Aktivní zadní diferenciál: jako po kolejích

Ideálem pohonu všech kol je rozdělovat hnací sílu individuálně mezi jednotlivá kola podle podmínek. Tímto směrem se vydává aktivní zadní diferenciál.

Značka Audi používá pro aktivní zadní diferenciál označení sportovní diferenciál, nicméně podobný systém lze pod jinými názvy nalézt i ve vozech některých dalších značek (například BMW, Acura/Honda, Mitsubishi).

Účelem aktivního zadního diferenciálu je vylepšovat chování vozu v zatáčkách při dynamické jízdě prostřednictvím variabilního rozdělování točivého momentu mezi pravé a levé kolo zadní nápravy.

U sportovního diferenciálu Audi je na každé straně diferenciálu umístěna sada lamelových spojek ovládaná elektrohydraulickým akčním členem. Spojky připojují nebo odpojují přídavný planetový převod, jenž zvyšuje rychlost otáčení příslušného kola o 10 procent. Systém funguje i při jízdě bez stlačeného pedálu plynu nebo při vyšlápnuté spojce a dokáže na vnější zadní kolo přenést až 100 procent točivého momentu směřujícího k zadní nápravě.

Honda používá podobný systém. Rozdíl spočívá v ovládání vícelamelové spojky, které má na starosti elektromagnetická spojka.

Skutečná podpora jízdní dynamiky

V případě aktivního zadního diferenciálu se jedná o elektronicky řízený mechanický systém. To znamená, že na rozdíl od takzvaných elektronických uzávěrek diferenciálů a podobných systémů, není chování vozu při průjezdu zatáčkou ovlivňováno brzdovými zásahy na odlehčených kolech.

Záměrným zvýšením otáček vnějšího zadního kola v zatáčce vzniká silový moment, který působí ve smyslu zamýšlené změny směru jízdy. Vůz ochotněji zatáčí, aniž by docházelo ke zpomalení jízdy, jako je tomu při zásahu stabilizačního systému, který snižuje výkon motoru a/nebo přibrzďuje jednotlivá kola. Sportovní diferenciál navíc reaguje rychleji než ESP.

Aktivní diferenciál zadní nápravy mění rychlost otáčení pravého a levého zadního kola v zatáčkách tak, aby vůz reagoval přesně podle požadavků řidiče. Při vjezdu do zatáčky je větší hnací síla přenášena na vnější zadní kolo, které vozidlo do zatáčky doslova vtlačí. Na výjezdu ze zatáčky potlačuje přenos většího momentu na vnější zadní kolo nedotáčivost při akceleraci.
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Minitest BMW 230i Cabrio: Nastal čas se rozloučit?

BMW 230i Cabrio (minitest)

Kompaktní rozměry, zadní pohon, čtyři místa k sezení a stahovací střecha – to je kombinace, na kterou dnes narazíte pouze u BMW. Benzinový dvoulitr s výkonem 185 kW dvojkovému kabriu pasuje jako ulitý!

včera | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků