Alternativní paliva: budoucnost se jmenuje zemní plyn (část 1.)

36 komentářů

charvat
24. října • 11:14

Nevite kde by mi provedli prestavbu VAZ 21073 na CNG

TomaZavr
15. dubna • 17:35

Chtel jsem se zeptat,zda opravdu pri domacim plneni to neni danovy unik,pokud pojedu na jeden plynomer?Diky za info
 

Petr Brauner
20. dubna • 21:42

Vyserte se na auta ! Vaši pradědové je taky nepotřebovali. Stejně všichni vozí vzduch...Velký, drahý džípy! Děte do prdele!

na co ho chcete??
14. dubna • 20:12

myslim ze neni vhodne investovat do nahrady za ropu jako jine neobnovitelne zdroje. Radsi by se meli cpat penize do vyzkumu na plne obnovitelny pohon, ne do neceho co zase za "par" let dojde.. ciao

Papír
13. dubna • 15:56

Naco si koupit CNG když není kde natankovat! Bydlím v Praze a denně chodím kolem pumpy, kde je stojan na CNG. Je na něm cedule mimo prvoz. Ta tam vysí už 3měsíce!!

Jirka
13. dubna • 16:49

Alternativou pro diesel je rostlinny olej , www.rostlinnyolej.com .

mirek
13. dubna • 15:28

Ze jakekoliv fosilni palivo neni alternativa, ale pouze oddaleni, uz tu bylo receno. Jenom jsem chtel poznamenat k v clanku uvadenym cenam: Neslo by uvadet pri srovnavani techto alternativnich paliv jeste jednu kolonku, ve ktere by byla uvedena cena benzinu (nafty) _bez_ spotrebni dane? Protoze nemam ani trochu iluzi, ze pokud _jakekoliv_ alternativni palivo dosahne mirne sirsiho rozsireni, stat na nej bryskne uvali spotrebni dan srovnatelnou s dani na benzin a naftu.

smoula
13. dubna • 14:26

Trocha hysterie na misto historie?Ne,uz přituhuje a fest....

Petr
13. dubna • 13:51

Podle mne je CNG slepá cesta, jeho cena roste rychleji než u benzínu. Pokud topíte plynem, tak se koukněte na fakturu a spočítejte si cenu, loni v dubnu stál m3 plynu cca 7,30 Kč, po těch několika zdraženích vystoupal na současných cca 10,60 Kč za m3, tedy nárust o necelých 50% za rok !!!
Ale co je horší, tak nejpozději od 1.1.2008 bude na plyn (ale i elektřinu atd.) uvalena spotřební daň, která může zdražit plyn až o 100% !!! Benzín díky ekologické dani poroste tak o 1-3 Kč na litr.

Mirek
13. dubna • 23:35

Presne tak. Ty narusty jsou alarmujici, a kdo se v teto situaci odhodla koupit auto na plyn nebo vytapet dum plynem je docela hazarder.

kruch
13. dubna • 13:09

I ja vidim jako mnohem racionalnejsi alternativu lih, doufam ze se skutecne v serialu dockame i casti venovane lihu.
Co vlastne presne stat (u)dela(l) pro rozvoj CNG? Dotuje vystavbu, nebo co? Dik.

Radek Ondrášík
13. dubna • 13:18

Po skončení seriálu o zemním plynu v příštím článku, který bude navazovat na tento budu pokračovat dalšími palivy. Na řadě určitě bude i líh a biopaliva jako taková.

K té podpoře státu a CNG - přesně tak, stát bude podporovat výstabvu plnících stanic na našem území.

Mirek
13. dubna • 23:03

No pokud ja vim a prostudoval jsem spravne tiskove vystupy z jednani plynaru a statu, tak ve skutecnosti je tato podpora jedina a to ze stat v teto dohode garantoval plynarum ze udrzi zdaneni plynu po pristich nekolik let (myslim ze 15) na minimalni urovni zavazne v EU. Tedy vlastne garantoval to, co jiz 5 let marne chteji vyrobci biopaliv aby mohli nastartovat vyrobu lihu.

Jeniik
13. dubna • 10:12

Tak nevim, investovat okolo 80 000 a jezdit potom za polovinu, mit tak tretinovy dojezd, nemoci cerpat temer nikde, prijit o poradny kus auta a pritom byt stale zavisly na fosilnim palivu? Prijde mi to jako pekna pitomost.

Vetsi sanci vidim v lihu. Teda ne ze bych chtel chlastat, myslim tim M85, pro ktery uz auta existuji, da se tankovat v tekute podobe a hlavne to neni fosilni palivo (no dobre, z 15% ano, ale tohle neni konecny stav, ze...)

jiri
13. dubna • 11:21

Pri investici 80.000 uz bude CNG auto pomalu i s domaci plnickou. O kolik jsou drazsi naftaky a o kolik usetri ?
Kdyz bude domaci plnicka, tak jestli dobre pocitam spotreba 5Kg/100Km odpovida 7m3 zemniho plynu a kdyby kubik stal 1,2Kc je to potom nekde na 0,1Kc/km !!
Zamestnanci zapadoceske plynarenske maji pekne fabky na CNG. Asi vi proc

mikes
13. dubna • 17:10

a toto jde tankovat i doma?vždyť přeci je to daňový únik-ne?vím že psali že už to pár lidem v garaži vybouchlo...

Radek Ondrášík
13. dubna • 17:16

O daňový únik nejde, protože na zemní plyn je stejná sazba spotřební daně, ať se používá jako palivo v domácnosti, nebo jako palivo v automobilu. Ovšem i kdyby byla tato sazba různá, nejednalo by se o daňový únik, ale musel byste mít zařízení, které by vám měřilo odběr do automobilu a poté byste tuto daň doplatil.

K tomu tankování doma - ano, lze to, jsou to speciální zařízení, něco jako je plynový sporák. Jenom s tím rozdílem, že se plyn nespaluje, ale naplní se s ním bomba v autě. Pokud je mi známo, tak v garáži prozatím bouchaly pouze PB láhve, nebo vozy na LPG, které nebyly vybaveny systémem, který montují firmy, ale vždy nějakým "domácím kutilem" který chtěl ušetřit. Bezpečnost domácích plniček je dle mého názoru velmi vysoká a splňuje všechny předpisy. Pouze je třeba dbát na pravidelný servis a revize.

mikes
13. dubna • 20:33

jo já sem myslel jako silniční daň nebo prostě to co se odvadí z pohonych hmot.ne DPH.

Standa
13. dubna • 15:46

Jen co se rozšíří auta na CNG (resp. pokud se rozšíří), poletí cena zemního plynu prudce na horu z důvodu zvýšené poptávky (nakonec cena zemního plynu stoupá dost rychle už nyní).

Solomon
13. dubna • 18:33

To je nesmysl - spotřeba zemního plynu pro automobilovou dopravu je a bude zlomkem spotřeby domácností a průmyslu. Tento fakt spolu nulovým rozdílem mezi plynem pro sporák a plynem pro automobil je naopak stabilizační, protože si nikdo u plnící stanice nedovolí zvyšovat ceny výrazně nad "obecnou" cenu zemního plynu, protože jak v článku zaznělo, uživatelé by si mohli tankovat doma. Stoupající ceny plynu mají svůj důvod úplně jinde, než v lokální poptávce.
Spíše vidím nebezpečí ze strany státní správy, která by při výrazném prosazení CNG přišla o velkou část příjmů ze spotřební daně. A protože nemá šanci zdanit přímo plyn, musela by přijít na jiný způsob zdanění - v tom mají auta na CNG nevýhodu, protože proti LPG je možnost dvojpalivového systému buď nemožná, nebo značně komplikovaná.

Mirek
13. dubna • 23:19

Ja bych se toho bal dost. Neni dulezite, jak velky objem spotreby plynu bude tvorit automobilizmus, protoze prostredi je monopolni. Rust ceny plynu posledni dobou znacne akceleruje a bude jeste zrychlovat, jak bude ubyvat ropy, protoze ji plyn bude na mnoha mistech nahrazovat. Historie se opakuje. Kdo se rozhodne podle toho, ze dnes a v minulych letech bylo jezdeni na CNG cenove vyhodnejsi, bude za par let prekvapen, jak drahou alternativu si zvolil. Tak je to ve vsech monopolnich prostredich at uz je to CEZ nebo napr. Telecom.

Radek Ondrášík
13. dubna • 15:50

Toho bych se určitě nebál. Stačí nahlédnou do zemí, kde je zemní plyn běžným palivem a ceny tam jsou stále na úrovní cca 40-50% ceny benzínu. Ostatně lze to sledovat také u LPG, které nijak dramaticky s výrazným rozvojem popularity nezdražilo. Navíc cena plynu je velmi blízká ceně benzínu, ovšem je třeba si uvědomit, že benzín je zatížen vyšší daní, takže kdyby na benzínu tato daň nebyla, byla by cena velmi blízko benzínu.

Standa
13. dubna • 15:50

myslel jsem samozřejmě nahoru

fff
13. dubna • 8:31

Náklady na 1km jsou 87 Kč (viz. tabulka)? To mi přijde docela dost.

Radek Ondrášík
13. dubna • 8:38

Spotřeba vozů dnes není levnou záležitosti Každopádně díky za upozornění.

ITTI
13. dubna • 9:59

Spíš jde o to,že zemní plyn trošku souvisí s ropou,takže vyčerpatelnost také nadohled a potom, v EU bude ekologická daň,takže výhoda nižší ceny trošku pomine,nehledě na to,že pokud by se z toho stala hromadná záležitost,ceny se dramaticky zvýší-pokud lidé nežijí v iluzi,že ten kdo plyn dodává, ma charitativní smýšlení,jako že asi nemá.
Takže bych to viděl spíš na vodík,ale nebude to nic levného.Provoz auta nikdy v budoucnu nebude levná záležitost,to si ujasněme.Nežijme v iluzích levného a ekologického provozu! Fikce...

Mirek
13. dubna • 11:53

Se zacatkem prispevku se da souhlasit, jenom nechapu, jak muzete zavrhnout CNG a rici, ze alternativou bude vodik. Kdyz vodik ma vsechny problemy CNG nasobeno 10x.

ITTI
13. dubna • 23:09

Já uvažoval v horizontu den po té,co už nebude zemní plyn a ten den nastane,seč mne se to asi netýká.Takže s ohledem na dosavadní investice a technologie vč.výrobních do spalovacího motoru,proto asi nejspíše vodík(i s ohledem na dosavadní investice do tohoto pohonu,co tak trochu vím).Už je to jasné? Nikdo nehodí přes palubu dosavadní vývoj spal.motoru,seč hloupější princip(z hlediska mechaniky) už být ani nemůže(2 krát / otáčku se rozběhne a zastaví píst).To píši,seč jsem ty motory studoval na VŠ a nějaká praxe tu je též..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
13. dubna • 23:30

Aha. To je pochopitelnejsi, presto asi neprilis pravdepodobne. Protoze dalsi na rade jsou biopaliva (pokud chcete udrzet stavajici spalovaci motory). Vodik je z hlediska vyrobni ceny, nesnadnosti distribuce a ukladani az daleko za biopalivy. Jakystakys smysl dava az po zavedeni palivovych clanku. Ale tim tu nechci zaplevelovat diskuzi o CNG. Urcite na to dojde rec v dalsich dilech.

Alfons
13. dubna • 5:34

A co jsou normální propanbutanové bomby ke sporáku? LPG-CNG nebo co? Tam je plyn asi v kapalném stavu? Je to tentýž plyn na který jezdí auta?

Mac2
13. dubna • 11:19

Do sporáků a aut je podobný plyn. Jen do aut se mění poměr propan/butan podle sezóny (v zimě víc propanu). Propan totiž kapalní při -43 st. a butan při -0.5 st. (za normálního tlaku). Takže tu směs stačí lehce stlačit a už je kapalná. U zemního plynu jde hlavně o směs methanu (toho je nejvíc) a ethanu a ty přechází do kapalného stavu až při teplotách -161 a -89 st., takže potřebuješ tepelnou izolaci a mnohem vyšší tlak.

Likso
13. dubna • 8:28

LPG - propan- butan = lze bez problémů zkapalnit a dát do relativně tenkých a lehkých nádrží při normální teplotě okolí.
CNG - zemní plyn ( metan ) = zkapalnit jen při teplotě okolo 162 stupňů pod nulou ( kryo nádrž - cena šílená ) a nebo stlačit za poměrně vysokého tlaku 200 barů - silná a těžký tlaková nádoba ( existuje i alternativa mnohem lehčí z kompozitních materiálů - na cenu se raději ani neptejte )
LPG nádrž se nedá použít na CNG - nevydržela by tlaky a roztrhla se. 
To by stát musel dávat pořádné dotace na přechod na CNG jako alternativní zdroj - přestavba se dneska jinak určitě nevyplatí ( na přestavbu autobusů dneska dostanete slušnou dotaci, normální lidi mají smolíka  ).

Alfons
13. dubna • 5:36

Jaký tlak je v různých nádržích ?

Mirek
13. dubna • 1:45

Diky redakci za snahu odstranovat predsudky a rozhybat stojate vody alternativnich paliv v CR. Clanek je dobrym shrnutim vyhod a nevyhod a kazdy si muze vybrat. Za sebe mohu rici, ze pro mne neni CNG alternativa. Kdyz prekonam opatrny postoj k palivum, ktera nekapou, je pro mne CNG monopolni zalezitost. Prakticky monopolni dodavatel a temer monopolni zdroj (Rusko). To je take pricina neustaleho rustu ceny. Za lonsky rok v radu desitek procent a jen za 4 letosni mesice v radu 5ti procent. Kdo si letos poridi zavislost na monopolu aby jezdil levneji, zjisti za 3 roky, ze neni nic drazsiho nez levna alternativa. Analogie akce primotopy. CNG podle mne nema predpoklady zaznamenat vetsi uspech nez LPG, protoze ma temer vsechny jeho nectnosti a mnoho z nich jeste intenzivnejsi - cena prestavby.

Bob
13. dubna • 2:31

Pokud roste cena plynu, roste i cena ropy (takze i cena benzinu). Takze je jedno, jestli je clovek zavisly na monopolu plynovym nebo benzinovym. Navic napr. benzin roste i sezone (nejdrazsi v lete) a plyn v lete spise klesa (neni sezona pro hlavni odber = topeni...). Takze bych spis resil cerpani a nadrz ;-(((

Mirek
13. dubna • 11:49

Presne tak. Plyn a ropa jsou cenove spojeny, i kdyz ne "natvrdo". Proto tvrdim, ze plyn neni alternativa. Je to o trochu lepsi nez ropa po strance ekologicke. Po ostatnich strankach je to jeste horsi nez ropa - oproti benzinu je monopol daleko "ostrejsi" - jeden dodavatel. O provoznich problemech nemluve. Je to jenom posunuti ropneho kolapsu o par let pozdeji.  Skutecnou alternativou jsou biopaliva, ale o tech budeme doufam diskutovat v jinem dilu serialu.

Doporučujeme

Články odjinud