Alfa Romeo na 75. ročníku pařížského autosalónu

Čestné místo v expozici Alfa Romeo na letošním ročníku pařížského mezinárodního autosalónu je po právu vyhrazeno stále se rozrůstající rodině vozů s označením GTA, obzvláště pak jejímu nejčerstvějšímu přírůstku, modelu 147, který právě v Paříži prožívá svou světovou premiéru.
Alfa Romeo na 75. ročníku pařížského autosalónu

Prostor, na němž se tyto sportovní vozy jiskrného ducha představují, má tvar trojúhelníku. Model 147 GTA stojí na jednom z jeho vrcholů, který je shodou okolností rovněž středem celé expozice automobilky. Je vystaven na otočné plošině tmavého odstínu, který velmi dobře kontrastuje s rudou barvou typickou pro tohoto výrobce. Zbývající vrcholy zmíněného trojúhelníku zabírají modely Alfa 156 GTA v provedení sedan a závodní speciál Alfa 156 GTA, se kterým závodí Fabrizio Giovanardi v letošním ročníku mistrovství FIA ETCC.

V prosklené vitríně umístěné vedle vozu je vystaveno jeho srdce, 24-ventilový motor V6 o obsahu 3,2 litru, jenž sice dokáže podávat výkony srovnatelné se závodními stroji, ale stejně dobře se hodí pro běžné každodenní použití.

Nová Alfa 147 je plnohodnotným členem aristokratického rodu modelů s označením GTA, rodu, který je nositelem hrdé tradice automobilky Alfa Romeo spojující sportovní úspěchy a syrovou dravost s nejnovějšími technickými vymoženostmi. Jedná se o vůz, který dokáže nabídnout dokonce více než ostatní modely této automobilky: vyšší výkon, lepší ovladatelnost, vyšší úroveň brzdné síly.  Podtrženo a sečteno, Alfa Romeo 147 GTA je vozem, který dává každému řidiči možnost zažít vzrušení špičkového závodníka i při běžném každodenním provozu.

Nová Alfa 147 není jen členem neustále se rozrůstající rodiny modelů GTA, ale také velmi důležitou součástí celkové koncepce firmy, což je ostatně zřejmé i z čestné pozice vozu přímo uprostřed jejího stánku. Neméně obdivovanou novinkou letošního pařížského autosalónu je další světová premiéra firmy – model Alfa 147 vybavený zcela novým šestnáctiventilovým motorem s označením JTD o výkonu 140 koní a obsahu 1,9 litru. Po jeho boku je vystaven populární model Alfa 147 2,0 T-Spark s automatickou převodovkou typu Selespeed, která však není jen obyčejnou automatickou převodovkou, nýbrž zcela novým hybridním zařízením, které v sobě spojuje všechny výhody automatu s rychlostí a sportovním cítěním klasického manuálu. Výrobce navíc nabízí i standardní vertikální spojku v podobě joysticku, případně ovládací prvky umístěné přímo na volantu.

Kromě motoru vystavuje Alfa Romeo také dvě ukázky palubní desky vybavené systémem CONNECT (jedna je z modelu 156, druhá z verze 147). Jedná se o plně provozuschopné součásti, díky kterým mají návštěvníci možnost vyzkoušet si v praxi některou z funkcí a přístupových variant nabízených tímto unikátním telematickým systémem. Obří televizní obrazovka umístěná přímo nad oběma konzolami ukazuje ve smyčce zajímavé záběry vozu Alfa 147 GTA.

Na pařížském autosalónu jsou k vidění také dvě verze nové Alfy 156, jedna poháněná dvoulitrovým motorem s označením JTS, druhá novým šestnáctiventilovým agregátem JTD o výkonu 140 k a obsahu 1,9 litru. Další část stánku je věnována elegantnímu modelu Alfa 166 s motorem JTD o obsahu 2,4 litru a výkonu 150 koní a prestižní verzi typu Spider s označením 2,0 T-Spark 16V L.

Všechny uvedené exkluzivní modely jsou vystaveny v expozici, která je vyrobena z leštěného kovu a oceli v barvách rudé a šedé, tedy v odstínech, které zosobňují sportovní charakter a technickou propracovanost vozů značky Alfa Romeo. Poprvé v historii stánků společnosti je jeden z modelů vystaven i v jejím tiskovém centru. Jedná se pochopitelně o model 147 GTA v unikátním barevném provedení Nuvola White.

A ještě jedna důležitá informace na závěr. Návštěvníci se mohou rovněž seznámit s celou řadou zajímavých propagačních výrobků a doplňků – některých vytvořených speciálně pro modelovou řadu GTA – vystavených ve zvláštní vitríně. 

Alfa 147 GTA

Jen několik málo měsíců po představení modelů Alfa 156 a Sportwagon se rodina GTA rozrostla o dalšího člena, nový model s označením 147. V příštích letech se očekává velký nárůst právě v tomto segmentu, neboť Alfa Romeo chystá celou řadu sportovních verzí svých nových základních modelů. Automobily označené písmeny GTA představují v podstatě čistý koncentrát všech hodnot, které značka Alfa Romeo vyznává. Společnost je známá po celém světě díky své schopnosti vyrábět zajímavě vyhlížející vozy se sportovním charakterem, které dokáží skloubit syrovou dravost s nejnovějšími technickými finesami. Jsou to vozy, které nabízí svému majiteli opravdový požitek z jízdy. Vozy, které se hodí ke každodennímu použití, aniž by ztrácely cokoli ze svého sportovního charakteru.

Zatímco Alfa 147 GTA pochopitelně respektuje všechny uvedené vlastnosti, nabízí zároveň ještě něco navíc, podobně jako modely 156 nebo Sportwagon GTA, a to vyšší výkon, lepší ovladatelnost a zvýšenou brzdnou kapacitu. Jinými slovy, díky svému dynamickému chování dokáže nová Alfa 147 GTA okořenit běžnou každodenní jízdu notnou dávkou závodnického vzrušení. Tato filozofie byla nejlépe vyjádřena reklamním sloganem modelu Giulia Sprint GTA v době, kdy byl motorismus ještě velkým dobrodružstvím: ‘Pod kapotou vozu, kterým jezdíte do práce, se skrývá dravec’.

Konstruktéři, kteří se podíleli na zrodu Alfy 147 GTA, dostali poměrně nelehký úkol vytvořit vůz pro každodenní provoz, který by měl za určitých okolností chování závodního vozu včetně odpovídajícího výkonu a způsobu řízení. A to vše při dodržení elegantního a jemného charakteru typického pro automobily se značkou Alfa Romeo.

Přestože nebyly určeny žádné omezující parametry, konstruktéři se zaměřili především na aspekty ovlivňující jízdní vlastnosti vozu. Proto se změny týkaly hlavně podvozku, který se osvědčil již u sportovního modelu Alfa 147. Jinými slovy, modifikovány byly všechny součásti vozu, které ovlivňují jeho dynamiku.

Z tohoto důvodu dostal nový vůz do vínku vysoce výkonný 24-ventilový motor V6 o obsahu 3,2 litru, zcela nový systém geometrie a nastavení závěsů kol, naprosto špičkový systém aktivní bezpečnosti a nová sportovní kola vyrobená z lehké slitiny. Výsledkem je automobil, který dokáže podávat neuvěřitelné výkony (je to nejvýkonnější vůz ve své třídě) a neuvěřitelně živě reagovat v oblasti řízení, ovládání i dynamiky jízdy.

Alfa Romeo se rozhodla neměnit příliš populární vnější tvary výchozího modelu, tj. sedanu, ale soustředit se pouze na takové úpravy, které by přispěly ke zdůraznění sportovního vzhledu nového vozu. Veškeré konstrukční změny vychází ze snahy co nejvíce vylepšit funkčnost vozu a jsou pouze výsledkem nezbytných (i když nekompromisních) modifikací podvozku a mechanických součástí. Nový vůz proto nehýří ani spoilery ani jinými kosmetickými úpravami, které jsou charakteristické pro jiné značky.

Přesto se nový model GTA v lecčem liší od základní verze, i když v podstatě vypadá jen jako výhružně se tvářící Alfa 147. Je nižší, širší a mnohem lépe sedí na silnici. Toto je dáno také zvolenými pneumatikami. Alfa 147 GTA používá pneumatiky o rozměru 225/45 na 17-ti palcových ráfcích. Vůz lze objednat v deseti barevných provedeních, a to včetně exkluzivního duhového odstínu Nuvola White, který se nepoužívá pro žádny jiný model.
Obecně je výsledkem jednotlivých změn mnohem agresivnější vzhled a zavedení lepších ovládacích a bezpečnostních prvků, které odpovídají zvýšenému výkonu vozu. Zavěšení kol například zaručuje mnohem lepší dynamické vlastnosti, ale také vyšší stupeň pohodlí. To vše je výsledkem osvědčené a prověřené konstrukce, která je příčinou velkého úspěchu modelu Alfa 147, tzn. vysokých zdvojených vidlic na přední nápravě (žádný jiný vůz v této třídě nepoužívá tento systém) a vylepšeného systému typu MacPherson na zadní.

Dalším úkolem konstruktérů bylo přizpůsobit odpružení specifickému charakteru vozidla a rovněž specifickému rozložení hmotnosti, a tím dosáhnout co nejlepší úrovně ovládání, zabezpečit maximální dynamický výkon, ale zároveň udržet na uzdě jeho závodní schopnosti. Výsledkem je automobil, který nejen srší dravou energií, ale také se dokáže chovat nadmíru civilizovaně, je-li to na místě. Automobil, jehož celkový charakter lze shrnout následovně:

  • příjemné a přesné řízení;
  • výjimečně rychlá reakce;
  • skvělá stabilita a jednoduché ovládání i za nepříznivých podmínek;
  • minimalizace nadměrného pohybu;
  • vysoký stupeň pohodlí za všech provozních podmínek a na jakémkoli povrchu.

Pokud se týče aktivní bezpečnosti, je Alfa 147 GTA vybavena celou řadou velmi důmyslných elektronických zařízení, která slouží ke kontrole dynamických vlastností vozu od brždění až po trakci, jakými jsou například systémy ABS a EBD, které zajišťují rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola, ASR, zabraňující smyku při akceleraci, VDC, zabezpečující kontrolu stability při zatáčení, a MSR, upravující brzdící funkci motoru při řazení.

VDC modelu Alfa 147 GTA se dodává rovněž se systémem TCS (trakční kontrolní systém), který se aktivuje při rychlostech nepřesahujících 40 km v hodině, a jehož úkolem je automaticky bránit prokluzu hnacích kol při rozjíždění nebo přílišné akceleraci na sypkém, mokrém či podobném povrchu. Díky tomu je vůz mnohem stabilnější i za krajně nepříznivých podmínek.

Alfa Romeo 1,9 JTD 16V

Automobilka Alfa Romeo si zvolila právě pařížský mezinárodní autosalón jako nejvhodnější místo pro představení svého unikátního vznětového motoru s přímým vstřikováním paliva a pro světovou premiéru zcela nového šestnáctiventilového agregátu s označením 1,9 JTD o výkonu 140 k ve spojení se sportovní šestirychlostní manuální převodkou.

Tento řadový čtyřválec se vyznačuje vrtáním 82 mm a zdvihem 90,4 mm. Je odvozen od prověřeného a osvědčeného motoru 1,9 JTD využívajícího systému Common Rail. Ve srovnání s touto pohonnou jednotkou má však o 20% vyšší výkon a o 7% lepší točivý moment. Každý válec má čtyři ventily, které jsou poháněny přímo dvojitou vačkovou hřídelí umístěnou v jeho hlavě. Nový turbodiesel, který se montuje do modelů 147, 156 a Sportwagon, nedávno prodělal několik technických změn, které se týkaly především výkonu, točivého momentu při nízkých rychlostech, hladiny hluku a omezení vibrací.

Systém Common Rail, který šestnáctiventilový zážehový motor 1,9 JTD využívá, je založen na dvou nových technologiích automatického vyrovnávání a kalibrování, jejichž úkolem je snížit hladinu hluku a omezit vibrace. Toto zařízení, vyvinuté ve výzkumném centru společnosti Fiat a nazvané Multijet, využívá funkce elektronického vstřikovacího ovladače k tomu, aby zvýšilo současný počet dvou vstřikování během každého jednotlivého cyklu motoru. V praxi to znamená, že každé vstřikování je rozděleno na dvě, tři nebo čtyři dílčí fáze. Tím se docílí snížení hluku, který doprovází každý zážeh, snížení emisí a zvýšení celkového výkonu.

Zcela nové jsou i některé další součásti motoru 1,9 JTD 16v jako například hlava válce s hydraulickými zdvihadly ventilů, ocelová spojovací táhla a klikový hřídel, písty s vnitřními kanály, které zásobují chladícím olejem hlavní ložiska, a ložiska spojovacího táhla, pro jejichž výrobu se nyní používá jiného materiálu. Výfuk je vyroben z hliníku odlévaného za vysokého tlaku a sací potrubí se vyrábí ze speciálních materiálů, které se vyznačují zvýšenou pevností. Mazací okruh je vybaven novým olejovým čerpadlem a přepracovanou vnější výměníkovou jednotkou (vzduch/olej) pro chlazení oleje. Také čerpadlo chladícího systému je nové. Díky všem uvedeným změnám a vylepšením se podařilo zkonstruovat a vyrobit spolehlivý a výkonný motor s nízkou spotřebou paliva.

Ve srovnání s osmiventilovým motorem se nový turbodiesel vyznačuje například o 20% vyšším výkonem (z 85 na 103 kW při 4 000 otáčkách za minutu) a o 7% vyšším točivým momentem (z 28 na 31 kgm při 2 000 otáčkách za minutu).

Těchto výsledků se podařilo dosáhnout díky novému nastavení motoru, zvýšením přímého tlaku vstřikování na 1 400 barů a také novou konfigurací turbodmychadla. Agregát nyní využívá turbodmychadla typu Garett s variabilní geometrií turbíny, která přispívá ke zvýšení výkonu tím, že umožňuje velmi vysokou kroutivou sílu dokonce i při nižších otáčkách. Jen pro ilustraci, 90% maximální kroutivé síly je k dispozici mezi 1 750 a 3 250 otáčkami za minutu.

Díky všem uvedeným změnám a úpravám se podařilo sestrojit motor, který přispívá k lepším jízdním vlastnostem a vyšším výkonům vozů, do nichž se montuje, tj. Alfa 147, Alfa 156 a Alfa Sportwagon.

Předchozí tvrzení lze dokumentovat na srovnání zrychlení dosahovaném modelem Alfa 147 vybaveným novým šestnáctiventilovým motorem JTD 1,9 a stejným vozem osazeným původním osmiventilovým hnacím agregátem. Na pátý rychlostní stupeň dokáže výkonnější motor zrychlit z 80 na 120 km v hodině za pouhých 7,9 sekundy, zatímco osmiventilovému modelu stejné zrychlení trvá až 9,8 sekundy. Alfa 156 s uvedenými motory zrychluje z 80 na 120 km v hodině za 7,9 sekundy (16v) a 9,9 sekundy (8v).

Není zřejmě třeba podotýkat, že nový agregát ovlivňuje též zrychlení z nuly na 100 km v hodině i celkovou maximální rychlost. Alfa 147 1.9 JTD vybavená 16-ventilovým motorem dosahuje  rychlosti až 206 km v hodině při zrychlení z klidu na sto kilometrů za 9,1 sekundy (pro srovnání, při užití 8-ventilového motoru jsou tyto hodnoty 191 km za hodinu a 10,5 sekundy). A to vše při stejné spotřebě pohonných hmot. Ač to zní téměř neuvěřitelně, spotřeba paliva se ve skutečnosti ještě lehce snížila. Při konstantní rychlosti na šestý rychlostní stupeň dosahuje 16-ventilový model následujících výsledků:

  • 4.5 l/100km při rychlosti 90 km/hod (tj. o 8% méně nežli 8-ventilová verze); 
  • 6.0 l/100km při rychlosti 120 km/hod (tj. o 8% méně nežli 8-ventilová verze); 
  • 7.5 l/100km při rychlosti 150 km/hod (tj. o 8% méně nežli 8-ventilová verze).

Také model Alfa 156 je schopen dosahovat rychlosti až 209 km v hodině a zrychlit z nuly na sto kilometrů za 9,3 sekundy (modelu Sportwagon to trvá 9,7 sekundy). I v tomto případě je spotřeba pohonných hmot znatelně nižší nežli u 8-ventilového agregátu. Při konstantní rychlosti na šestý rychlostní stupeň dosahuje 16-ventilový model následujících výsledků:

  • 4.2 l/100km při rychlosti 90 km/hod (tj. o 12.5% méně nežli 8-ventilová verze); 
  • 5.5 l/100km při rychlosti 120 km/hod (tj. o 8% méně nežli 8-ventilová verze); 
  • 7.2 l/100km při rychlosti 150 km/hod (tj. o 7.5% méně nežli 8-ventilová verze).
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Alfa Romeo 166 2,4
Rok výroby: 2002
Stav: 182 530 km
Cena: 46 000 Kč
Alfa Romeo 156 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 169 251 km
Cena: 58 000 Kč
Alfa Romeo 156 2
Rok výroby: 2002
Stav: 180 614 km
Cena: 68 000 Kč
Alfa Romeo 156 2
Rok výroby: 2000
Stav: 150 613 km
Cena: 46 000 Kč
Alfa Romeo 156 2
Rok výroby: 2000
Stav: 143 731 km
Cena: 36 000 Kč
Alfa Romeo 159 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 197 214 km
Cena: 100 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků