Alfa Romeo 159: podrobné představení

Jednou z významných národních premiér letošního ročníku brněnského autosalonu byla bezesporu nová Alfa Romeo 159; tento vůz v nabídce nahradí letitý model 156. V článku najdete podrobné informace vč. technických parametrů všech motorizací.
Alfa Romeo 159: podrobné představení
Seznam kapitol
  1. Historie, design, vnitřní prostor, fotogalerie
  2. Pasívní bezpečnost, motory, jízdní vlastnosti, pohon Q4
  3. Kompletní technické parametry

Poznámka: Text pochází z tiskové mapy Alfy Romeo.

Bohatá historie

Automobilka Alfa Romeo má ve výrobě sportovně zaměřených vozů střední třídy předlouhou tradici. Slavná Giulietta byla předlohou ostatním, po ní následoval model Alfa Romeo 75 se svými závodními úspěchy, dále 155 poprvé zavádějící pohon předních kol a po něm v roce 1997 veleúspěšný model 156. Ten tak nyní zná svého nástupce a odchází poté, co vykonal obrovský kus práce. Kromě přelomového designu a revoluce v kvalitě výroby přinesl třeba nové vznětové motory. Jednotky Unijet a Multijet, obchodně označované písmeny JTD, se staly široce uznávanými a velká část motoristů i odborníků je dnes považuje za nejlepší na světě. A prvenství v zavedení vstřikovacího systému Common Rail už také Alfě Romeo 156 JTD nikdo nevezme ...

Nový model 159 se představuje s elegantní a členitou linií a je schopna, díky vyvážené hře proporcí a objemových poměrů, v sobě sladit štědré rozměry s typickou kompaktností sportovního vzhledu Alfy  Romeo. Zrodila se tak velice prestižní limuzína, jež v sobě spojuje rafinovaný „italský” styl se sportovní elegancí. Konkurenty poráží nejen tvary, ale i technikou. Důkazem toho je třeba volitelný stálý pohon všech čtyř kol Q4.

Tip: Stručně představení Alfy 159 na ženevském autosalonu

Charakteristický styl

Design nové Alfy Romeo 159 je dílem Giorgetta Giugiara ve spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo. Nová Alfa nabízí tvary, které ji odlišují od jiných vozů a určují její silnou osobitost. Podle zvláštních rysů této značky ji dokážete okamžitě rozpoznat, počínaje předním nárazníkem, silným a dokonalým, s typickými rodovými znaky Alfa Romeo zastoupenými charakteristickým znakem, na němž vystupuje do popředí velký trojcípý štít. Z této symboliky se ideálním způsobem odvíjí styl celého vozu, v němž se prolíná lehká stylistická „agresivita” se zvýrazněnou elegancí tvarů. Tento dojem je navíc zesílen i optickými skupinami, vynikající designérskou prací.

Lichoběžníkový tvar čelního pohledu zdůrazňuje dojem mohutnosti vozidla, který má být ještě více zdůrazněn obytným prostorem jakoby položeným na mohutných pilířích. Tato podélná ramena ubíhají v pruhu  protažením podle celých bočnic, aby se citelně rozšířila v bodě širokého zadního sloupku. Uvedený prvek plní dvojí stylistickou funkci: spojuje se v bodě zaoblení zadního okna přesně v místě osy kol (i tento bod představuje výmluvný estetický rys síly, robustnosti a dynamiky) a díky stylistickému důvtipu klasického „lokte” Alfa Romeo bočně uzavírá obytný prostor. Kromě toho dozadu obrácený přední sloupek dává vzniknout dojmu rozletu, jakoby využíval silné hnací ústrojí a hnal vůz dopředu. Díky jeho umístění se obytný prostor stává ještě kompaktnějším a umožňuje maximální výhled v zatáčkách.

Zajímavě řešená je i záď vozu. Ačkoliv má velký objem, je celkově vyvážená ve tvarech. Je typická horizontální koncepcí, podtrženou dvojitou koncovkou výfuku, která se u silnějších verzí dodává chrómová. Karosérii uzavírá v horní části malý spoiler, jenž v sobě spojuje styl a funkční zaměření, pod nímž si ihned povšimneme znaku ve zvýrazněné poloze a protáhlých světlometů, které jsou rozděleny víkem zavazadlového prostoru. Jejich tvar je stylisticky odvozen z předních světlometů. Karosérie nového modelu může být „oblečena”  do čtrnácti barevných odstínů.

Prostorný a funkční interiér velké limuzíny

Na rozdíl od modelu 156 zaručuje nová Alfa Romeo 159 díky zvýšenému komfortu interiéru lepší jízdní vlastnosti pro cestující. Tuto silnou stránku vozu potvrzují i skutečně štědré rozměry: model je dlouhý 4660 mm, široký 1828 mm a vysoký 1417 mm, zatímco rozvor dosahuje 2700 milimetrů.

Stejně jako je tomu u vnější linie, i vnitřní prostor vozu Alfa Romeo 159 představuje nejrozvinutější výraz sportovního stylu a elegance této automobilky. Výchozím bodem při jeho konstrukci byly jízdní vlastnosti, přičemž v centru pozornosti řidiče musí být především vynikající poměr ve vzdálenostech mezi pedály, sedadlem, volantem a řadicí pákou, což umožňuje prožívat dokonalý pocit z ovládání vozidla ve prospěch skutečného požitku z jízdy, typické pro vozy Alfa Romeo. Kromě toho, palubní deska a středový panel nesou všechny přístroje, týkající se ovládání vozidla. Jsou ergonomicky obráceny směrem k řidiči - konkrétně tachometr, otáčkoměr a další kontrolní přístroje, všechny přísně analogické (nikoliv nepřehledné, digitální), mají kruhový tvar a jasné grafické symboly, elegantní a výborně čitelné. Vypouklý blok palubní desky podtrhuje specifický tvar hlavních přístrojů a znovu potvrzuje typický rys designu Alfa Romeo, zakládající se na pevně zavedené kultuře objemů a na uvážlivém zpracování povrchů.

Aby byla zdůrazněna funkční kontinuita mezi přístrojovou deskou a středovým panelem, bylo třeba najít i kontinuitu formální s konzolou: panel, jenž je ve svém pnutí směrem k přístrojové desce vyvýšen, přibližuje sportovní řadicí páku, jejíž pohyby jsou krátké a přesné. Vzadu končí pohodlnou loketní opěrkou, obsahující rozměrný klimatizovaný odkládací prostor. Sečteno a podtrženo, interiér nového modelu představuje pravou rovnováhu mezi elegancí a sportovním duchem, dva pojmy, které Alfa Romeo převádí do rafinovaných barevných propojení, kvalitních potahových látek, drahé vysoce kvalitní kůže a jiných vzácných materiálů. 

Celá škála modelové řady 159 se skládá ze tří úrovní výbavy, přičemž pro všechny je charakteristické zvláštní vnitřní obložení přírodního vzhledu. Je to zásluha velmi vypracované technologie měkčených plastů („slush moulding”), s jejíž pomocí byla realizována právě přístrojová deska, která je elegantně matná a dává na dotek pocit vysoké jemnosti. Navíc je třeba ocenit vhodně tvarovaná sedadla, do nichž se lze pohodlně usadit, a jež jsou vyrobena z vybraných materiálů a vypracovaná do nejmenších detailů.

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie, design, vnitřní prostor, fotogalerie
  2. Pasívní bezpečnost, motory, jízdní vlastnosti, pohon Q4
  3. Kompletní technické parametry
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků