Když Alfa Romeo před čtyřmi lety představila koncept Brera, veřejnost jí doslova padla k nohám – toto auto se muselo dočkat sériové výroby. Dnes je Brera realitou a koupit si jí můžete i v Česku. Jaká je, vám napoví naše první dojmy ze svezení špičkovou verzí 3,2 V6 Q4.
Kapitoly článku:
Zdá se, jako by to bylo včera, ale studie Alfy Brera byla poprvé představena již na ženevském autosalonu v roce 2002. Design Guigiara tehdy ohromil laickou i odbornou veřejnost a začal sklízet jedno ocenění za druhým. Není proto divu, že se Alfa Romeo rozhodla jen po krátkém váhaní vůz vyrábět a ačkoli design sériové verze doznal proti konceptu několika větších změn, veřejnost mu zůstala nakloněna. Důkazem budiž i poslední cena za design, Nejkrásnější vůz světa, kterou Alfa Brera získala na konci loňského roku.

Jedna Brera, žádná Brera...
Větší a vyspělejší
Breru jsme vám velmi podrobně představili již loni, při jejím vstupu na evropský trh, a tak na tomto místě veškerá fakta jen stručně shrnu. Zájemce o detailnější informace odkáži na náš starší článek, kde najdete opravdu veškeré technické detaily a další podrobnosti.

Brera nám trochu přibrala, ale stejně jí to sekne.
Ačkoli vůz formálně navazuje na model GTV, ve skutečnosti posunuje pojem „coupé od Alfy“ mnohem dál. Vůz je po všech směrech větší, na délku měří 4410 mm, na šířku 1830 mm, na výšku 1341 mm a rozvor náprav má hodnotu 2528 mm. Pokud vám toto číslo nesedí k rozvoru modelu 159, ze kterého Brera od pohledu vychází, vězte, že podlahová plošina sopadesátdevítky je pro potřeby využití v Breře zkrácena o 25 centimetrů. Relativně velké vnější rozměry josu na vozu patrné i z letmého pohledu, časy subtilního GTV jsou zkrátka dávno pryč a Brera na pohled ztělesňuje spíše větší cestovní kupé než malý sporťák.

V noblesním prostředí je Brera jako doma. Boční profil prozradí trochu větší převisy karoserie, pohled zezadu vás naopak trochu vystraší - auto vypadá ještě silnjší, než ve skutečnosti je.
Vnější rozměry jsou znatelné i vevnitř, zejména šířka karoserie dodává vnitřímu prostoru na vzdušnosti. I v podélném směru je místa dostatek, nohy řidiče ani spolujezdce netrpí a za nimi zbylo místo ještě na dvě, byť nouzová sedadla – když ne dětem (kam by si ti malí nešťastníci dali nohy...), poslouží alespoň vašemu saku, příručním zavazadlům či dalším drobnostem, které nechcete nebo nemůžete odložit do kufru. Ten má objem 300 litrů v základu a 610 po sklopení toho, co připomíná zadní sedačky. Je trochu „bazénovitý“, jeho zadnímu okraji snad ani nelze říkat nakladácí hrana. Ale tohle je coupé a u toho se na krychlové decimetry a jejich využitelnost nehraje, přednost dostala torzní tuhost karoserie a je to dobře. Jeden rozměr interiéru jsem záměrně pominul, výšku. Ta i přes vyšší karoserii není zrovna ohromující, dvoumetrový řidič se do vozu naskládá jen tak tak a musí si trochu více sklopit opěradlo, aby mu nad hlavou zbylo alespoň trochu prostoru. Patrně za to bude moci vyšší uložení sedaček, které by mohly jít v nejzazší pozici usadit více k zemi.
Tři motory, zatím jediná převodovka, pohon Q4
Brera na trh vstupuje se třemi motory, které mají pěkně odstupňovaný počet válců – čtyři, pět a šest. Základem je benzinový čtyřválec 2,2 JTS, který jsme již mohli otestovat v modelu 159. Disponuje na svůj objem velmi pěkným výkonem 136 kW (185 koní) v 6500 ot. a maximálním točivým momentem 230 Nm v 4500 ot. Vozu dodává zrychlení na stovku za 8,6 sekundy a maximální rychlost 222 km/h. To vše při kombinované spotřebě 9,4 litru benzinu na 100 km.
Střed nabídky tvoří dieselový agregát 2,4 JTD s pěti válci v řadě. I ten má vynikající výkon, 147 kW (200 koní) v 4000 ot. Točivý moment pak má maximum 400 Nm v 2000 ot. Dieselová Brera zrychluje na stovku za 8,1 sekundy a fyzikální zákony jí vystaví stop v 228 km/h. Průměrná spotřeba činí 6,8 litru nafty na 100 km.

To nejlepší v současné nabídce: atmosferický benzinový šestiválec s přímým vstřikem paliva a výkonem 260 koní.
Jasným vrcholem nabídky je v současnosti benzinový šestiválec 3,2 JTS. Disponuje sympatickým výkonem 191 kW (260 koní) v 6200 ot. a točivým momentem 322 Nm v 4500 ot. Breře dodává zrychlení na stovku za 6,8 sekundy a maximálku 240 km/h. Model 3,2 V6 JTS je však výjimečný ještě něčím jiným, ve standardu má trvalý pohon všech kol Q4, který z něj dělá opravdovou perličku v nabídce.
Alfa Romeo při volbě systému pohonu všech kol neponechala nic náhodě a svěřila jej mezinápravovému diferenciálu Torsen C americké firmy Gleason, který v licenci používá třeba i německé Audi. Vzhledem k příčnému uložení motoru je Torsen vestavěn v předním diferenciálu, díky čemuž je celé řešení menší a lehčí. Výchozí nastavení diferenciálu posílá výkon mezi kola přední a zadní nápravy v poměru 43:57, tedy preferuje nápravu zadní, což se, jak vám za chvíli povím, pozitivně projevuje v chování vozu „pod plynem“. Rozdělení síly mezi nápravy není pevné, podle podmínek na vozovce se může měnit od poměru 72:28 až po 22:78.
Poslední technickou informací budiž fakt, že všechny motory jsou standardně a prozatím výlučně vybaveny manuální šestistupňovou převodovkou. Na konci roku se u nejsilnějšího šestiválce dostane do nabídky také šestistupňový automat. Je čas smuchlat papírové údaje do kuličky a hodit do koše, jdeme se Breře podívat na zoubek pěkně naživo.