Aktivní závěsy kol: stále jen na papíře

Michelin se nevzdává a pokračuje ve vývoji pozoruhodné soustavy Active Wheel. Reálné nasazení je ale pořád v nedohlednu.

Michelin na svém systému aktivního závěsu pracuje již dlouho, ale jak se zdá, i přes použití nejmodernějších materiálů a elektronických systémů je jeho aplikace v běžném autě zatím stále v nedohlednu. Setkali jsme se s ním již v řadě koncepčních studií, tou zatím nejnovější je studie Volage monacké společnosti Venturi, jež se představila na letošním pařížském autosalonu.

Systém Michelin Active Wheel je v podstatě konvenčním ráfkem s pneumatikou, který ukrývá dvojici elektromotorů. Jeden kolo roztáčí a přenáší na vozovku hybnou sílu, zatímco ten druhý plní úlohu aktivní pružící jednotky s úkolem zlepšit jízdní vlastnosti, ovladatelnost a cestovní komfort. Soustava je připravena pro použití v elektromobilu, nebo na voze s palivovými články a počítá s definitivní absencí převodovky, spojky, stabilizátoru či homokinetického kloubu.

Kompaktní stavba elektromotorů a pružicího mechanizmu umožnila vestavět do kola i konvenční brzdový kotouč, což znamená, že systémy pohonu, brzd a pérování jsou integrálním celkem uloženým přímo v kole. V závislosti na požadovaném efektu může být budoucí vozidlo osazeno těmito jednotkami na všech kolech, čímž bude zabezpečen nejen pohon všech kol, ale také jejich individuální natáčení dle počítačového programu. Tím by se daly nahradit veškeré současné soustavy dělení brzdového nebo točivého momentu včetně ESP, TCS či aktivního diferenciálu a zajistit vyšší stabilitu v zatáčkách a snadnější manévrovatelnost.   

Pružící jednotky jsou vybaveny zvláštními elektromotory, které plynule a v širokém rozsahu regulují tuhost pérování. Jejich systém řízení umožňuje skutečně bleskové reakce na změnu podmínek, a to podle výrobce v řádu několika tisícin vteřiny. Díky tomu budou moci být veškeré nežádoucí pohyby, vyvolané především nerovnostmi, automaticky a takřka okamžitě korigovány.

Jedním z mnoha pozitivních aspektů celého systému je výrazné zvýšení dokonce i pasivní bezpečnosti. Je totiž jasné, že při absenci jakéhokoli motoru v přední části budou moci být nevšedním způsobem rozvinuty bezpečnostní zóny s výrazně lepší schopností absorbce nárazové energie.

Michelin na svém aktivní závěsu začal pracovat již před dvanácti lety, ale stále neoznámil, kdy a na jakém voze jej uvede do sériové výroby. Nicméně zástupci společnosti Venturi, vystavující studii Volage se čtyřmi aktivními závěsy Michelin, oznámili, že počítají se zahájením sériové výroby elektromobilu Volage v roce 2012. Není ale jisté, zda jej osadí tímto pokrokovým řešením...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Venturi Volage a jeho aktivní závěsy kol

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků