Nulová tolerance alkoholu za volantem zůstává! Návrh zvýšit hranici neprošel

Zatímco BESIP zveřejnil statistiky nehodovosti u řidičů s alkoholem v krvi, vláda zamítla dřívější návrh zavedení povolené hranice 0,5 promile za volantem.

O dřívějším návrhu ODS zrušit v České republice nulovou toleranci alkoholu v krvi za volantem jsme už psali. Poslanci chtěli zavést povolenou hranici až 0,5 promile s inspirací u většiny států EU, kde je určitá hladina alkoholu za volantem povolena. Česko je totiž s nulovou tolerancí mezi evropskými státy spíše výjimkou.

Nulová tolerance bude ale trvat nadále. Vláda totiž při posledním zasedání návrh ODS zamítla. Ostatně podobný názor byl zřejmý rovněž z ankety BESIPu (Oddělení Ministerstva dopravy ČR pro bezpečnost na silnicích), ve které z takřka tisícovky dotázaných respondentů 74 % lidí hlasovalo pro zachování nulové tolerance (z toho 12 % hlasovalo „spíše pro“).

Za volant s půl promile? ODS chce zrušit nulovou toleranci alkoholu při řízení

Za volant s půl promile? ODS chce zrušit nulovou toleranci alkoholu při řízení

Rozhodnutí vlády dále podporuje i statistika BESIPu a Centra dopravního výzkumu (CDV), podle nichž nehodovost pod vlivem alkoholu sice dlouhodobě klesá, výsledkem za loňský rok je ale přesto 62 úmrtí. Alkohol tak stojí za 11 % všech úmrtí na českých silnicích.

Na průběžný pokles počtu usmrcených osob v důsledku nehod zaviněnými alkoholem mezi léty 1993 až 2018 se můžete podívat v galerii. Z Centra dopravního výzkumu pak zaznívá, že nehody zapříčené alkoholem vykazují více než 2,5krát vyšší závažnost smrtelných následků ve srovnání s celkovým průměrem.

Co dělat, když se ocitnete v protisměru na dálnici? Řiďte se těmito radami

Co dělat, když se ocitnete v protisměru na dálnici? Řiďte se těmito radami

„Nejvyšší závažnost následků se vyskytuje u nehod, při kterých byla zjištěna hladina alkoholu v krvi viníka v rozmezí 0,81 až jedno promile, nadprůměrnou závažnost však vykazují i nehody při minimálním obsahu alkoholu v krvi do 0,24 promile,“ uvedl expert Lukáš Kadula z CDV. Informace přinesl server zdopravy.cz.

Odborníci dále opakují, že vliv alkoholu na schopnost řízení automobilu se u každého jedince liší. Již starší studie původem z Rakouska uvádí, že již při zmíněných 0,5 promile je riziko nehody dvakrát vyšší. Určitým pohled na toto téma přidává i statistika spotřeby alkoholu mezi zeměmi EU, kde se Česká republika nachází na 2. místě. Vyšší spotřebu alkoholu už má před námi jen Litva.

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

dnes | Petr Schnagl | 11 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků