Alfa Romeo 156 GTA: Opravdové Cuore Sportivo

Jaký je první automobil z novodobé série GTA? Kolik stojí a co od něj můžete čekat? Pokud si tyto otázky kladete také, pak právě vám je určen následující článek.
Alfa Romeo 156 GTA: Opravdové Cuore Sportivo

O modernizované řadě 156, včetně modelu GTA, jsme vás již na stránkách AutoRevue.cz informovali. Písmena GTA jsou tradičním označením sportovních modelů značky, přičemž význam prvních dvou je více než jasný – Grand Turismo a „A“ je počáteční písmeno italského výrazu, který je možné přeložit ve smyslu „odlehčený“, což však u 156 GTA neplatí, protože svojí hmotností patří mezi nejtěžší sto padesát šestky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design karoserie je v základu shodný s běžnými sto padesát šestkami, GTA se svým potenciálem nechlubí, ale ani ho nijak zvlášť neskrývá. Při pohledu na karoserii naši pozornost tedy upoutá přepracovaný přední i zadní nárazník nebo velmi efektní (ale, tradiční) 17“ litá kola s pěti otvory, obutá do pneumatik o rozměru 225/45. Zapomenout nesmíme ani na dvojitou chromovanou koncovku výfuku. Pro Alfu Romeo 156 GTA je připraveno celkem deset odstínů laku, včetně speciálního červeného s perleťovým efektem (Nuvola Red – viz. fotografie).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek   
17" litá kola obutá do pneumatik 225/45 skrývají na přední
nápravě brzdové kotouče o průměru 305 mm s dvoupístkovými třmeny Brembo

V interiéru najdeme kůží potažená sedadla, přičemž na výběr jsou dvě varianty. První je čalounění černou kůží (jednobarevné) nebo kombinace černé a například šedé. Ve vybavení najdeme elektricky ovládaná okna bočních dveří, autorádio s ovládáním na volantu a systém Bose (šest reproduktorů), duální automatickou klimatizaci apod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tříramenný volant skvěle padne do ruky; Přední sedadla nejsou příliš úzká, netrpí tedy obvyklým nešvarem;
Zadní cestující mají malinko omezený výhled

Pod kapotou najdeme šestiválec o objemu 3.2 litru a výkonu 250 koní (184 kW). Tento motor je odvozen od vidlicového šestiválce o objemu 3.0 litru, který slouží jako pohonná jednotka v modelu 166 a GTV. Pro účely GTA byl jeho objem tedy zvýšen o 0,2 litru a zdvih byl prodloužen na 78 mm. Na výkonu se podílí také přepracované sací a výfukové kanály nebo nový program řídící jednotky. Maximální výkon je dosahován při 6 200 ot./min a maximální točivý moment 300 Nm, pak při 4 800 ot./min. Výkon je přenášen na kola přední nápravy prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky nebo prostřednictvím sekvenční předovky Selespeed.

 Klepněte pro větší obrázek

Za volantem

Při usednutí do sedadel s výrazným bočním vedením nás obklopí do detailu propracovaný interiér, který nabízí vše co očekáváme. Nastavení předních sedadel je z části mechanické (např. výška, vzdálenost od volantu) a z části elektrické (sklon opěradla). Přesto, že mají přední sedadla výrazné boční vedení, což jsme ocenili při jízdě zatáčkami, jsou dostatečně „široká“, takže i zájemci s větší postavou nebudou mít problém s usazením. Optimální polohu za volantem lze tedy najít velmi snadno.

Na řízení 156 GTA si lze velmi rychle zvyknout a to i přes to, že jeho převodový poměr je ve srovnání s průměrem nízký (11,3). Tříramenný volant padne dobře do rukou, spojkový pedál zabírá v optimální úrovni stlačení a šestistupňová manuální převodovka je dostatečně přesná. Jediné, co 156 GTA lze vytknout, je malý prostor mezi jednotlivými pedály. Zejména to platí o brzdovém pedálu a akcelerátoru. Posledně jmenovaný je navíc i trochu „zanořený“.

Klepněte pro větší obrázek
Mezi akcelerátorem a brzdou
by mohlo být více místa,
zvyknout si však lze

Motor má plynulý zátah v celém rozsahu otáček a v podstatě na jakýkoliv z šesti převodových stupňů. Gétéáčko promptně reaguje na jakýkoliv pohyb volantem, přidání plynu nebo zpomalení. Motoru zdařile sekunduje skvěle naladěný podvozek, který nejen zvládá nároky na sportovní jízdu, ale také nabízí dostatečný komfort pro cestující na všech sedadlech (ti zadní mají díky předním sedadlům s integrovanými opěrkami hlavy trošku horší výhled dopředu, což ale není podstatné). GTA se chová jasně a dokonale čitelně v jízdě za jakýchkoliv podmínek – na dálnici i v zatáčkách, když právě zatáčky jsou pravým místem na potvrzení dokonalých papírových vlastností podvozku.

Zhodnocení

Alfa Romeo 156 GTA je tím pravým automobilem pro ty, kteří hledají kombinaci rychlého sportovního automobilu a rodinného vozu střední třídy. Nabízí velkou míru bezpečnosti a to jak aktivní, tak pasivní - velký výkon motoru, bohatě dimenzované brzdy, šestice airbagů apod. I když nepatří mezi nejprostornější, je v současné době pravděpodobně tím nejlepším, co je ve střední třídě možné označit jako sportovní automobil.

Cena a zahájení prodeje

Na českém trhu stojí Alfa Romeo 156 GTA s manuální šestistupňovou převodovkou Kč 1 485 000,- (Sportwagon Kč 1 525 000,-). Varianta s převodovkou Selespeed pak Kč 1 535 000,- (Sportwagon Kč 1 575 000,-).

V seznamu příplatkové výbavy najdeme například xenonové světlomety (Kč 24 000,-), CD měnič (Kč 15 000,-), tempomat (Kč 12 000,-) nebo 17“ litá kola v mnohopaprskovém designu (Kč 32 000,-). Sériově dodávaná kola však považujeme za zdařilejší.

Zahájení prodeje je plánováno na 5. až 7. dubna, kdy u prodejců Alfy Romeo proběhnou dny otevřených dveří. Celkem by se v letošním roce mělo prodat 15 až 20 kusů 156 GTA, první zájemci na ni už čekají.

 

*#*fzl-code*#*

bazar

Alfa Romeo Giulietta 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 80 053 km
Cena: 260 000 Kč
Alfa Romeo 147 1,6
Rok výroby: 2002
Stav: 238 526 km
Cena: 40 000 Kč
Alfa Romeo Giulietta 2
Rok výroby: 2010
Stav: 170 116 km
Cena: 210 000 Kč
Alfa Romeo Giulietta 2
Rok výroby: 2011
Stav: 126 129 km
Cena: 240 000 Kč
Alfa Romeo 159 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 130 463 km
Cena: 113 000 Kč
Alfa Romeo 147 1,6
Rok výroby: 2001
Stav: 145 464 km
Cena: 48 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků