S Alfou Romeo Tonale 280 Q4 na testovacím okruhu Balocco: Pořád je tam to srdíčko?

Bez duše bychom prý byli pouhé stroje, hustí do nás Alfa Romeo už pěkných pár let. Teď je tady zcela nový model se známými základy. Jak je to s tou duší?

Tak jsme se konečně dočkali a Alfa Romeo má zbrusu nový model. Ano, sice jde o sourozence SUV Jeepu Compass a nejde tedy o čistokrevníka s klasickou koncepcí, ale výsledek se zdá být rozumně naceněný a rozhodně ví, čím chce zákazníky oslovit. Nás právě teď čeká testovací týden se základní motorizací, abychom si auto řádně prošli a vynesli nad ním první pořádný verdikt. Ještě než se tak ale stane, byli jsme pozvaní si vyzkoušet vrcholnou variantu pro evropský trh - plug-in hybrid 280 Q4.

Testovací trať Balocco je rodištěm jízdních vlastností nejen Alfy Romeo, ale i mnoha dalších značek z koncernu FCA, respektive nyní již skupiny Stellantis. Komplex Proving Ground se rozprostírá o rozloze 21 kilometrů čtverečních a testuje se v něm vše, tedy od jízdních znalostí po vibrace, ladění asistenčních systémů pro krizové brzdění, spolehlivost nebo také schopnost vozu plachtit, dojezd plug-in hybridů na elektřinu a mnoho dalšího.

Ale já jsem tady rozhodně nebyl kvůli tomu, abych nakukoval oknem do bývalého oddělení závodních Alf Autodelta, naším cílem bylo projet vrcholnou specifikaci nejnovějšího modelu značky ještě předtím, než dorazí na jednotlivé evropské trhy. Tonale Plug-in Hybrid Q4 je poslední motorizací, která se v rámci této modelové řady představila a zároveň jde o první vůz značky s tímto druhem pohonu.

Hardware známe, systém je v mnoha ohledech identický s Jeepy Renegade a Compass 4xe, naladěný Alfy je ale jiné, stejně tak jako design a interiér. Pod kapotou Tonale je motor 1.3 GSE od Fiatu, konkrétně verze T4xe PHEV, která je oproti ostatním instalacím naladěná pro vyšší výkon odpovídající sportovní nátuře značky. Samotný motor uložený vpředu napříč tedy produkuje výkon 132 kW (180 koní) při 5500 otáčkách za minutu a elektromotor u zadní nápravy zase nabídne 90 kW (122 koní). A teď attenzione, systémový výkon činí 280 koní. To zní moc hezky.

Spalovací motor pohání přední kola, elektromotor ta zadní. U spalovacího motoru je však ještě jeden menší elektromotor o výkonu 33 kW, fungující podobně jako u mild-hybridu, kdy pomáhá s akcelerací, při řazení a funguje jako startér. Logicky také máte na elektrický režim zadokolku. Převodovka je šestistupňová automatická pro spalovací motor a jednostupňová pro elektromotor, baterie o kapacitě 15,5 kWh je umístěna ve tvaru písmene T s větší částí vzadu vzhledem k rozložení hmotnosti.

Zvěsti o tom, že Alfa Romeo Tonale je vlastně převlečený Jeep, nejsou zcela přesné, i když na tom samozřejmě něco pravdy je. Jde o to, že nejen tady v Baloccu se dlouho ladil takový výsledný produkt, aby měl odpovídající jízdní podpis pro svou značku. Znamená to, že Tonale Q4 má rozložení hmotnosti téměř 50:50 (nebylo přesně specifikováno), zatímco Compass 4xe 54:46. Dále má Tonale převod řízení pouze 13,6:1, zatímco třeba BMW X1 má nyní 15,9:1. Ve výbavě pak najdete elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností na přední nápravě.

V rámci prezentace před námi byla testovací trasa o délce zhruba sto kilometrů a pak dvě kola na testovací trati. Detailnější ohledání interiéru si necháme až na velký test. Takhle na první dobrou jsem trochu rozpačitý ze sedadel, protože jejich anatomické tvarování sice příjemně obepíná, ale sedák je velmi krátký a postrádá možnost nastavení. Volant je jako vždy vynikající, velká hliníková pádla za ním jsou nicméně na sloupku, ne každý toto řešení preferuje a řada řidičů má raději pádla řazení na volantu. Funkce pádel je vynikající, ale špatně se přes ně sahá na páčky pro ovládání stíračů a blinkrů.

Alfa Romeo

Alfa Romeo je sportovní značka koncernu FCA. Její vozy charakterizuje osobitý design, živé motory a vynikající podvozky.

Společnost byla založena v roce 1910 jako A.L.F.A, své současné jméno získala v roce 1920. Součástí Fiat Group se stala v roce 1986, od roku 2021 patří do skuoiny Stellantis.

Přehled modelů: Alfa Romeo MiTo • Alfa Romeo Giulietta • Alfa Romeo 4C • Alfa Romeo 4C Spider • Alfa Romeo Stelvio • Alfa Romeo Giulia

Diskuze (16) Další článek: Tesla Model S Plaid pro Evropu má zajímavé vlastnosti. Je rychlejší než americká a hodně utáhne

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz