Akcelometr ukáže na řidiče, kteří plýtvají firemním palivem

Kdo byl zvyklý si s firemním autem trochu „zazávodit“, nebo si liboval v agresívní jízdě, může na svou libůstku zřejmě brzy zapomenout. Společnost HI Software Development vyvinula akcelometr, který ohodnotí styl jednotlivých řidičů a jejich nadřízeným podá informaci, kdo z nich jezdí tak, že zbytečně plýtvá stále dražším palivem.

Smyslem nasazení speciálního elektronického zařízení je snížení nákladů na provoz vozového parku a zamezení nelegálním jízdám nebo únikům pohonných hmot. „Akcelometr bude skrytě namontovaný pod palubní deskou a změří zrychlení všemi směry. Díky tomu dispečink zjistí, jak často řidič vybočil ze správného směru, třeba i do vedlejšího pruhu. Právě z toho se dá o agresívním řízení vyčíst nejvíc,“ řekl AutoRevue.cz Tomáš Hoplíček, jednatel společnosti HI Software Development, která je provozovatelem služby Webdispečink.

Klepněte pro větší obrázek
Varianta akcelometru určená pro skrytou montáž ve vozidle

Přístroj, který firma hodlá představit v závěru roku, bude součástí již užívaných elektronických knih jízd, do nichž se po dvou stech metrech ukládají informace o aktuální rychlosti, směru, poloze a času. K tomu navíc přibudou nové údaje a všechny zprávy budou průběžně odcházet na server.

„Vedoucí autoprovozu budou mít podle získaných údajů v ruce argument, jímž mohou přinutit řidiče, aby změnili své chování na silnici, jezdili s „lehčí nohou“ na plynu a přestali plýtvat palivem. Hodně lidí si myslí, že jsou skvělí šoféři, ale přitom spotřeba jejich vozů převyšuje hranici, kterou potvrzuje praxe. Když se všechno propočítá, mohou na tom firmy ušetřit,“ pokračuje Hoplíček.

Obdoba píchaček

„Je to svým způsobem i kontrola pracovní doby. Ten kdo chodí ráno přes bránu do fabriky, musí obvykle použít píchačku, ale o řidičích, kteří jsou s auty na cestách, se neví, jak dodržují vymezený čas. Když budou mít ve voze zařízení s akcelometrem, jednotka přesně zaznamená, kdy služebně vyjeli a začali pracovat. Je to jen obdoba píchaček, které jsou u nás běžné,“ vysvětluje jednatel.

„Zároveň bude možné pohlídat, jestli se auto pohnulo, když nebylo nastartované. Tím se dá třeba zjistit, že ho někdo odtahuje. Přístroj na to umí zareagovat a vyšle alarmovou zprávu. Zadavatel si jen určí, na které telefonní číslo mu mají takové informace přicházet,“ dodává Hoplíček.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků