Aktivní kapota: měkčí dopad pro chodce

Novým prvkem pasivní bezpečnosti namířeným pro ochranu chodců při střetu s automobilem se stává tzv. aktivní kapota.

Při rostoucí hustotě dopravy a žel rozšířené bezohlednosti a nezodpovědnosti některých účastníků silničního provozu jsou střety automobilů s chodci na denním pořádku, často s tragickými následky. Společnost Euro NCAP nasadila proto ve svých testech pro ochranu chodců velmi vysokou laťku, jak ukazují výsledky dosud provedených zkoušek, při nichž se hodnotí riziko poranění spodních a horních částí dolních končetin a hlavy dítěte i dospělého člověka při kontaktu s přídí vozu jedoucího rychlostí 40 km/h.

V hodnocení Euro NCAP bylo do roku 2009 možné získat za bezpečnost chodců maximálně čtyři hvězdičky a jediným vozem, který jich dosáhl, je Citroën C6 s aktivní kapotou. V současnosti se výsledky vyjadřují v procentech a nejlepší vůz, BMW řady 5 (78 %), je také vybaven aktivní kapotou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedno opatření nepomůže

Ne všechny výsledky vozů vybavených aktivní kapotou jsou však z hlediska ochrany chodců na tak vysoké úrovni a existuje samozřejmě i několik vozů bez aktivní kapoty s velmi dobrými výsledky. Z toho plyne, že aktivní kapota není, podobně jako airbag, sama o sobě dostatečným řešením. V dobře promyšlené a vzájemně provázané soustavě jednotlivých opatření může být ovšem velmi důležitým článkem pro odvrácení nejhorších následků při střetu s chodcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Princip činnosti aktivní kapoty spočívá v jejím zdvihnutí u paty čelního okna dřív, než na ni dopadne tělo sraženého chodce, resp. jeho hlava. Tím se zvětší prostor pro deformaci kapoty, pohltí se větší množství nárazové energie a zároveň poklesne riziko nárazu hlavy do tvrdých, nepoddajných komponentů pod kapotou.

Otázka několika desítek milisekund

Střet s chodcem je detekován prostřednictvím senzorů zrychlení nebo pásových senzorů tlaku (optické vlákno nebo fólie) v předním nárazníku. Řídicí jednotka poté vydá pokyn k aktivaci akčního členu, který je součástí speciálního závěsu kapoty. Akční člen může pracovat na pyrotechnickém principu (např. Citroën C6), nebo kapotu zdvihá předpjatá pružina uvolněná elektromagneticky (např. Mercedes-Benz Třídy E). Zůstane-li kapota nakonec nepoškozena, může si řidič u druhého řešení vrátit kapotu do původní polohy a obnovit její plnou funkčnost vlastními silami. V prvním případě je k tomuto úkonu nezbytné navštívit servis.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Například aktivní kapota Citroënu C6 přichází ke slovu při kolizi s chodcem v rychlosti od 20 do 50 km/h. Kapota se zdvihne o 65 mm během 40 milisekund. Sekundární mechanismus pak udržuje kapotu ve zvýšené poloze. Účinnost aktivní kapoty by v budoucnosti mohl zvýšit ještě airbag pod kapotou, který po nafouknutí zakryje část čelního okna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

bazar

Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 158 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 856 km
Cena: 310 000 Kč
Mercedes GLK 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 125 544 km
Cena: 350 000 Kč
Mercedes Viano 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 187 647 km
Cena: 290 000 Kč
Mercedes CLS 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 185 012 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 34 727 km
Cena: 470 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků