Alfa Romeo 156 GTA: Opravdové Cuore Sportivo

Jaký je první automobil z novodobé série GTA? Kolik stojí a co od něj můžete čekat? Pokud si tyto otázky kladete také, pak právě vám je určen následující článek.
Alfa Romeo 156 GTA: Opravdové Cuore Sportivo

O modernizované řadě 156, včetně modelu GTA, jsme vás již na stránkách AutoRevue.cz informovali. Písmena GTA jsou tradičním označením sportovních modelů značky, přičemž význam prvních dvou je více než jasný – Grand Turismo a „A“ je počáteční písmeno italského výrazu, který je možné přeložit ve smyslu „odlehčený“, což však u 156 GTA neplatí, protože svojí hmotností patří mezi nejtěžší sto padesát šestky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design karoserie je v základu shodný s běžnými sto padesát šestkami, GTA se svým potenciálem nechlubí, ale ani ho nijak zvlášť neskrývá. Při pohledu na karoserii naši pozornost tedy upoutá přepracovaný přední i zadní nárazník nebo velmi efektní (ale, tradiční) 17“ litá kola s pěti otvory, obutá do pneumatik o rozměru 225/45. Zapomenout nesmíme ani na dvojitou chromovanou koncovku výfuku. Pro Alfu Romeo 156 GTA je připraveno celkem deset odstínů laku, včetně speciálního červeného s perleťovým efektem (Nuvola Red – viz. fotografie).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek   
17" litá kola obutá do pneumatik 225/45 skrývají na přední
nápravě brzdové kotouče o průměru 305 mm s dvoupístkovými třmeny Brembo

V interiéru najdeme kůží potažená sedadla, přičemž na výběr jsou dvě varianty. První je čalounění černou kůží (jednobarevné) nebo kombinace černé a například šedé. Ve vybavení najdeme elektricky ovládaná okna bočních dveří, autorádio s ovládáním na volantu a systém Bose (šest reproduktorů), duální automatickou klimatizaci apod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tříramenný volant skvěle padne do ruky; Přední sedadla nejsou příliš úzká, netrpí tedy obvyklým nešvarem;
Zadní cestující mají malinko omezený výhled

Pod kapotou najdeme šestiválec o objemu 3.2 litru a výkonu 250 koní (184 kW). Tento motor je odvozen od vidlicového šestiválce o objemu 3.0 litru, který slouží jako pohonná jednotka v modelu 166 a GTV. Pro účely GTA byl jeho objem tedy zvýšen o 0,2 litru a zdvih byl prodloužen na 78 mm. Na výkonu se podílí také přepracované sací a výfukové kanály nebo nový program řídící jednotky. Maximální výkon je dosahován při 6 200 ot./min a maximální točivý moment 300 Nm, pak při 4 800 ot./min. Výkon je přenášen na kola přední nápravy prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky nebo prostřednictvím sekvenční předovky Selespeed.

 Klepněte pro větší obrázek

Za volantem

Při usednutí do sedadel s výrazným bočním vedením nás obklopí do detailu propracovaný interiér, který nabízí vše co očekáváme. Nastavení předních sedadel je z části mechanické (např. výška, vzdálenost od volantu) a z části elektrické (sklon opěradla). Přesto, že mají přední sedadla výrazné boční vedení, což jsme ocenili při jízdě zatáčkami, jsou dostatečně „široká“, takže i zájemci s větší postavou nebudou mít problém s usazením. Optimální polohu za volantem lze tedy najít velmi snadno.

Na řízení 156 GTA si lze velmi rychle zvyknout a to i přes to, že jeho převodový poměr je ve srovnání s průměrem nízký (11,3). Tříramenný volant padne dobře do rukou, spojkový pedál zabírá v optimální úrovni stlačení a šestistupňová manuální převodovka je dostatečně přesná. Jediné, co 156 GTA lze vytknout, je malý prostor mezi jednotlivými pedály. Zejména to platí o brzdovém pedálu a akcelerátoru. Posledně jmenovaný je navíc i trochu „zanořený“.

Klepněte pro větší obrázek
Mezi akcelerátorem a brzdou
by mohlo být více místa,
zvyknout si však lze

Motor má plynulý zátah v celém rozsahu otáček a v podstatě na jakýkoliv z šesti převodových stupňů. Gétéáčko promptně reaguje na jakýkoliv pohyb volantem, přidání plynu nebo zpomalení. Motoru zdařile sekunduje skvěle naladěný podvozek, který nejen zvládá nároky na sportovní jízdu, ale také nabízí dostatečný komfort pro cestující na všech sedadlech (ti zadní mají díky předním sedadlům s integrovanými opěrkami hlavy trošku horší výhled dopředu, což ale není podstatné). GTA se chová jasně a dokonale čitelně v jízdě za jakýchkoliv podmínek – na dálnici i v zatáčkách, když právě zatáčky jsou pravým místem na potvrzení dokonalých papírových vlastností podvozku.

Zhodnocení

Alfa Romeo 156 GTA je tím pravým automobilem pro ty, kteří hledají kombinaci rychlého sportovního automobilu a rodinného vozu střední třídy. Nabízí velkou míru bezpečnosti a to jak aktivní, tak pasivní - velký výkon motoru, bohatě dimenzované brzdy, šestice airbagů apod. I když nepatří mezi nejprostornější, je v současné době pravděpodobně tím nejlepším, co je ve střední třídě možné označit jako sportovní automobil.

Cena a zahájení prodeje

Na českém trhu stojí Alfa Romeo 156 GTA s manuální šestistupňovou převodovkou Kč 1 485 000,- (Sportwagon Kč 1 525 000,-). Varianta s převodovkou Selespeed pak Kč 1 535 000,- (Sportwagon Kč 1 575 000,-).

V seznamu příplatkové výbavy najdeme například xenonové světlomety (Kč 24 000,-), CD měnič (Kč 15 000,-), tempomat (Kč 12 000,-) nebo 17“ litá kola v mnohopaprskovém designu (Kč 32 000,-). Sériově dodávaná kola však považujeme za zdařilejší.

Zahájení prodeje je plánováno na 5. až 7. dubna, kdy u prodejců Alfy Romeo proběhnou dny otevřených dveří. Celkem by se v letošním roce mělo prodat 15 až 20 kusů 156 GTA, první zájemci na ni už čekají.

 

*#*fzl-code*#*

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků