Alfa Romeo slaví 100. narozeniny

Také italská značka Alfa Romeo se nyní přidala do skupiny výrobců s trojcifernou tradicí. Pojďme si v krátkosti zrekapitulovat 100 let její existence.

Bylo nebylo, přesně před jedním stem let vznikla automobilka Anonima Lombarda Fabbrica Automobilie, tedy ALFA. Toto slavné výročí si pamětníci i přiznivci současných vozů Alfa Romeo připomněli během čtyři dny trvající přehlídky v Miláně, rodišti značky. V dějinách továrny najdeme celou škálu výjimečných konstrukcí, z nichž řada předběhla světový vývoj i o řadu desetiletí. K přednímu pohonu, motorům DOHC nebo kotoučovým brzdám je třeba přičíst fenomenální úspěchy ve sportu a jedinečná díla těch nejlepších italských karosářů, kteří si Alfy často volili za základ svých kreací.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Těžko vybrat ty nejvýznamnější modely, přesto se o to pokusme. Prvním typem nesoucím tradiční erb s křížem se stala Alfa Romeo RL (druhá část jména tehdy pronikla do názvu automobilky na počest znamenitého konstruktéra Nicoly Romea), jež kromě jiného v roce 1923 vyhrála slavný sicilský závod Targa Florio. V padesátých letech na tradici rychlých vozů navázala řada 1900, přičemž verze Disco Volante jezdila až 225 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A to bychom již málem zapomněli na slavný monopost 158 a jeho vylepšenou verzi 159 Alfetta, jenž v období kolem druhé světové války exceloval v závodech Velkých cen a první Formuli 1. Kompresorem přeplňovaný motor s objemem pouhých 1,5 l dával až 425 koní a vozu umožňoval překračovat rychlost 300 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A co třeba Alfa Romeo Giulietta Sprint z roku 1954? Vůz byl nejprve představen jako kupé, ale záhy dostal i karoserie sedan a roadster. K mání byla široká škála nejrůznějších verzí, pod přední kapotou se ukrýval řadový čtyřválec s objemem 1,3 l, jenž do velkosériové výroby zavedl celohliníkovou konstrukci a dvojici vačkových hřídelů v hlavě. Výkon sahal od 53 do 116 koní, tedy 40 až 87 kW. Giulietta Sprint zaznamenala špičkové prodejní výsledky a během několika let se celkové výrobní počty přehouply přes hranici jednoho milionu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pak zde máme třeba úhledný, Pininfarinou navržený dvoumístný roadster Alfa Romeo Spider z roku 1966. Svůj život zahájil roku 1961 jako studie Duetto na autosalonu v Turíně, pod tímto názvem se dokonce prvních několik let prodával a přezdívalo se mu s ohledem na tvar jeho karoserie Osso di Seppia, tedy sépiová kost. Nejprve se o jeho pohon staral čtyřválec s objemem 1 570 ccm a výkonem 109 koní (81 kW), nicméně škála motorových variant se postupem času rozrůstala. Výroba nakonec ve čtyřech generacích běžela plných 27 let a teprve pokles poptávky na počátku devadesátých let vedl k jejímu ukončení v roce 1993.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Od konce sedmdesátých let Alfa Romeou procházela spolu s celým italským hospodářstvím krizí, jež nakonec vedla k pohlcení značky koncernem Fiat. Nyní se však zdá, že Alfa Romeo stojí opět pevně na svých nohou, zákazníkům nabízí škálu modelů vrcholících omezenou sérií Alfa Romeo 8C Competizione.

Další roky ukážou, zda má automobilka na to dožít se další stovky. Ať tak či onak, k té první srdečně blahopřejeme.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výběr vozů Alfa a Alfa Romeo od počátku výroby až do dnešních dní
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků