Aktivní zadní diferenciál: jako po kolejích

13 komentářů

Jarda-rs
25. září • 17:47

tyhle systémy měly WRCa až do jejich zákazu a to na všech diferákách měla to i Fabia WRC. Experimentovat s tím začal už Nissan v Pulsaru GTI-R který měl všechny tři diferáky řízený.

Zelí
25. září • 10:17

Nesdílím názor pana pisatele, že reakce aktivního diferenciálu jsou rychlejší než ESP. Nemohou být, neboť jsou jeho součástí.
Aktivní diferenciál je pokračováním cesty elektronického řízení trakce. Na jejím počátku byl elektronický diferenciál používaný např. v OI už v roce 1996 a logickým pokračováním je systém Haldex s elektronicky řízenou trakcí další nápravy a následně použití systému EDS na všechna kola s nadřazeným systémem ESP.

Vana666
25. září • 12:11

EDIT: respektive systém může fungovat i bez plynu a s vyšláplou spojkou tím že přibrzdí vnitřní kolo a takto získaný moment přenese na kolo vnější, efekt ale nebude zdaleka tak výrazný jako při vektorování hnací síly motoru a navíc je to na úkor celkové adheze kol.

Vana666
25. září • 11:53

No může to být tím že aktivní diferenciál je v činnosti trvale v každé zatáčce, zatímco ESP zasahuje až při problému. Popis činnosti v článku je bohužel poněkud nesrozumitelný, mimo zmíněného například v tvrzení že zapojením spojky se zvýší otáčky příslušného kola o 10% což je samozřejmě nesmysl, spojka se nemůže zatnout natvrdo ale jen přidává hnací sílu při současném prokluzu.
Stejně tak je podivné tvrzení, že systém funguje i při jízdě bez stlačeného pedálu plynu nebo při vyšlápnuté spojce. Uniká mi tady smysl.

Fantomas
25. září • 12:11

Protože jsem od přírody zvídavý, tak by mě zajímalo jaká je životnost takových lamel, když jsou v činnosti (v prokluzu) v každé zatáčce. No a pak i to co se stane, respektive jak se projeví případná porucha takového zařízení. Bude jedno kolo zabírat víc, nebo v případě oboustranné poruchy/opotřebování nebude zabírat ani jedno? :-)

Vana666
26. září • 10:23

budou zabírat obě kola jako u klasického diferáku

pilot
26. září • 10:56


V článku se přeci píše že lamelky spínají/vypínájí přídavnou planetovečku (mini převodovečka) které urychlí/zpomalí kolo o 10% ..... a Haldex bych do toho asi nepletl ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
26. září • 18:28

Jeslti se trochu zamyslíš nad přiloženými obrázky tak ti musí být přece jasný princip funkce. Tj že se kolo neurychlí natvrdo o 10% - to by pro ovladatelnost bylo dost špatné - ale tyhle "otáčky navíc" slouží jen proto aby třecí spojka vůbec byla schpna aktivního přerozdělení hnací síly mezi kola. Prostě při stálém prokluzu mírně přitáhne a pohání tak své kolo větší silou,
Při výpadku přerozdělování tam stále zůstává klasický diferenciál - tedy aspoň u Audi.
Autor článku to podle mě popisuje chybně.

Yuri Oz
26. září • 8:54

spravne, nebude zaberat ani jedno koleso

Vana666
25. září • 8:35

Nepochybuju že tohle soustrojí funguje, ale když vidím jeho zoufalou překomplikovanost a neskutečnou výrobní náročnost tak se docela těším na dobu, kdy bude mít každě hnací kolo svůj samostatný elektromotor

Pitr
13. ledna • 12:20

Ty seš chytrééé

HWK
25. září • 21:17

No třeba Mitsubishi už takový auta dávno má a vyhrává s nima ekomaratony a podobně. Okopíroval to pak šitwagen a zkoušel si to patentovat v evropě - naštěstí mu to neprošlo.

Pilot
26. září • 10:47

... hm .. tak ono nápad mít pro každé kolo elektromotor není zase nějaké terno no ... .. napadne to každého kdo o se o problematiku trochu zajímá ... Dohady budou spíše v otázkách technického řešení ....

Doporučujeme

Články odjinud