Akvaplaning už nemá být strašák. Continental ví, jak na něj upozornit

Podle Continentalu by už příští generace aut mohla dostat nový elektronický systém schopný rozpoznat riziko vzniku akvaplaningu a upozornit řidiče na bezpečnou rychlost.

Umíte rozpoznat moment, kdy vašemu vozu hrozí ztráta přilnavosti kvůli příliš vysoké vrstvě vody, kterou už drážky dezénu pneumatiky nestíhají odvádět mimo oblast kontaktu s vozovkou?

Existuje dost řidičů, kteří symptomy akvaplaningu zaregistrují. A to nejen tím, že zkušeně čtou silnici a situaci kolem sebe. Vnímají rázy do řízení, poznají chybějící reakce auta na pohyby volantu či zachytí případné prokluzy poháněných kol. V takových chvílích ví, že to nejlepší je dělat toho s autem (kromě ubrání plynu či vyšlápnutí spojky) co nejméně.

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Spousta dalších šoférů tohle neví a nezná, na druhé straně ale mají dost rozumu a pudu sebezáchovy, aby vnímali prudké lijáky jako možné nebezpečí a alespoň intuitivně povolili pravý pedál. Uvedené dvě skupiny problémy s akvaplaningem obvykle nemají, pořád je tady ale nemalá zbývající část řidičů, která tohle riziko podceňuje.

Může to být nedostatkem zkušeností, přehnanou sebejistotou, nadměrným spoléháním se na bezpečnostní elektronické systémy či různé kombinace zmíněných faktorů, každopádně především kvůli této skupině lidí na silnicích se automobilky či dodavatelé výrobců zabývají vývojem systémů, které budou umět rozpoznat možné riziko akvaplaningu a buď řidiče upozorní, nebo rovnou zasáhnou do řízení.

Tyto pneumatiky Goodyear umějí produkovat kyslík! Používají k tomu mech

Tyto pneumatiky Goodyear umějí produkovat kyslík! Používají k tomu mech

Jednou z firem, která na něčem podobném pracuje, je Continental. Vývojové oddělení této společnosti se pochlubilo připravovaným výstražným systémem, který má být schopen akvaplaning rozpoznat ještě před jeho vznikem a upozornit na to řidiče.

Tvůrci novinky říkají, že jejich preventivní technika využívá záběry z širokoúhlých kamer, které jsou nainstalovány ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vývojových prototypů. „V okamžiku, kdy je na silnici opravdu hodně vody, záběry z kamer zaznamenávají specifické vzory jejího rozstřiku, které mají kvůli vytlačování pneumatikou odlišnou charakteristiku. Díky tomu můžeme odhalit akvaplaning v jeho rané fázi,“ říká Bernd Hartmann z frankfurtské pobočky Continentalu.

7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

Kromě vyhodnocování videosignálů z kamer plánují konstrutéři využít ke sběru údajů o podmínkách na silnici také data z pneumatik. V tomto případě budou využity záznamy ze snímačů instalovaných přímo v pláštích.

„Využíváme údaje o zrychlení ze systému sledujícího stav pneumatik a zaměřujeme se na specifické sekvence signálů,“ vysvětluje Andreas Wolf, přičemž naráží na technologii eTIS (electronic-Tire Information System) schopnou zjistit kromě jiného i zbývající hloubku dezénu. Díky tomu je novinka Continentalu schopna stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.

Takto dostává pneumatika druhý život. Vznik protektoru na videu

Takto dostává pneumatika druhý život. Vznik protektoru na videu

Zástupci Continentalu tvrdí, že v budoucnu bude možné posuzovat údaje ze všech snímačů najednou a v centrální řídicí jednotce vozidla je využít pro výstrahu. Systém má být schopen vyhodnotit míru rizika a řidiče upozornit na to, jaká rychlost je ještě bezpečná. Tím však využití nové technologie nekončí.

Dalším stupněm má být z pohledu Continentalu technologie vzájemného propojení automobilů. Díky sdílení dat mezi vozidly a digitálním mapovým podkladům mohou varování o riziku akvaplaningu dostat řidiči ještě před tím, než vjedou do nebezpečné oblasti, stejně jako už dnes fungují dopravní informační systémy, aby upozornily na potenciálně nebezpečná místa na trase. Podobný výstražný systém pak má být využitý pro autonomní vozidla, která se budou muset vyhnout akvaplaningu nebo ho zvládnout i bez zkušeností, které má za volantem ostřílený řidič.

 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků