Aktivní kapota: měkčí dopad pro chodce

Novým prvkem pasivní bezpečnosti namířeným pro ochranu chodců při střetu s automobilem se stává tzv. aktivní kapota.

Při rostoucí hustotě dopravy a žel rozšířené bezohlednosti a nezodpovědnosti některých účastníků silničního provozu jsou střety automobilů s chodci na denním pořádku, často s tragickými následky. Společnost Euro NCAP nasadila proto ve svých testech pro ochranu chodců velmi vysokou laťku, jak ukazují výsledky dosud provedených zkoušek, při nichž se hodnotí riziko poranění spodních a horních částí dolních končetin a hlavy dítěte i dospělého člověka při kontaktu s přídí vozu jedoucího rychlostí 40 km/h.

V hodnocení Euro NCAP bylo do roku 2009 možné získat za bezpečnost chodců maximálně čtyři hvězdičky a jediným vozem, který jich dosáhl, je Citroën C6 s aktivní kapotou. V současnosti se výsledky vyjadřují v procentech a nejlepší vůz, BMW řady 5 (78 %), je také vybaven aktivní kapotou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedno opatření nepomůže

Ne všechny výsledky vozů vybavených aktivní kapotou jsou však z hlediska ochrany chodců na tak vysoké úrovni a existuje samozřejmě i několik vozů bez aktivní kapoty s velmi dobrými výsledky. Z toho plyne, že aktivní kapota není, podobně jako airbag, sama o sobě dostatečným řešením. V dobře promyšlené a vzájemně provázané soustavě jednotlivých opatření může být ovšem velmi důležitým článkem pro odvrácení nejhorších následků při střetu s chodcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Princip činnosti aktivní kapoty spočívá v jejím zdvihnutí u paty čelního okna dřív, než na ni dopadne tělo sraženého chodce, resp. jeho hlava. Tím se zvětší prostor pro deformaci kapoty, pohltí se větší množství nárazové energie a zároveň poklesne riziko nárazu hlavy do tvrdých, nepoddajných komponentů pod kapotou.

Otázka několika desítek milisekund

Střet s chodcem je detekován prostřednictvím senzorů zrychlení nebo pásových senzorů tlaku (optické vlákno nebo fólie) v předním nárazníku. Řídicí jednotka poté vydá pokyn k aktivaci akčního členu, který je součástí speciálního závěsu kapoty. Akční člen může pracovat na pyrotechnickém principu (např. Citroën C6), nebo kapotu zdvihá předpjatá pružina uvolněná elektromagneticky (např. Mercedes-Benz Třídy E). Zůstane-li kapota nakonec nepoškozena, může si řidič u druhého řešení vrátit kapotu do původní polohy a obnovit její plnou funkčnost vlastními silami. V prvním případě je k tomuto úkonu nezbytné navštívit servis.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Například aktivní kapota Citroënu C6 přichází ke slovu při kolizi s chodcem v rychlosti od 20 do 50 km/h. Kapota se zdvihne o 65 mm během 40 milisekund. Sekundární mechanismus pak udržuje kapotu ve zvýšené poloze. Účinnost aktivní kapoty by v budoucnosti mohl zvýšit ještě airbag pod kapotou, který po nafouknutí zakryje část čelního okna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

včera | Jan Mička | 56 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků