18
Fotogalerie

Alfa Romeo Alfetta: 40 let sportovních sedanů a kupé

Kapitoly článku:


Transaxle útočí

Vozy Alfetta CEM se v provozu osvědčily (většina z nich sloužila u milánských taxikářů), takže po prvních zkouškách byla zhotovena další série čítající již plných 991 vozů. Ty byly nabídnuty významným zákazníkům a opět i taxikářům. Také druhá fáze praktického ověřování dopadla dobře, přesto však byl projekt Alfetta CEM ukončen, takže se skutečně sériové výroby nedočkal.

DeDion2.jpg
Schéma funkce zadní nápravy se vzpěrou de Dion a dvěmi páry kloubů

A ještě jednou k podvozku, jehož konfigurace se uplatnila později i ve vozech Alfa Romeo 75, 90 a Giulietta. Již závěsy předních kol na párech lichoběžníků s pružením podélnými zkrutnými tyčemi byly přinejmenším neobvyklé, zadní náprava pak byla ještě raritnější.

Alfa Romeo Alfetta 2,0i Quadrifoglio Oro 1983.jpgAlfa Romeo Alfetta 2,0i Quadrifoglio Oro 1983 1.jpgAlfa Romeo Alfetta 2,0i Quadrifoglio Oro 1983 2.jpg
Alfa Romeo Alfetta 2,0i v luxusním provedení Quadrofoglio Oro (1983)

Soustava typu de Dion, využívající navíc spojky a převodovky v jednom celku s rozvodovkou a brzdových kotoučů umístěných hned u diferenciálu, zajišťovala vozu špičkové jízdní vlastnosti dané nejen optimálním rozložením hmotnosti, ale také minimálními neodpruženými hmotami.

Úspěšné kupé GTV

Základní sedan Alfetta se stal základem kupé s označením GTV (původně Alfetta GT), jež stálo na podvozku s rozvorem zkráceným o 110 mm na 2 400 mm a prodávat se začalo v roce 1974. K dispozici bylo zprvu pouze s motorem 1,8 DOHC, ovšem po zastavení produkce starších modelů GT 1300 a GT 1600 Junior a 2000 GTV se z něj stala plnohodnotná, samostatná řada sportovních autiombilů.

Afla Romeo GTV 2,0 1976 1.jpgAfla Romeo GTV 2,0 1976 2.jpgAfla Romeo GTV 2,0 1976 3.jpg
Alfa Romeo GTV 2,0 z roku 1976

K mání tedy byly záhy verze Alfetta GT 1,6, Alfetta GT 1,8 a Alfetta GTV 2000. V roce 1979 prošly všechny vozy Alfetta drobnou modernizací, jež se třeba na motorech projevila nově tvarovanými vačkami a upravenou regulací předstihu. Ladičská společnost Autodelta tehdy připravila verzi GTV 2,0 Turbodelta se zážehovým dvoulitrem opatřeným dmychadlem KKK a výkonem 175 koní (129 kW).

Stal se základem homologační série pro slavnou kategorii číslo 4 FIA a zároveň prvním italským automobilem sériově opatřeným přeplňováním turbodmychadlem.

Úspěšná závodní kariéra

Zvenčí model GTV vykazoval inspiraci stylistickými řešeními použitými u vozů Alfa Romeo Montreal včetně předních i zadních svítilen či tvaru dveří (včetně klik). V rámci faceliftu z roku 1981 dostaly vozy GTV šedé plastové nárazníky, upravený interiér a motory 1,6 a 1,8 l z nabídky zmizely. Standardem se nově stal „dvoulitr“ Alfetta 2000 GTV přeznačený zároveň na typ GTV 2,0 (ano, jméno Alfetta zmizelo). Standardem se staly patnáctipalcové lité ráfky.

Afla Romeo GTV 6 1980 1.jpgAfla Romeo GTV 6 1980 2.jpgAlfa Romeo Alfetta 1,8 1976.jpg
Alfa Romeo GTV6 (1980) a rozměrový náčrtek sedanu Alfetta 1,8 z roku 1976

Ještě před koncem toho roku se v nabídce objevila špičková varianta GTV 6 (později GTV6) opatřená vidlicovým šestiválcem SOHC s objemem 2,5 l převzatým z velkého sedanu Alfa Romeo 6, jehož zástavba si vynutila modifikaci tvaru kapoty. Původní složitá instalace šesti spádových karburátorů Dell'Orto (!) byla nahrazena jednodušším a uživatelsky přívětivějším nepřímým vstřikováním Bosch. To se osvědčilo, a tak bylo záhy včleněno také do výchozí „šestky“.

Kupé Alfa Romeo GTV6 vynikalo kombinací špičkových jízdních vlastností a skvělým potenciálem pro zvyšování výkonu, takže se záhy stalo vyhledávaným základem pro stavbu závodních speciálů. Vozy GTV6 byly v závodech mimořádně úspěšné, zvítězily třeba v Evropském šampionátu cestovních vozů v ročnících 1982 až 1985 a také v celé řadě národních sérií a samostatných závodů.
 

Alfa Romeo

Alfa Romeo je sportovní značka koncernu FCA. Její vozy charakterizuje osobitý design, živé motory a vynikající podvozky.

Společnost byla založena v roce 1910 jako A.L.F.A, své současné jméno získala v roce 1920. Součástí Fiat Group se stala v roce 1986, od roku 2021 patří do skuoiny Stellantis.

Přehled modelů: Alfa Romeo MiTo • Alfa Romeo Giulietta • Alfa Romeo 4C • Alfa Romeo 4C Spider • Alfa Romeo Stelvio • Alfa Romeo Giulia

Doporučujeme

Články odjinud