Alfa Romeo New York Taxi vznikla jako exponát pro výstavu moderních řešení taxi služby “The Taxi Project: realistic solutions for today”, kterou pořádalo newyorské Muzeum moderního umění. Zdroj: oldconceptcars.com

Alfa Romeo New York Taxi vznikla jako exponát pro výstavu moderních řešení taxi služby “The Taxi Project: realistic solutions for today”, kterou pořádalo newyorské Muzeum moderního umění. | Zdroj: oldconceptcars.com

Pro Giugiara šlo o zcela odlišný projekt vzhledem k tomu, že tíhnul spíše ke sportovním vozům, tady však design hrál druhé housle.  Zdroj: Carrozzieri Italiani

Pro Giugiara šlo o zcela odlišný projekt vzhledem k tomu, že tíhnul spíše ke sportovním vozům, tady však design hrál druhé housle.  | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Giugiaro použil jako základ podvozek z dodávky Alfa Romeo F12 včetně skromného řadového čtyřválce o objemu 1.3 litru s výkonem kolem 38 kW. Zdroj: Archiv

Giugiaro použil jako základ podvozek z dodávky Alfa Romeo F12 včetně skromného řadového čtyřválce o objemu 1.3 litru s výkonem kolem 38 kW. | Zdroj: Archiv

Karoserie striktně hranatých tvarů měřila pouhých 406 cm na délku a 172 cm na šířku. Zdroj: Carrozzieri Italiani

Karoserie striktně hranatých tvarů měřila pouhých 406 cm na délku a 172 cm na šířku. | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Tři na zadní lavici a dvě na výklopná sedadla zády ke středové přepážce. Zdroj: Carrozzieri Italiani

Tři na zadní lavici a dvě na výklopná sedadla zády ke středové přepážce. | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Přesto Alfa Romeo New York Taxi pojala do prostoru pro cestující až pět osob. Zdroj: Carrozzieri Italiani

Přesto Alfa Romeo New York Taxi pojala do prostoru pro cestující až pět osob. | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Toto řešení přineslo úžasnou variabilitu přepravy i většího počtu zavazadel. Zdroj: Carrozzieri Italiani

Toto řešení přineslo úžasnou variabilitu přepravy i většího počtu zavazadel. | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Pro ně bylo místo pod sedáky a také vpředu na tradičním místě spolujezdce. Zdroj: Carrozzieri Italiani

Pro ně bylo místo pod sedáky a také vpředu na tradičním místě spolujezdce. | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Vůz měl dokonce výsuvnou rampu pro pohodlný nástup vozíčkářů nebo lidí s kočárkem.  Zdroj: oldconceptcars.com

Vůz měl dokonce výsuvnou rampu pro pohodlný nástup vozíčkářů nebo lidí s kočárkem.  | Zdroj: oldconceptcars.com

Zadní dveře byly posuvné, takže nezabraly extra místo na parkovištích. Zdroj: Carrozzieri Italiani

Zadní dveře byly posuvné, takže nezabraly extra místo na parkovištích. | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Interiér lemovala rozměrná skla, která doplnilo střešní okno pro panoramatické výhledy na mrakodrapy. Zdroj: oldconceptcars.com

Interiér lemovala rozměrná skla, která doplnilo střešní okno pro panoramatické výhledy na mrakodrapy. | Zdroj: oldconceptcars.com

Ačkoliv Giugiaro splnil zadání o šetrném taxi budoucnosti na jedničku, Alfa Romeo New York Taxi se do sériové podoby nedostalo a město si ponechalo velké sedany. Zdroj: Carrozzieri Italiani

Ačkoliv Giugiaro splnil zadání o šetrném taxi budoucnosti na jedničku, Alfa Romeo New York Taxi se do sériové podoby nedostalo a město si ponechalo velké sedany. | Zdroj: Carrozzieri Italiani

Malou útěchou může být, že některá technická řešení byla použita a zdokonalena na studii méně radikálního MPV Lancia Megagamma z roku 1978. Zdroj: Archiv

Malou útěchou může být, že některá technická řešení byla použita a zdokonalena na studii méně radikálního MPV Lancia Megagamma z roku 1978. | Zdroj: Archiv

Ale ani to nakonec značka nedostala do prodejen. Zdroj: Archiv

Ale ani to nakonec značka nedostala do prodejen. | Zdroj: Archiv

Pro Giugiara šlo o zcela odlišný projekt vzhledem k tomu, že tíhnul spíše ke sportovním vozům, tady však design hrál druhé housle.  Zdroj: Carrozzieri Italiani
Giugiaro použil jako základ podvozek z dodávky Alfa Romeo F12 včetně skromného řadového čtyřválce o objemu 1.3 litru s výkonem kolem 38 kW. Zdroj: Archiv
Karoserie striktně hranatých tvarů měřila pouhých 406 cm na délku a 172 cm na šířku. Zdroj: Carrozzieri Italiani
Tři na zadní lavici a dvě na výklopná sedadla zády ke středové přepážce. Zdroj: Carrozzieri Italiani
14
Fotogalerie

Alfa Romeo navrhla před skoro 50 lety taxi pro New York. I dnes by se dal považovat za moderní

Taxi segmentu MPV je asi to poslední, co by Alfu Romeo dnes napadlo. Přitom tento koncept navrhlo studio Italdesign před skoro 50 lety. Studie se sice nedočkala sériové výroby, ale svou užitnou hodnotou dodnes udivuje.

Když se řekne taxi, pravděpodobně se vám ihned vybaví londýnský „black cab“ od Carbodies a newyorský Ford Crown Victoria. Proč? Protože jsou úplně všude. Na plakátech, nábytku, oblečení, zkrátka se staly představiteli měst a svého údělu. Jenže si představte, že v New Yorku mohlo být vše jinak a místo velkých žlutých sedanů by se symbolem stala chytře navržená MPV od Alfy Romeo.

Ve své době šlo o mimořádně pokrokový koncept, který vznikl jako exponát pro výstavu moderních řešení taxi služby “The Taxi Project: realistic solutions for today”, kterou pořádalo newyorské Muzeum moderního umění. Karosářské studio Italdesign výzvu přijalo. Pro Giugiara šlo o zcela odlišný projekt vzhledem k tomu, že tíhnul spíše ke sportovním vozům. Design hrál najednou druhé housle, na prvním místě stála praktičnost a ekonomický provoz.

Filozofie byla podobná jako u japonských kei carů – dostat na co nejmenší plochu co nejvíce lidí a zavazadel. Giugiaro použil jako základ podvozek z dodávky Alfa Romeo F12 včetně skromného řadového čtyřválce o objemu 1,3 litru s výkonem kolem 38 kW. Karoserie striktně hranatých tvarů měřila pouhých 406 cm na délku a 172 cm na šířku. Přitom tou dobou jezdily po New Yorku taxíky dlouhé 5,4 metru a široké kolem 180 cm.

Přesto Alfa Romeo New York Taxi pojala do prostoru pro cestující až pět osob. Tři na zadní lavici a dvě na výklopná sedadla zády ke středové přepážce. Toto řešení přineslo úžasnou variabilitu přepravy i většího počtu zavazadel. Pro ně bylo místo pod sedáky a také vpředu na tradičním místě spolujezdce. Vůz měl dokonce výsuvnou rampu pro pohodlný nástup vozíčkářů nebo lidí s kočárkem. Díky výšce 178 cm se cestující při nástupu nemuseli krčit. Zadní dveře byly posuvné, takže nezabraly extra místo na parkovištích.

Navzdory čistě účelnému pojetí bral koncept ohled i na estetickou stránku, respektive příjemný požitek z jízdy. Interiér lemovala rozměrná skla, která doplnilo střešní okno pro panoramatické výhledy na mrakodrapy.

Ačkoliv Giugiaro splnil zadání o šetrném taxi budoucnosti na jedničku, Alfa Romeo New York Taxi se do sériové podoby nedostalo a město si ponechalo velké sedany. Malou útěchou může být, že některá technická řešení byla použita a zdokonalena na studii méně radikálního MPV Lancia Megagamma z roku 1978, ale ani to nakonec značka nedostala do prodejen. Škoda, doba asi na něco takového nebyla připravená, ale věřím, že koncept karoserie by mohl fungovat i v dnešní době. Docela dobře si lze Alfu taxi představit s elektrickým pohonem a moderními asistenčními prvky řízení. 

Alfa Romeo

Alfa Romeo je sportovní značka koncernu FCA. Její vozy charakterizuje osobitý design, živé motory a vynikající podvozky.

Společnost byla založena v roce 1910 jako A.L.F.A, své současné jméno získala v roce 1920. Součástí Fiat Group se stala v roce 1986, od roku 2021 patří do skuoiny Stellantis.

Přehled modelů: Alfa Romeo MiTo • Alfa Romeo Giulietta • Alfa Romeo 4C • Alfa Romeo 4C Spider • Alfa Romeo Stelvio • Alfa Romeo Giulia

Doporučujeme

Články odjinud