Alfa Romeo Alfetta: 40 let sportovních sedanů a kupé

Dnes se pojmem „sportovní sedan“ zaštiťuje kdekdo, ovšem není to tak dávno, co byly ještě rozdíly mezi automobilovými modely skutečně znatelné. Vozy Alfetta, vyráběné v letech 1972 až 1987, hledaly ve své třídě v Evropě konkurenci pouze těžko, ale zvláště koncem produkce se potýkaly se zásadními kvalitativními problémy.
Seznam kapitol
  1. Italská převaha, Progresivní motory, Experimentální Alfetta CEM
  2. Transaxle útočí, Úspěšné kupé GTV, Úspěšná závodní kariéra

Italská převaha

Model Alfetta nabízel pozoruhodnou kombinaci nízké a mezi nápravy ideálně rozložené hmotnosti, výkonných motorů a vyrovnaných jízdních vlastností a celkově bylo vyrobeno přes půl milionu těchto vozů. Základem se v roce 1972 stal sedan Alfetta, jenž byl dílem továrního stylistického střediska Centro Stile Alfa Romeo, zatímco pod vzhled o dva roky novějšího kupé Alfetta GTV se podepsal Giorgetto Giugiaro.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alfa Romeo Alfetta 2,0 (1982)

Alfetta do sériové produkce vozů Alfa Romeo zavedla vynikající konstrukční koncepci transaxle, tedy motor podélně vpředu a pohon zadních kol skrze spojku a převodovku uloženou v jednom celku s rozvodovkou, což vozu zajišťovalo prakticky ideální poměr rozložení hmotnosti mezi nápravy, a tím i vynikající jízdní vlastnosti.

Alfa Romeo slaví 100. narozeniny

Alfa Romeo slaví 100. narozeniny

Přední kola spočívala na závěsech s páry lichoběžníků a pérováním zkrutnými tyčemi, zatímco zadní hnaná náprava byla typu de Dion. Tato soustava disponuje klouby nejen u diferenciálu, ale také u kol (podobně to mají běžné vozy s předním pohonem, ovšem pochopitelně vpředu), přesto má konstrukce blíže spíše k prosté tuhé nápravě, neboť vzpěra de Dion udržuje prakticky neměnnou vzájemnou polohu svislých rovin kol.

Progresivní motory

Nabídka pohonných jednotek se průběžně měnila. Sedany Alfetta byly k dostání s celou řadou agregátů, kterým ale dominovaly řadové zážehové čtyřválce s dvouventilovou technikou a progresivními rozvody DOHC řetězem a příčným vyplachováním. Opatřeny byly dvojitými karburátory, přičemž „dvoulitr“ dostal v roce 1979 nepřímé vstřikování benzínu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alfetta byla k mání také se vznětovými turbomotory MV Motori

Ve stejném roce byla nabídka obohacena o dvoulitrový diesel VM80A z dílen specializované motorárny VM Motori s „tyčkovými“ rozvody OHV, nepřímým vstřikováním Bosch VE 4/10, přeplňováním turbodmychadlem KKK 16, výkonem 82 koní (60 kW) a točivým momentem 162 Nm.

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

V roce 1983 byl zvětšen na vrtání i zdvihu na 2,4 l (přeznačen na VM81A), čímž výkon narostl na 95 koní (70 kW) a točivý moment povyskočil ba 186 Nm. Ano, šlo o stejný motor, který se dále staral o pohon dalších vozů včetně Range Roveru, Roveru 2400 SD Turbo nebo sovětských strojů UAZ 469B. Dieselových Alfett vzniklo celkem zhruba 30 000 kusů.

Experimentální Alfetta CEM

Vozy Alfa Romeo byly ve verzích sedan i kupé (GTV) ve druhé půli sedmdesátých let prodávány (a nikoli bez úspěchu) také na trzích USA. Zcela výsostné postavení má v dějinách řady Alfa Romeo Alfetta experimentální typ Alfetta CEM (Controllo Elettronico del Motore).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zkušební Alfa Romeo 2,0 CEM s vypínáním vláců nakonec vnikla v počtu bezmála 1 000 kusů

Vznikl ve spolupráci s experty z janovské univerzity v sérii 10 prototypů, vycházel ze standardní Alfetty 2.0 a disponoval samočinným vypínáním dvou ze čtyř válců při nízkém a středním zatížení pro snížení spotřeby paliva.

Že vám tato myšlenka něco připomíná? Máte pravdu, setkali jsme se s ní také u amerických automobilek, přičemž v poslední době si vybavíme především „revoluční“ vypínání válců u německého motoru VW/Audi 1,4 TFSI COD, jenž letos slavil premiéru v modelu Audi A1 Sportback. Ano, opět tedy nic nového pod sluncem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Italská převaha, Progresivní motory, Experimentální Alfetta CEM
  2. Transaxle útočí, Úspěšné kupé GTV, Úspěšná závodní kariéra
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků