Alkohol-lock – opilý řidič zkrátka nenastartuje

Ročně přijde na celém světě o řidičské oprávnění více než jeden milion řidičů. Důvod: jízda pod vlivem alkoholu, která má na svědomí ročně přes 10 tisíc lidských životů jen v Evropské unii. Škody na majetku lze jen stěží vyčíslit.

Poslední dobou se stále zvyšuje počet provozovatelů dopravních společností, kteří vyžadují zkoušku střízlivosti řidiče před výjezdem na cestu. Společnost Scania vychází novému trendu vstříc a nabízí systém alkohol-lock. Přístroj Interlock XT Dräger snadno a především ve velmi krátké době zjistí přítomnost alkoholu. Před nastartováním vozidla musí řidič dýchnout do trubice a v případě, že vydechnutý vzduch obsahuje alkohol, přístroj automaticky zablokuje možnost startovat. Alkohol-lock jako pojistku proti alkoholu za volantem využívá například česká dopravní společnost Kratochvíl Jan World of Logistics s.r.o..

„Alkohol-lock díky své preventivní funkci zvyšuje bezpečnost na silnicích a zároveň šetří peníze přepravní společnosti. To jsou hlavní výhody systému,“ uvádí Martin Benda, marketingový ředitel Scania Czech Republic.Česká dopravní společnost Kratochvíl Jan World of Logistics s.r.o. bude mít ve své flotile během prvního pololetí příštího roku namontovaných již celkem dvacet testrů.

Majitel firmy Jan Kratochvíl popisuje zkušenosti, které s tímto systémem kontroly řidičů má: „Jako moderní společnost sledujeme nové trendy a využíváme maximum nových bezpečnostních prvků, které zvyšují bezpečnost silničního provozu. A jako prevence bezpečné jízdy se nám montáž alkohol-locku vyplatí, přestože pojišťovna jej nijak nezvýhodňuje. Alkohol-lock snižuje případy, kdy je dopravní nehoda způsobena opilým řidičem a jejíž následky platí právě zaměstnavatel. Navíc všechna data z přístroje se automaticky ukládají a já dostávám pravidelné podrobné reporty z jednotlivých vozidel.“

Matěj Venhoda, vedoucí prodeje náhradních dílů Scania, popisuje samotné fungování přístroje Interlock XT Dräger: „Přístroj můžeme naprogramovat do různých konfigurací sledování řidiče, od dodavatele je naprogramován na "fouknutí" před každým nastartováním vozidla. Alkohol-lock po řidiči vyžaduje, aby dříve, než nastartuje motor, dýchl do měřícího přístroje. Je-li ve vydechnutém vzduchu detekován alkohol, řídící jednotka na půl hodiny zablokuje možnost nastartování vozidla, a nedovolí tak řidiči stát se účastníkem silničního provozu. Test měření alkoholu v dechu trvá přibližně 0,5 minuty a potom lze po negativním výsledku startovat. Nastavení parametrů testování je nastavitelné podle individuálních požadavků zákazníka.“

Bezpečnost je jednou z hlavních priorit společnosti Scania, na kterou se ve svém výzkumu a vývoji trvale zaměřuje. Výsledkem je nepřetržitý přísun nových prvků a vylepšení na nákladních vozidlech Scania, které bezpečnost na silnicích zvyšují. Samozřejmosti je, že každý vůz Scania splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní nároky, které jsou na ně kladeny, bez speciálních úprav

Interlock XT Dräger:

Detektor alkoholu v dechu

kombinovaný s imobilizérem.

Interlock XT Dräger

Přístroj Interlock XT Dräger je detektor alkoholu v dechu kombinovaný s imobilizérem. Skládá se ze dvou hlavních částí – z detektoru s displejem, který je umístěn v kabině řidiče a z řídící jednotky, která se zpravidla upevňuje pod přístrojovou desku. V USA jsou používána zařízení tohoto typu již delší dobu a jejich použití je uzákoněno. V současnosti je takto používání více než 60.000 (!) přístrojů.

Ukládání naměřených údajů

Při provozu vozidla se průběžně ukládají všechny relevantní informace do paměti přístoje. Paměť má kapacitu 30000 datových sad, jako např. datum, čas, naměřená hodnota alkoholu, počet startů či pokusů o manipulaci s přístrojem. Data se ukládají do centrální řídící jednotky a jsou tudíž zaznamenávána i při případné demontáži ručního detektoru. Veškeré hodnoty může na přání autorizovaný servis načíst a vytisknout protokol.

Oblast použití

Je nutné rozlišit dvě základní oblasti – preventivní montáž vozidla a montáž nařízená na základě legislativy konkrétní země. Preventivní instalace je vhodná např. pro zabránění vzniku škod u vozidel přepravujících nebezpečné náklady, pro prostředky hromadné dopravy osob či vozidla taxislužby. Druhou oblast představuje soudem nařízená instalace v případě, že řidič byl přistižen při řízení motorového vozidla pod vlivem alkoholu.

Výrobce Dräger

Firma Dräger je vůbec největším výrobcem detekčních trubiček na světě a patří k největším výrobcům masek, filtrů, dýchacích přístrojů, detektorů plynů a alkoholu v dechu, dále zajišťuje nejmodernější detekční systémy pro ochranu strategických objektů a senzoriku pro kosmické lety.

Technické údaje

Princip měřeníelektrochemický senzor

Požadavky na okolní prostředí

pro provoz: - 40°C až + 85 °C

20% až 98% r.v. (bez kondenzace)600 – 1100 hPa

Bez vlivu změn nadmořské výšky na výsledek

měření

Drift citlivostitypicky 1% měřené hodnoty % měsíc

Displejgrafický displej

Kalibrační intervaltypicky 6 měsíců

Rozměry

Měřící přístrojcca 150 x 70 x 40 mm

Řídící jednotkacca 115 x 105 x 40 mm

Hmotnost

Měřící přístrojcca 175 g

Řídící jednotkacca 320 g

Napájecí napětí12 V

Spotřeba energie

Maximální< 2 A

Ve stavu připravenosti< 20 mA

Spínací relé< 16 A kontinuálně

< 40 A špičkově

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků