Aktivní zadní diferenciál: jako po kolejích

Ideálem pohonu všech kol je rozdělovat hnací sílu individuálně mezi jednotlivá kola podle podmínek. Tímto směrem se vydává aktivní zadní diferenciál.

Značka Audi používá pro aktivní zadní diferenciál označení sportovní diferenciál, nicméně podobný systém lze pod jinými názvy nalézt i ve vozech některých dalších značek (například BMW, Acura/Honda, Mitsubishi).

Účelem aktivního zadního diferenciálu je vylepšovat chování vozu v zatáčkách při dynamické jízdě prostřednictvím variabilního rozdělování točivého momentu mezi pravé a levé kolo zadní nápravy.

U sportovního diferenciálu Audi je na každé straně diferenciálu umístěna sada lamelových spojek ovládaná elektrohydraulickým akčním členem. Spojky připojují nebo odpojují přídavný planetový převod, jenž zvyšuje rychlost otáčení příslušného kola o 10 procent. Systém funguje i při jízdě bez stlačeného pedálu plynu nebo při vyšlápnuté spojce a dokáže na vnější zadní kolo přenést až 100 procent točivého momentu směřujícího k zadní nápravě.

Honda používá podobný systém. Rozdíl spočívá v ovládání vícelamelové spojky, které má na starosti elektromagnetická spojka.

Skutečná podpora jízdní dynamiky

V případě aktivního zadního diferenciálu se jedná o elektronicky řízený mechanický systém. To znamená, že na rozdíl od takzvaných elektronických uzávěrek diferenciálů a podobných systémů, není chování vozu při průjezdu zatáčkou ovlivňováno brzdovými zásahy na odlehčených kolech.

Záměrným zvýšením otáček vnějšího zadního kola v zatáčce vzniká silový moment, který působí ve smyslu zamýšlené změny směru jízdy. Vůz ochotněji zatáčí, aniž by docházelo ke zpomalení jízdy, jako je tomu při zásahu stabilizačního systému, který snižuje výkon motoru a/nebo přibrzďuje jednotlivá kola. Sportovní diferenciál navíc reaguje rychleji než ESP.

Aktivní diferenciál zadní nápravy mění rychlost otáčení pravého a levého zadního kola v zatáčkách tak, aby vůz reagoval přesně podle požadavků řidiče. Při vjezdu do zatáčky je větší hnací síla přenášena na vnější zadní kolo, které vozidlo do zatáčky doslova vtlačí. Na výjezdu ze zatáčky potlačuje přenos většího momentu na vnější zadní kolo nedotáčivost při akceleraci.
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků