Alkohol-lock – opilý řidič zkrátka nenastartuje

Ročně přijde na celém světě o řidičské oprávnění více než jeden milion řidičů. Důvod: jízda pod vlivem alkoholu, která má na svědomí ročně přes 10 tisíc lidských životů jen v Evropské unii. Škody na majetku lze jen stěží vyčíslit.

Poslední dobou se stále zvyšuje počet provozovatelů dopravních společností, kteří vyžadují zkoušku střízlivosti řidiče před výjezdem na cestu. Společnost Scania vychází novému trendu vstříc a nabízí systém alkohol-lock. Přístroj Interlock XT Dräger snadno a především ve velmi krátké době zjistí přítomnost alkoholu. Před nastartováním vozidla musí řidič dýchnout do trubice a v případě, že vydechnutý vzduch obsahuje alkohol, přístroj automaticky zablokuje možnost startovat. Alkohol-lock jako pojistku proti alkoholu za volantem využívá například česká dopravní společnost Kratochvíl Jan World of Logistics s.r.o..

„Alkohol-lock díky své preventivní funkci zvyšuje bezpečnost na silnicích a zároveň šetří peníze přepravní společnosti. To jsou hlavní výhody systému,“ uvádí Martin Benda, marketingový ředitel Scania Czech Republic.Česká dopravní společnost Kratochvíl Jan World of Logistics s.r.o. bude mít ve své flotile během prvního pololetí příštího roku namontovaných již celkem dvacet testrů.

Majitel firmy Jan Kratochvíl popisuje zkušenosti, které s tímto systémem kontroly řidičů má: „Jako moderní společnost sledujeme nové trendy a využíváme maximum nových bezpečnostních prvků, které zvyšují bezpečnost silničního provozu. A jako prevence bezpečné jízdy se nám montáž alkohol-locku vyplatí, přestože pojišťovna jej nijak nezvýhodňuje. Alkohol-lock snižuje případy, kdy je dopravní nehoda způsobena opilým řidičem a jejíž následky platí právě zaměstnavatel. Navíc všechna data z přístroje se automaticky ukládají a já dostávám pravidelné podrobné reporty z jednotlivých vozidel.“

Matěj Venhoda, vedoucí prodeje náhradních dílů Scania, popisuje samotné fungování přístroje Interlock XT Dräger: „Přístroj můžeme naprogramovat do různých konfigurací sledování řidiče, od dodavatele je naprogramován na "fouknutí" před každým nastartováním vozidla. Alkohol-lock po řidiči vyžaduje, aby dříve, než nastartuje motor, dýchl do měřícího přístroje. Je-li ve vydechnutém vzduchu detekován alkohol, řídící jednotka na půl hodiny zablokuje možnost nastartování vozidla, a nedovolí tak řidiči stát se účastníkem silničního provozu. Test měření alkoholu v dechu trvá přibližně 0,5 minuty a potom lze po negativním výsledku startovat. Nastavení parametrů testování je nastavitelné podle individuálních požadavků zákazníka.“

Bezpečnost je jednou z hlavních priorit společnosti Scania, na kterou se ve svém výzkumu a vývoji trvale zaměřuje. Výsledkem je nepřetržitý přísun nových prvků a vylepšení na nákladních vozidlech Scania, které bezpečnost na silnicích zvyšují. Samozřejmosti je, že každý vůz Scania splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní nároky, které jsou na ně kladeny, bez speciálních úprav

Interlock XT Dräger:

Detektor alkoholu v dechu

kombinovaný s imobilizérem.

Interlock XT Dräger

Přístroj Interlock XT Dräger je detektor alkoholu v dechu kombinovaný s imobilizérem. Skládá se ze dvou hlavních částí – z detektoru s displejem, který je umístěn v kabině řidiče a z řídící jednotky, která se zpravidla upevňuje pod přístrojovou desku. V USA jsou používána zařízení tohoto typu již delší dobu a jejich použití je uzákoněno. V současnosti je takto používání více než 60.000 (!) přístrojů.

Ukládání naměřených údajů

Při provozu vozidla se průběžně ukládají všechny relevantní informace do paměti přístoje. Paměť má kapacitu 30000 datových sad, jako např. datum, čas, naměřená hodnota alkoholu, počet startů či pokusů o manipulaci s přístrojem. Data se ukládají do centrální řídící jednotky a jsou tudíž zaznamenávána i při případné demontáži ručního detektoru. Veškeré hodnoty může na přání autorizovaný servis načíst a vytisknout protokol.

Oblast použití

Je nutné rozlišit dvě základní oblasti – preventivní montáž vozidla a montáž nařízená na základě legislativy konkrétní země. Preventivní instalace je vhodná např. pro zabránění vzniku škod u vozidel přepravujících nebezpečné náklady, pro prostředky hromadné dopravy osob či vozidla taxislužby. Druhou oblast představuje soudem nařízená instalace v případě, že řidič byl přistižen při řízení motorového vozidla pod vlivem alkoholu.

Výrobce Dräger

Firma Dräger je vůbec největším výrobcem detekčních trubiček na světě a patří k největším výrobcům masek, filtrů, dýchacích přístrojů, detektorů plynů a alkoholu v dechu, dále zajišťuje nejmodernější detekční systémy pro ochranu strategických objektů a senzoriku pro kosmické lety.

Technické údaje

Princip měřeníelektrochemický senzor

Požadavky na okolní prostředí

pro provoz: - 40°C až + 85 °C

20% až 98% r.v. (bez kondenzace)600 – 1100 hPa

Bez vlivu změn nadmořské výšky na výsledek

měření

Drift citlivostitypicky 1% měřené hodnoty % měsíc

Displejgrafický displej

Kalibrační intervaltypicky 6 měsíců

Rozměry

Měřící přístrojcca 150 x 70 x 40 mm

Řídící jednotkacca 115 x 105 x 40 mm

Hmotnost

Měřící přístrojcca 175 g

Řídící jednotkacca 320 g

Napájecí napětí12 V

Spotřeba energie

Maximální< 2 A

Ve stavu připravenosti< 20 mA

Spínací relé< 16 A kontinuálně

< 40 A špičkově

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků