Alpine Bau bankrotuje. V Česku přitom chce modernizovat dálnici D1

Druhá největší rakouská stavební firma Alpine Bau jde do insolvence, protože se jí nepovedlo dohodnout se s věřiteli na reorganizaci splátek dluhu. Alpine Bau patří do španělské skupiny FCC a má významné aktivity na českém trhu. Její dceřiná firma Alpine Bau CZ se zde podílí například na stavbě dálnic i na nynější modernizaci dálnice D1.
Alpine Bau bankrotuje. V Česku přitom chce modernizovat dálnici D1

Firma Alpine Bau je po Strabagu druhou největší stavební firmou v Rakousku. Pracuje pro ni 15 tisíc lidí, z toho polovina v zahraničí. Jejich místa jsou nyní v ohrožení. Dalších 8500 lidí pracuje ve firmách, které pro Alpine dodávají a jsou na ní tedy závislé. V České republice zaměstnává dceřiná společnost Alpine Bau CZ 500 lidí.

Jde o největší krach od pádu strojírenské skupiny A-Tec, napsal rakouský ekonomický deník Wirtschaftsblatt. Podle deníku Die Presse si o „bankrotu Alpine štěbetali vrabci na střeše už několik měsíců,“ pořád se však čekalo, že se firmě podaří se svými věřiteli dluhy reorganizovat. Firma má podle deníku Kurier dluh v celkové výši 2,6 miliardy eur.

Mezi věřitele Alpine Bau patří největší rakouské banky Erste Group a Bank Austria. Část dluhů Alpine Bau drží také rakouský stát. O majetek Alpine Bau se už začali hlásit její rakouští konkurenti. „Máme zájem převzít části Alpine nebo rozumně sjednocené struktury pro Rakousko. Vedeme o tom jednání,“ sdělila stavební firma Porr.

Firma Alpine Bau, která postavila například stadion fotbalového klubu Bayern Mnichov, je už roky ztrátová. Loni tržby skupiny dosáhly 3,2 miliardy eur. Firma ale utrpěla ztrátu 450 milionů eur kvůli odpisům neziskových projektů v zahraničí. Největší problémy má v jihovýchodní Evropě a v Německu, píše Bloomberg.

Českou dceru možná koupí jiná firma

Na český trh vstoupila Alpine Bau v roce 1992 koupí většiny v IPS Ostrava. V roce 1998 převzala rakouská firma podnik Silniční stavby a mosty se sídlem ve Valašském Meziříčí. Alpine Bau CZ letos získala smlouvu na modernizaci devíti kilometrů dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

Do jaké míry bankrot Alpine Bau ovlivní podnikání české dcery není jasné. „Lze očekávat, že obchodní podíl společnosti Alpine Bau v naší společnosti se coby součást majetkové podstaty stane předmětem prodeje vybranému investorovi v rámci insolvenčního řízení. V každém případě můžeme s plnou odpovědností prohlásit, že společnost Alpine Bau CZ s.r.o. i bez vazby na rakouskou mateřskou společnost samostatně disponuje dostatečnými materiálními, personálními i finančními kapacitami, a že vzniklá situace se žádným negativním způsobem nepromítne do jejího podnikání v České republice,“ uvedla mluvčí české firmy Jitka Hamanová.

Zdroj: E15.cz 
 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků