Aktivní závěsy kol: stále jen na papíře

Michelin se nevzdává a pokračuje ve vývoji pozoruhodné soustavy Active Wheel. Reálné nasazení je ale pořád v nedohlednu.

Michelin na svém systému aktivního závěsu pracuje již dlouho, ale jak se zdá, i přes použití nejmodernějších materiálů a elektronických systémů je jeho aplikace v běžném autě zatím stále v nedohlednu. Setkali jsme se s ním již v řadě koncepčních studií, tou zatím nejnovější je studie Volage monacké společnosti Venturi, jež se představila na letošním pařížském autosalonu.

Systém Michelin Active Wheel je v podstatě konvenčním ráfkem s pneumatikou, který ukrývá dvojici elektromotorů. Jeden kolo roztáčí a přenáší na vozovku hybnou sílu, zatímco ten druhý plní úlohu aktivní pružící jednotky s úkolem zlepšit jízdní vlastnosti, ovladatelnost a cestovní komfort. Soustava je připravena pro použití v elektromobilu, nebo na voze s palivovými články a počítá s definitivní absencí převodovky, spojky, stabilizátoru či homokinetického kloubu.

Kompaktní stavba elektromotorů a pružicího mechanizmu umožnila vestavět do kola i konvenční brzdový kotouč, což znamená, že systémy pohonu, brzd a pérování jsou integrálním celkem uloženým přímo v kole. V závislosti na požadovaném efektu může být budoucí vozidlo osazeno těmito jednotkami na všech kolech, čímž bude zabezpečen nejen pohon všech kol, ale také jejich individuální natáčení dle počítačového programu. Tím by se daly nahradit veškeré současné soustavy dělení brzdového nebo točivého momentu včetně ESP, TCS či aktivního diferenciálu a zajistit vyšší stabilitu v zatáčkách a snadnější manévrovatelnost.   

Pružící jednotky jsou vybaveny zvláštními elektromotory, které plynule a v širokém rozsahu regulují tuhost pérování. Jejich systém řízení umožňuje skutečně bleskové reakce na změnu podmínek, a to podle výrobce v řádu několika tisícin vteřiny. Díky tomu budou moci být veškeré nežádoucí pohyby, vyvolané především nerovnostmi, automaticky a takřka okamžitě korigovány.

Jedním z mnoha pozitivních aspektů celého systému je výrazné zvýšení dokonce i pasivní bezpečnosti. Je totiž jasné, že při absenci jakéhokoli motoru v přední části budou moci být nevšedním způsobem rozvinuty bezpečnostní zóny s výrazně lepší schopností absorbce nárazové energie.

Michelin na svém aktivní závěsu začal pracovat již před dvanácti lety, ale stále neoznámil, kdy a na jakém voze jej uvede do sériové výroby. Nicméně zástupci společnosti Venturi, vystavující studii Volage se čtyřmi aktivními závěsy Michelin, oznámili, že počítají se zahájením sériové výroby elektromobilu Volage v roce 2012. Není ale jisté, zda jej osadí tímto pokrokovým řešením...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Venturi Volage a jeho aktivní závěsy kol

 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků