Alfa 159 J4 2,2 C od Autodelty: lehkostí vpřed

Předevčírem představila Autodelta v Amsterdamu svůj nejnovější projekt: Alfu 159 s vyladěným motorem JTS o výkonu 245 koní.

Inženýři britské společnosti Autodelta z Alpertonu poblíž Wembley, vedení Sergiem Truzzim, si vzhledem k růstu cen benzínu a daňovému tlaku na velké motory vzali do parády přímovstřikový zážehový čtyřválec Alfa Romeo 2,2 JTS, instalovaný v sedanu typu 159. Upravený vůz je navíc o 150 kg lehčí než sériová Alfa 159 3,2 V6. Doplňkové písmeno C znamená Compressore, takže je jasné, jakým způsobem se tvůrci rozhodli navýšit výkon. Nová Alfa navazuje na předchozí šestiválcové projekty Autodelta Brera J5 3,2 C a Spider J6 3,2 C.

Autodelta sáhla po dmychadle Rotrex C30-74, jež zvýšilo výkonovou špičku ze 185 na 245 koní a točivý moment z 230 na 290 Nm. Soubor úprav byl vyvinut zvláště pro tento motor, ale jeho implementace nebyla nijak snadná. Vývoj trval celých 18 mesíců a půl tuctu vozů jezdilo s upravenými motory po celé Evropě a na Nürburgringu. Současně běžela školení pracovníků Autodelty, aby byli schopni nový paket optimálně instalovat. Doba zástavby tak činí jen sedm hodin, k dokončení procesu je třeba s vozem najet ve zvláštním režimu zhruba 150 km. Autodelta se tak stává prvním ladičem, jenž vyvinul přeplňvanou verzi přímovstřikového čtyřválce Alfa 2,2 JTS.
V souvislosti s úpravami motoru bylo zastavěno nové, hliníkové sací potrubí, protože to sériové, vyrobené z plastu, nebylo schopno snášet tlak 0,65 bar, vyvíjený dmychadlem Rotrex. Nové potrubí má navíc menší průměr pro zrychlení odezvy motoru, čímž se výrazně zrychlil průtok vzduchu. Změnami prošel také systém variabilního časování sacích i výfukových ventilů s ohledem na vyšší plynulost průběhu točivého momentu.

Současně s uvedením vozu Alfa Romeo 159 J4 2,2 C oznámilo vedení Autodelty svůj záměr představit v nejbližší době ještě výkonnější provedení „stodevětapadesátky“ se čtyřválcem 2,2 JTS. To by mělo být výkonnější než šestiválec 3,2 V6. Ten přitom disponuje velmi slušnými 260 koňmi.

Nenechte se mást názvem firmy Autodelta. Ve skutečnosti byla založena teprve v roce 1987, a sice Janem Djelalianem ze západního Londýna, posedlým úpravami italských vozů. Ten si pro svoji firmu vypůjčil jméno již zaniklého sportovního oddělení továrny Alfa Romeo, jehož sláva vrcholila v šedesátých letech. Jano se mezi ladičskými společnostmi rychle prosadil. Z jeho dílen vyjížděly upravené vozy Alfa řad Alfasud, GTV6, 33, 75, 164, Spider, ale také jedinečná kupé SZ od Zagata.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
Alfa 159 J4 2,2 C

bazar

Alfa Romeo 166 2,4
Rok výroby: 2002
Stav: 182 530 km
Cena: 46 000 Kč
Alfa Romeo 159 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 201 426 km
Cena: 118 000 Kč
Alfa Romeo 156 2
Rok výroby: 2002
Stav: 180 614 km
Cena: 65 000 Kč
Alfa Romeo 156 2
Rok výroby: 2000
Stav: 150 613 km
Cena: 46 000 Kč
Alfa Romeo 156 2
Rok výroby: 2000
Stav: 143 731 km
Cena: 36 000 Kč
Alfa Romeo 159 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 197 214 km
Cena: 100 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků