Alpina a BMW: pořiďte si legendu

Alpina je již půl století symbolem profesionálního tuningu. Její výlučnost spočívá i v tom, že je spojena s jedinou značkou, BMW.

V polovině dvacátého století sbíraly na trhu úspěchy psací stroje Alpina, jež vznikaly v továrně Dr. Rudolfa Bovensiepena. Jeho syna Burkharda však od mládí zajímala auta a motory. Na autosalonu ve Frankfurtu se proto v roce 1961 objevil upravený vůz BMW 1500 s přídomkem Alpina. Burkhard zprvu závodil s vozy BMW 700 a 1500, když se mu pomocí dvojitého karburátoru Weber a několika drobných vylepšení na motoru druhého z nich podařilo zvýšit výkon o 12 koní, rozhodl se celou sadu prodávat, a sice za 990 marek. Tento kit měl úspěch, takže mladý Bovensiepen roku 1965 založil společnost BMW Alpina, Burkhard Bovensiepen KG, se sídlem v Buchloe poblíž Mnichova. Zde prosperující podnik sídlí do dnešních dnů. Během sedmdesátých let tam vyráběli sady pro zvýšení výkonu motorů BMW, složené z dvojitého karburátoru Weber, upravené hlavy válců, ostřejší vačky a drobných úprav. Firma prosperovala a Bovensiepen se rozhodl nastoupit v rámci propagace do sportu. V Mistrovství Evropy cestovních vozů kralovaly vozy této značky třídě do 1600 ccm a bodovaly i v třídách vyšších, posádka Kelleners – Huber zvítězila se svým BMW Alpina 3,0 ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa roku 1970. S Alpinami se měli možnost setkávat i naši diváci na brněnském Automotodromu. Za jejich volanty usedali také Hans Stuck, James Hunt, Derek Bell či Niki Lauda.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V roce 1971 již měla továrna téměř sto zaměstnanců, vlastní konstrukční oddělení, dílny na obrábění hlav válců, zkušebny, ale také celé sportovní oddělení. Pod vlivem vedení společnosti Alpina vyvinula továrna BMW lehké třílitrové kupé pro Mistrovství Evropy. Během času v Alpině upravovali stále více modelů běžných vozů BMW, přičemž se nadále účastnili závodů. Značných úspěchů dosáhl také Andy, syn dnešního ředitele firmy. Roku 1978 v Alpině vůbec poprvé nainstalovali šestiválec do vozu řady 3 a zároveň úpravou řady 5 stvořili nejrychlejší sedan na světě, označovaný B7 Turbo. Rok nato byly podnikatelské aktivity Alpiny rozšířeny o obchod vínem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Teprve roku 1983 získala firma Alpina status automobilového výrobce, základem jejích výrobků však zůstávaly sériové vozy BMW. Pět let poté ukončila továrna svoji oficiální účast v motoristickém sportu a soustředila se na výrobu vozů pro běžný silniční provoz. Tehdy se zrodil také typ Alpina B10 Biturbo, jeden z nejslavnějších vozů značky. Počátek devadesátých let se nesl v duchu zavádění automatizované převodovky Shift-Tronic s elektronicky ovládanou spojkou, vyhřívaných kovových katalyzátorů E-Kat a laděných vozů se vznětovými motory. Do nabídky přibyl typ Alpina Roadster V8, upravený otevřený vůz typu Z8. Typickými barvami Alpiny jsou speciální odstíny modré a zelené, vozy však lze získat i v ostatních lacích BMW. Kromě ladění pohonných ústrojí a podvozků nabízí Alpina také vlastní sady designových doplňků včetně koženého čalounění a obkladů palubní desky, ale také specifické oděvy a módní doplňky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V úpravě Alpina dnes můžete získat vozy BMW řad 3, 5, 6 a 7. Novinkou je Alpina D3, nabízená jako kombi a sedan a vybavená vznětovým dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 200 koní. Zážehová provedení „trojky“ B3 pohání třílitrový šestiválec Biturbo s výkonem 360 koní, tyto vozy zrychlují z 0 na 100 km/h pod 5 sekund a s karosérií sedan, kupé nebo kabriolet dosahují rychlostí 285 km/h. Ještě rychlejší jsou vozy B5 S, B6 S a B7. Všechny mají vidlicové přeplňované osmiválce s objemem 4,4 l a výkonem 530 koní, v případě největšího typu B7 sníženým na „pouhých“ 500 koní. Nejrychlejšími stroji ze současné produkce automobilky Alpina jsou vozy B5 S a B6 S, jež dosahují rychlosti 317/318 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládnou za 4,6, resp. 4,5 sekund.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

K exkluzivitě vozů Alpina přispívá i jejich omezená produkce, jež ročně nepřekoná 1 000 vyrobených aut. Jak jsme již psali v úvodu, tyto výrobky jsou příkladem skutečně profesionálního tuningu. Od loňského prosince lze koupit vozy značky Alpina díky společnosti AuTec Group také v České republice. Ale rozhodně nečekejme, že by tato auta na našich silnicích nějak zdomácněla…

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků