Alfa Romeo 147 GTA: představení a jízdní dojmy

Všichni okamžitě zbystří pokud automobilka přidá některému ze svých vozů určitý přívlastek. Ať už se jedná o doplnění názvu o koncovku RS, GTS a nebo, v případě Alfy Romeo, GTA. Zasvěcení totiž ví a i ti nezasvěcení většinou poznají, že se jedná o sériový model v náležité sportovní podobě.Bonus: plakáty
Alfa Romeo 147 GTA: představení a jízdní dojmy
Seznam kapitol
  1. Historie GTA u Alfy Romeo, vzhled a design
  2. Sedačky, motor, cena, plakáty

U Alfy Romeo bychom to řekli asi takto: automobil, který si zachoval své vlastnosti, ale zároveň nabízí vyšší výkon, lepší brzdné schopnosti a především dynamiku srovnatelnou se závodními speciály. Ne, že by tomu bylo u všech automobilek stejně, ale pokud budeme mluvit o italských vozech – vozech se značným temperamentem, tak potom přesně toto odpovídá.

Trocha historie

Od doby, kdy se veřejnosti představilo první GTA už uběhlo mnoho let a málokdo si na to již vzpomene (mladší ročníky si to ani pamatovat nemohou). Bylo to na autosalonu v Amsterdamu roku 1965. Tímto označením se pyšnil vůz Alfa Romeo Giulia. Měl pod kapotou dvouválcový motor 1600 Twin Spark se dvěma svíčkami na válec. Se svými 115 koňmi vyhrál několik závodů a přitahoval pozornost snad všech automobilových nadšenců.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Již o tři roky později se dostalo na další „gétéáčko“ a to v podobě GTA 1300 Junior (160 koní). S postupem doby – a platí to samozřejmě čím dál, tím víc – nesmí žádná automobilka usnout na vavřínech. Psal se rok 1970 a na evropských okruzích zahájil svou spanilou jízdu i další vůz. Tentokráte to byl vůz GTAm, odvozený od 1750 GT Veloce America. Do této doby se jednalo pouze o vozy nějakým způsobem upravené, ale GTA dostal úplně jinou karoserii a dokonce i jiný motor (2,0 o výkonu 230 koní). S tímto speciálem vyhrál Nizozemec Tonie Heremans v letech 1970 a 1971 evropský pohár cestovních vozů, když obsadil šest prvních míst  z osmi závodů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Schválně, na co koukáte?

Po tomto triumfu se na čas automobilka (co se týká GTA) odmlčela. Další GTA se potom objevilo až v roce 1992 v podobě automobilu 155 Q4. Ten byl od sériového modelu k nepoznání a disponoval například karbonovými blatníky, spoilerem naklánějícím se do různých úhlů a 16ventilovým motorem s výkonem 400 koní. Ani tento vůz se samozřejmě nezalekl konkurence a pod vedením zkušených jezdců vyhrával co mohl. Pozadu nezůstala ani 156, která debutovala v loňském roce a o které jsme Vás na našich stránkách také informovali. Za tu dobu, co je na našem trhu, se jí prodalo 9 ks včetně tří kombi SW GTA.

147 GTA u nás jezdí od března

Mladší sestra „stopadesátšestky“ nese označení 147 a v podobě GTA už od března brázdí naše silnice. Měla by rozprášit i takovou konkurenci jako je Focus RS, Golf R32 a “Civic Type R“. Uvidíme jak se jí to povede, každopádně pro to má ty nejlepší předpoklady. Podle fotografií už můžete poznat, že na silnicích ji rozhodně nepřehlédneme a určitě ji nezaměníme s jiným vozem. Již z přídě je patrné, že se jedná o pravou Alfu Romeo, především díky kapotě motoru volně navazující na přední nárazník.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Maska je skutečně výrazná.

Alfa 147 se hlásí k GTA zejména širokými blatníky, které v sobě skrývají sériově montovaná 17palcová kola s pneumatikami o rozměrech 225/45. Když se pozastavíme u kapoty a předního nárazníku, zmiňme také přední světlomety s čirou optikou a černým pozadím. Měly by prý navozovat větší dravost, přitom podobně řešená světla má Škoda Fabia ve svém nejlevnějším Junioru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Dynamika z 147 GTA jen čiší.

Na první pohled asi každého uchvátí mohutné nárazníky s velkými nasávacími a odvětrávacími otvory. Sportovní dojem umocňuje i dvojitě chromovaná koncovka výfuku. Ke sportovnímu vozu samozřejmě patří také perfektní podvozek. Standardně je montována již tak dobrá, ale dost složitá dvojitá lichoběžníková náprava vpředu a víceprvková se vzpěrami McPherson vzadu. Pro verzi GTA byly obě ještě speciálně upraveny. Přední spodní rameno společně s některými díly je zesílené a přitvrdily i tlumiče a vinuté pružiny na obou nápravách. Díky nim má vůz tvrdší naladění, což v tomto případě není vůbec na škodu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie GTA u Alfy Romeo, vzhled a design
  2. Sedačky, motor, cena, plakáty
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 7 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků