Kapitoly článku:
Jak na to?
V dnešní době lze zvolit dva způsoby jak pořídit vůz, který bude vybaven systémem CNG. První z možností je zakoupit vůz přímo od výrobce a mít tak "vše v jednom" Mezi automobilky, které nabízí vozy na CNG, i v České republice patří mj. Citroen, Fiat, Opel, Volvo, Ford, Volkswagen a Mercedes-Benz. Nutno ovšem říct, že nabídka modelů a motorizací s CNG je velmi omezená a dá se přirovnat ke stavu s LPG. Je ovšem jasné, že se vzrůstající oblibou a rozšířením vozů a větším vybudováním plnících stanic přijde i výrazně větší nabídka.
Druhou možností je přestavba vozu. Tento proces je obdobný jako u vozů na LPG. Zvolit pak můžete z dvojice typů přestavby. První je tzv. individuální. Jedná se o přestavbu, kdy musí vůz projít individuální kontrolou plynové zástavby prostřednictvím jedné ze státních zkušeben. Tato přestavba se pak výrazně prodraží, protože ono schválení není nejlevnější a také samotná zástavba ve specializované firmě, pokud daný vůz přesně neznají a nemají na něj ty správné postupy, není nejlevnější.
Druhou možností je pořízení vozu, který podléhá tzv. hromadné (typové) přestavbě vozidla na pohon CNG. Tato možnost je cenově výrazně výhodnější, protože nemusíte projít schválením přes pověřené zkušebny. Stačí nahlédnout do seznamu automobilů, které získaly homologaci pro hromadnou přestavbu. Přestavbu poté opět provádí specializovaná firma. Na druhou stranu není v České republice mnoho vozů, které mají hromadnou homologaci a pokud se rozhodnete o přestavbu vozidel z ciziny, můžete narazit. Většina povolení je totiž udělena pouze vozům Škoda.
Kolik to stojí?
Cena za přestavbu vozu na alternativní pohon CNG se pohybuje okolo 60 tis. Kč a vyjde zhruba o polovinu dráž, než přestavba na LPG. Cena za přestavbu ovšem může atakovat i výrazně větší sumy, záleží na tom, o jaký systém máte zájem, jak velkou nádrž si necháte instalovat a v neposlední řadě určí cenu, zda necháte přestavět vůz individuálně, nebo přes hromadnou přestavbu.
Jak "čepovat" palivo
Velmi důležitým předpokladem pro rozšíření jakéhokoli systému paliva je jeho dostupnost. V této chvíli je situace s plnícími stanicemi na zemní plyn velmi špatná. V České republice existuje pouze devět veřejných plnících stanic s tím, že jsou většinou kumulovány na jednom místě. Tři najdete v Praze, po jedné v Liberci, Prostějově, Horní Suché, Frýdku Místku, Prostějově a Českých Budějovicích.
Protože si již stát uvědomil výhodnost zemního plynu, dohodl se s Českou plynárenskou asociací na vybudování sítě plnících stanic na CNG. Vyroste jich během následujících let několik desítek tak, aby byly dostupné na celém území. Toto rozšíření pak zajistí větší zájem o vozy na CNG a více vozů bude pro soukromý sektor impulsem, aby budovali další stanice a nekonečná spirála se roztáčí.
Než ovšem dojde k vybudování těchto stanic existuje u systému CNG jedna velká výhoda. Jelikož se jedná o zemní plyn, se kterým běžně dnešní domácnosti vytápějí a ohřívají si užitkovou vodu, lze využít přímo "domácích zdrojů". V dnešní době existují speciální zařízení, které umožní naplnit plynovou nádrž doma v garáží za stejného bezpečí jako u veřejné plnící stanice.
Jedná se o speciální pomaloplnící kompresory, které čerpají plyn z veřejné sítě a poté jej stlačují a čerpají do vozu. Výhoda je zřejmá, 1kg zemního plynu má ekvivalent cca 1,4 m3 zemního plynu, takže si může každý lehce spočítat, kolik ho vyjde jeden kilometr, pokud by plnil svůj vůz doma. Cena 1 m3 zemního plynu se dnes pohybuje okolo 10 Kč. Nevýhodou je pak opravdová pomalost plnění, kdy je třeba vůz připojit na kompresor zhruba na celou noc. Pokud ovšem nejezdíte denně stovky kilometrů a stačí vám denní rádius okolo 200-250 km, je toto ideální možnost, jak ještě výrazněji ušetřit na provozních nákladech.
Nevýhodou domácí plničky je pak další investice. Některé automobilky, jako je např. Citroen, nabízí tyto plničky ke svým vozům za příplatek cca 1 000 eur (přibližně 29 000 Kč), ovšem s tím, že tyto nejsou prozatím dostupné v České republice, ale pouze ve Francii. Pokud ovšem projeví zákazníci zájem, nebude jistě pro Citroen problém tyto plničky začít nabízet i v České republice. Pokud se vám ovšem nechce čekat, lze využít i nabídky firem, jenž se tímto zabývají a nabízí domácí plničky. Jejich ceny se pohybuji zhruba od 30 do 250 tisíc dle konstrukce. Některé umožňují plnit i více automobilů najednou a jiné mají speciální láhve, do kterých průběžné systém doplňuje plyn a pak je naplnění vozu výrazně rychlejší.