Alfa Romeo Alfetta: 40 let sportovních sedanů a kupé

Dnes se pojmem „sportovní sedan“ zaštiťuje kdekdo, ovšem není to tak dávno, co byly ještě rozdíly mezi automobilovými modely skutečně znatelné. Vozy Alfetta, vyráběné v letech 1972 až 1987, hledaly ve své třídě v Evropě konkurenci pouze těžko, ale zvláště koncem produkce se potýkaly se zásadními kvalitativními problémy.
Seznam kapitol
  1. Italská převaha, Progresivní motory, Experimentální Alfetta CEM
  2. Transaxle útočí, Úspěšné kupé GTV, Úspěšná závodní kariéra

Italská převaha

Model Alfetta nabízel pozoruhodnou kombinaci nízké a mezi nápravy ideálně rozložené hmotnosti, výkonných motorů a vyrovnaných jízdních vlastností a celkově bylo vyrobeno přes půl milionu těchto vozů. Základem se v roce 1972 stal sedan Alfetta, jenž byl dílem továrního stylistického střediska Centro Stile Alfa Romeo, zatímco pod vzhled o dva roky novějšího kupé Alfetta GTV se podepsal Giorgetto Giugiaro.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alfa Romeo Alfetta 2,0 (1982)

Alfetta do sériové produkce vozů Alfa Romeo zavedla vynikající konstrukční koncepci transaxle, tedy motor podélně vpředu a pohon zadních kol skrze spojku a převodovku uloženou v jednom celku s rozvodovkou, což vozu zajišťovalo prakticky ideální poměr rozložení hmotnosti mezi nápravy, a tím i vynikající jízdní vlastnosti.

Alfa Romeo slaví 100. narozeniny

Alfa Romeo slaví 100. narozeniny

Přední kola spočívala na závěsech s páry lichoběžníků a pérováním zkrutnými tyčemi, zatímco zadní hnaná náprava byla typu de Dion. Tato soustava disponuje klouby nejen u diferenciálu, ale také u kol (podobně to mají běžné vozy s předním pohonem, ovšem pochopitelně vpředu), přesto má konstrukce blíže spíše k prosté tuhé nápravě, neboť vzpěra de Dion udržuje prakticky neměnnou vzájemnou polohu svislých rovin kol.

Progresivní motory

Nabídka pohonných jednotek se průběžně měnila. Sedany Alfetta byly k dostání s celou řadou agregátů, kterým ale dominovaly řadové zážehové čtyřválce s dvouventilovou technikou a progresivními rozvody DOHC řetězem a příčným vyplachováním. Opatřeny byly dvojitými karburátory, přičemž „dvoulitr“ dostal v roce 1979 nepřímé vstřikování benzínu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alfetta byla k mání také se vznětovými turbomotory MV Motori

Ve stejném roce byla nabídka obohacena o dvoulitrový diesel VM80A z dílen specializované motorárny VM Motori s „tyčkovými“ rozvody OHV, nepřímým vstřikováním Bosch VE 4/10, přeplňováním turbodmychadlem KKK 16, výkonem 82 koní (60 kW) a točivým momentem 162 Nm.

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

V roce 1983 byl zvětšen na vrtání i zdvihu na 2,4 l (přeznačen na VM81A), čímž výkon narostl na 95 koní (70 kW) a točivý moment povyskočil ba 186 Nm. Ano, šlo o stejný motor, který se dále staral o pohon dalších vozů včetně Range Roveru, Roveru 2400 SD Turbo nebo sovětských strojů UAZ 469B. Dieselových Alfett vzniklo celkem zhruba 30 000 kusů.

Experimentální Alfetta CEM

Vozy Alfa Romeo byly ve verzích sedan i kupé (GTV) ve druhé půli sedmdesátých let prodávány (a nikoli bez úspěchu) také na trzích USA. Zcela výsostné postavení má v dějinách řady Alfa Romeo Alfetta experimentální typ Alfetta CEM (Controllo Elettronico del Motore).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zkušební Alfa Romeo 2,0 CEM s vypínáním vláců nakonec vnikla v počtu bezmála 1 000 kusů

Vznikl ve spolupráci s experty z janovské univerzity v sérii 10 prototypů, vycházel ze standardní Alfetty 2.0 a disponoval samočinným vypínáním dvou ze čtyř válců při nízkém a středním zatížení pro snížení spotřeby paliva.

Že vám tato myšlenka něco připomíná? Máte pravdu, setkali jsme se s ní také u amerických automobilek, přičemž v poslední době si vybavíme především „revoluční“ vypínání válců u německého motoru VW/Audi 1,4 TFSI COD, jenž letos slavil premiéru v modelu Audi A1 Sportback. Ano, opět tedy nic nového pod sluncem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Italská převaha, Progresivní motory, Experimentální Alfetta CEM
  2. Transaxle útočí, Úspěšné kupé GTV, Úspěšná závodní kariéra

bazar

Alfa Romeo 159 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 130 463 km
Cena: 113 000 Kč
Alfa Romeo 147 1,6
Rok výroby: 2001
Stav: 145 464 km
Cena: 48 000 Kč
Alfa Romeo 156 1,9
Rok výroby: 2002
Stav: 210 480 km
Cena: 41 000 Kč
Alfa Romeo 159 2,4
Rok výroby: 2006
Stav: 172 200 km
Cena: 90 000 Kč
Alfa Romeo 166 2,4
Rok výroby: 2002
Stav: 182 530 km
Cena: 46 000 Kč
Alfa Romeo 159 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 201 426 km
Cena: 118 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků