Alfa 159 J4 2,2 C od Autodelty: lehkostí vpřed

Předevčírem představila Autodelta v Amsterdamu svůj nejnovější projekt: Alfu 159 s vyladěným motorem JTS o výkonu 245 koní.

Inženýři britské společnosti Autodelta z Alpertonu poblíž Wembley, vedení Sergiem Truzzim, si vzhledem k růstu cen benzínu a daňovému tlaku na velké motory vzali do parády přímovstřikový zážehový čtyřválec Alfa Romeo 2,2 JTS, instalovaný v sedanu typu 159. Upravený vůz je navíc o 150 kg lehčí než sériová Alfa 159 3,2 V6. Doplňkové písmeno C znamená Compressore, takže je jasné, jakým způsobem se tvůrci rozhodli navýšit výkon. Nová Alfa navazuje na předchozí šestiválcové projekty Autodelta Brera J5 3,2 C a Spider J6 3,2 C.

Autodelta sáhla po dmychadle Rotrex C30-74, jež zvýšilo výkonovou špičku ze 185 na 245 koní a točivý moment z 230 na 290 Nm. Soubor úprav byl vyvinut zvláště pro tento motor, ale jeho implementace nebyla nijak snadná. Vývoj trval celých 18 mesíců a půl tuctu vozů jezdilo s upravenými motory po celé Evropě a na Nürburgringu. Současně běžela školení pracovníků Autodelty, aby byli schopni nový paket optimálně instalovat. Doba zástavby tak činí jen sedm hodin, k dokončení procesu je třeba s vozem najet ve zvláštním režimu zhruba 150 km. Autodelta se tak stává prvním ladičem, jenž vyvinul přeplňvanou verzi přímovstřikového čtyřválce Alfa 2,2 JTS.
V souvislosti s úpravami motoru bylo zastavěno nové, hliníkové sací potrubí, protože to sériové, vyrobené z plastu, nebylo schopno snášet tlak 0,65 bar, vyvíjený dmychadlem Rotrex. Nové potrubí má navíc menší průměr pro zrychlení odezvy motoru, čímž se výrazně zrychlil průtok vzduchu. Změnami prošel také systém variabilního časování sacích i výfukových ventilů s ohledem na vyšší plynulost průběhu točivého momentu.

Současně s uvedením vozu Alfa Romeo 159 J4 2,2 C oznámilo vedení Autodelty svůj záměr představit v nejbližší době ještě výkonnější provedení „stodevětapadesátky“ se čtyřválcem 2,2 JTS. To by mělo být výkonnější než šestiválec 3,2 V6. Ten přitom disponuje velmi slušnými 260 koňmi.

Nenechte se mást názvem firmy Autodelta. Ve skutečnosti byla založena teprve v roce 1987, a sice Janem Djelalianem ze západního Londýna, posedlým úpravami italských vozů. Ten si pro svoji firmu vypůjčil jméno již zaniklého sportovního oddělení továrny Alfa Romeo, jehož sláva vrcholila v šedesátých letech. Jano se mezi ladičskými společnostmi rychle prosadil. Z jeho dílen vyjížděly upravené vozy Alfa řad Alfasud, GTV6, 33, 75, 164, Spider, ale také jedinečná kupé SZ od Zagata.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
Alfa 159 J4 2,2 C
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků