Alfa Romeo Crosswagon Q4 a Sportwagon Q4 na českém trhu

Oba modely, Crosswagon Q4 i Sportwagon Q4, vychází ze standardního kombi 156 Sportwagon, přidávají ale stálý pohon všech kol, Crosswagon navíc ještě pár plastů a zvýšený podvozek. Oba mají pod kapotou stopadesátikoňový nafťák JTD.
Alfa Romeo Crosswagon Q4  a Sportwagon Q4 na českém trhu
Seznam kapitol
  1. Podrobný popis Crosswagonu Q4
  2. Sportwagon Q4, fotogalerie

Poznámka: Následující text pochází z tiskové zprávy českého zastoupení značky.

Crosswagon Q4

Nový model, jenž je výsledkem práce designérů ze Stylistického centra v Arese, se vyznačuje nejen klasickým tvarem typickým pro všechny vozy Alfa Romeo, ale rovněž celou řadou důmyslných prvků, přispívajících k jeho celkové univerzálnosti.

Rozměry, design

Jemné a vyvážené linie a kompaktnost jsou dvěma klíčovými vlastnostmi charakterizující novou Alfu Crosswagon Q4. Vůz měří 444 cm na délku, 176 cm na šířku a 149 cm na výšku. Rozvor kol je 259 cm. Vyniká díky příznivější světlé výšce, vylepšenému nájezdovému úhlu vpředu i vzadu a speciálním pneumatikám vhodným pro různé klimatické podmínky především neobyčejnou univerzálností, výrazným vzhledem, tuhostí karosérie, vysokým stupněm ochrany cestujících a perfektním ovládáním za každého počasí a na jakémkoli povrchu. Díky uvedeným vlastnostem se Alfa Crosswagon Q4 cítí doma v městském provozu i na prašných cestách, aniž by přitom ztrácela cokoli ze svého sportovního ducha vlastního všem vozům Alfa Romeo. 

Za svůj nezvyklý vzhled vděčí Alfa Crosswagon Q4 především dvojici bočních ocelových chráničů umístěných pod dveřními prahy, speciálnímu přednímu a zadnímu nárazníku s ocelovými výztuhami, neobvyklé mřížce nárazníku, střešním ližinám a širokým blatníkům. Konstruktérům se podařilo vytvořit vůz, jenž je schopen se vypořádat s jakoukoli situací, aniž by tím jakkoli utrpěly jeho jízdní vlastnosti. Podvozek vozu spočívá o 6,5 cm výš nad vozovkou a kola jsou osazena speciálními pneumatikami o rozměrech 225/55 R17 vhodnými pro všechny klimatické podmínky. Díky svým mechanickým vlastnostem nabízí vynikající záběr a bezpečnou jízdu na sněhu, po polních cestách, v blátě i za jiných extremních podmínek.

Výbavy, interiér

Pokud se týče vnitřního uspořádání, vyznačuje se model revolučním pojetím kontrolních a ovládacích prvků. Kompas vestavěný do zpětného zrcátka, zvláštní koberečky a rohožky, futuristické povrchové provedení přístrojové desky, neobvykle řešená středová konzole a panely pod volantem, je jen několik příkladů novátorského přístupu konstruktéru Stylistického centra koncernu Fiat. Za příplatek si lze také objednat luxusní interiér potažený grogrénovou kůží. Za zmínku stojí také fakt, že vůz je vybaven pěti plnohodnotnými sedačkami, což znamená, že je dostatečně pohodlný pro pět dospělých osob i na delších trasách. Zákazník si může vybrat ze tří specifikací (Progression, Distinctive a Luxury) a devíti odstínů, z nichž čtyři „namíchali“ odborníci ze Stylistického centra v Arese speciálně pro model Alfa Crosswagon Q4. Při nanášení laku na karosérii se používá zvláštní tónovací postup.

Pohon všech kol

Mnohem důležitější než atraktivní „obal“ je u Alfy Crosswagon revoluční řešení stálého pohonu všech čtyř kol. Využívá tří diferenciálů (včetně samosvorného centrálního diferenciálu typu Torsen C) k přenosu točivého momentu na obě nápravy. Tento jedinečný hnací systém zaručuje vynikající trakci i za nejnepříznivějších podmínek. Nová Alfa Crosswagon Q4 těží z dlouholetých zkušeností automobilky na poli výzkumu, díky nimž se podařilo navrhnout a vyrobit vůz, jenž je schopen si poradit téměř s jakýmkoli terénem a zároveň uspokojit i ty nejnáročnější zákazníky v oblasti pohodlí a bezpečnosti.

Stálý pohon obou náprav, maximální vodicí síla kol a díky rozdělení hnacích sil na obě nápravy snížená podélná zátěž jednotlivých pneumatik zaručují vozu vynikající výkony bez ohledu na povrch vozovky. Jelikož se jedná o stálý pohon všech kol, dokáže Alfa Crosswagon Q4 na mezi adheze nabídnout přetáčivou i nedotáčivou charakteristiku, to podle stylu jízdy - podobně jako ryze sportovní automobily. Zatímco nedotáčivost je minimální, případná přetáčivost je vždy plně pod kontrolou řidiče, neboť je postupná a plynulá. Netřeba jistě dodávat, že tyto vlastnosti významně přispívají k celkové bezpečnosti provozu. 

Jízda po horských cestách, kamenitých tratích nebo zasněženou krajinou stejně jako nájezd do ostré zatáčky v dešti: to všechno jsou mezní situace, které se ideálně hodí k testování hbitosti a síly Alfy Crosswagon Q4. Zatímco při jízdě po běžných silnicích či dálnicích si řidič může vychutnat dynamickou a sportovní jízdu, jakmile se vůz ocitne v terénu, okamžitě se projeví přesný a vyvážený záběr všech čtyř kol. Víceméně lze říci, že se konstruktérům Stylistického centra v Arese podařilo vytvořit vůz, jenž je nejen velmi moderní, ale také neobyčejně všestranný. Základním stavebním kamenem je systém pohonu všech čtyř kol zaručující vozu dynamické rozložení tažné síly při akceleraci i sešlápnutí spojkového pedálu podle momentálního záběru jednotlivých kol. Samosvorný diferenciál typu Torsen C zajišťuje optimální přenos točivé síly. Při zrychlení dokáže nasměrovat až 80 % točivého momentu na zadní kola, čímž předchází případnému přetáčení. Na druhé straně, pokud čidla zaznamenají nebezpečí přetáčivosti, dokáže centrální diferenciál omezit přenos na pouhých 40 %, a tak zajistit lepší boční záběr zadních kol.

Podvozek

Alfa Crosswagon Q4 je živým terénním vozem nabízejícím všechny atributy charakteristické pro vozy Alfa Romeo, především pak požitek z jízdy a plnou kontrolu za všech okolností. Jestliže dynamičnost a komfort patří neodmyslitelně ke všem modelům automobilky, Alfa Crosswagon Q4 je čistou substancí obou vlastností. Přispívá k tomu mimo jiné také velmi účinné řešení zavěšení kol. Zatímco přední náprava se vyznačuje dvojicí nad sebou umístěných trojúhelníkovitým příčným ramen a vysokou těhlicí, zadní náprava je typu McPherson s příčnými rameny různé délky. Pro použití v terénu byla výrazně upravena geometrie kol. Zatímco u osobních modelů řady 156 je žádoucí citlivé a komunikativní řízení, jenž vám v rukou pracuje v rytmu nejmenších nerovností, tak u crosswagonu by to znamenalo nadměrnou námahu řidiče při jízdě v terénu a taktéž směrovou nestabilitu.

Kola mají více podélné vůle, díky tomu lépe absorbují podélné rázy, a přímý vliv na řízení je tudíž mnohem menší. Další důležitou vlastností je menší úhel záklonu. To znamená menší vliv hmotnosti vozidla na návrat řízení do přímého směru. Dvojité trojúhelníkovité rameno rovněž přispívá k větší citlivosti, přesnosti a linearitě řízení. Vůz dokáže přesně držet stopu i za velmi nepříznivých podmínek či boční zátěži, a to především díky vynikající konstrukci zadní nápravy. Zadní část vozu také zaručuje vysokou míru stability i při změnách směru za vysoké rychlosti. Proto je Alfa Crosswagon Q4 neobyčejně hbitým vozem na úzkých horských cestách s různorodým povrchem. 

Motor

Alfa Crosswagon Q4 v sobě spojuje jízdní pohodu s dravostí charakteristickou pro všechny modely značky. Velkou zásluhu na tom má skvělý motor 1,9 JTD 16v MultiJet o výkonu 110 kW (150 koní) a sportovní šestistupňová manuální převodovka. Řadový čtyřválec s vrtáním o průměru 82 mm a zdvihu 90,4 mm dosahuje nejvyššího výkonu při 4000 otáčkách za minutu a nejvyššího točivého momentu 305 N.m (31 kgm) při 2000 otáčkách za minutu. Nový turbodiesel prodělal celou řadu změn, jejichž hlavním účelem bylo zvýšit výkon a točivý moment při nižších otáčkách, snížit hladinu hluku a eliminovat vibrace. Systém vstřikování paliva typu Common Rail, jímž je agregát vybaven, pracuje ve dvou režimech, které zaručují optimální kalibraci a vyrovnávání množství nafty vstřikované do válců. To má pozitivní vliv jak na vibrace, tak na hlučnost.

Bezpečnost

Z hlediska bezpečnosti nemá Alfa Crosswagon Q4 konkurenta. Špičkový brzdový systém zaručuje rychlé a plynulé brzdění s minimální brzdnou dráhou. Přední brzdové kotouče o průměru 330 mm jsou chlazené vzduchem. Každý je osazen pevnými hliníkovými třmeny typu Brembo se čtyřmi písty (o průměru 38 a 42 mm). Samozřejmostí je systém ABS se čtyřmi aktivními čidly a elektronický rozdělovač brzdné síly EBD. K absolutní kontrole nad vozidlem za každých okolností (včetně mezních situací) přispívá také systém VDC (Vehicle Dynamic Control – kontrola dynamické stability vozu), jenž je vlastní variantou systému ESP (Electronic Stability Program – elektronické ovládání stability) vyvinutou automobilkou Alfa Romeo. Protože se však jedná o typickou alfu, nebrání bezpečnostní prvky řidiči ve sportovní jízdě až na hranici možností. K aktivaci dochází teprve v okamžiku, kdy řidič ztrácí kontrolu nad vozidlem a hrozí nebezpečí nehody.

Systém ASR (Anti Slip Regulation – regulace prokluzu), součást systému VDC, zaručuje optimální trakci bez ohledu na momentální rychlost prostřednictvím kontroly otáček motoru a zásahů do činnosti brzd. Pokud začnou kola prokluzovat, ASR se automaticky aktivuje a přenáší tažnou sílu na to kolo, které má v daném okamžiku nejlepší záběr. Tím se dosahuje stejného výsledku, jako by byly obě nápravy osazeny samosvorným diferenciálem. Pokud zařadí řidič náhle nižší rychlostní stupeň na kluzké vozovce, aktivuje se systém MSR (z německého Motor Schleppmoment Regelung). Ten zabraňuje smyku v důsledku zablokování kol následkem brzdného momentu motoru, neboť okamžitě automaticky „přídá plyn“.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Podrobný popis Crosswagonu Q4
  2. Sportwagon Q4, fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků