Rozumná spotřeba energie
Velmi prostorný vnitřek
Komfortní odpružení
Výhodná cena
Neodladěný infotainment
Ergonomické chyby
Pomalejší nabíjení
Složitější ovládání
Chybí navigace
6 /10
Psal se rok 2007 a na autosalonu ve Frankfurtu se na stánku společnosti Martin Motors prezentovaly za nemalého zájmu čínské vozy. Ze zvědavosti jsem si tam tehdy sednul do SUV Shuanghuan CEO – uvnitř to smrdělo jako v továrně na lepidlo, spárami mezi panely interiéru by propadlo batole a když jste zkusili zmáčknout tlačítko, mělo tendenci propadnout se kamsi do hloubi palubní desky. Prodej tohoto vozu byl mimochodem v Německu o rok později zakázán. Takže jak je na tom Čína po patnácti letech? Pokud se těšíte na kvalitní hanopis, budete zklamáni – není to špatné, byť v případě elektrického Aiways U5 existuje nemálo specifik a přešlapů, které by si evropská, korejská nebo japonská značka nikdy nedovolila.
Pro pořádek: automobilka byla založena v roce 2017 a toto SUV je jejím prvním modelem. Vyrábí se v Šang-žao v provincii Ťiang-si od roku 2019. Jde o zcela původní konstrukci na vlastní platformě s názvem MAS, baterie dodává rovněž čínský gigant CATL, největší světový výrobce li-ion baterií pro elektromobily. Na délku má 4680 mm, podobně jako třeba Mercedes EQB nebo Kia EV6. Přední kola pohání elektromotor s výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 Nm.
Na českých silnicích budí U5 velkou pozornost – zvlášť tvary přídě s maskou bez mřížky a světly protaženými k bokům působí neobvykle. Nabíjecí zásuvku najdete pod výklopnou krytkou pod levým předním světlem. Na bocích si můžete všimnout zapuštěných klik, které se při odemčení vyklopí za doprovodu hlasitého kviknutí servomotorů. Zadní partie už tak exoticky nevypadají, ozvláštněny jsou pásem pod zadním sklem, který propojuje světla po stranách. Z hlediska kvality zpracování je vnějšek na úrovni. Spáry mezi panely karoserie jsou rovnoměrné, znáčky nejsou nakřivo, lak je zcela v pořádku. A podobný dojem získáte i po usednutí za volant.
Na pohled velmi fajn, ale co to ovládání?
Vyhoupněte se do hezky široké a kvalitně působící sedačky a budete překvapeni. Kdepak Shuanghuan CEO se svým smradem a rozšklebenými plasty – zde je vše plně srovnatelné se zavedenou evropskou i asijskou konkurencí. Testovaný vůz měl najeto přes 35 tisíc kilometrů a ani zdaleka se netvářil, že se hodlá rozpadnout. Uvnitř nic neskřípalo, kožené čalounění drželo, sedačky nebyly moc prosezené. Známky opotřebení nesl lesklý plast na středovém tunelu. Kvůli škrábancům je jasné, že to není dobré místo pro takový typ materiálu. Vnitřek působí opravdu originálně, prakticky u všech tradičních vozů světa je patrná jistá kontinuita v designu, výrobci používají ty samé páčky a displeje... Zde je vše značně exotické.
Hledáte startovací tlačítko? Marně. Vůz spouštíte sešlápnutím brzdového pedálu, poté kulatým voličem na vysokém středovém tunelu nastavíte jízdní režim. V přední části tunelu se nachází výklopný panel s dotykovými ploškami pro ovládání klimatizace, který je šikovně po ruce, ale ne v případě, kdy chcete mít přístup k (pomalému) USB a 12V zásuvkám, které se nachází v malém kastlíku pod ním. Buď můžete ovládat klimatizaci a topení, nebo máte připojený telefon. Ten navíc nesmí být moc velký, schránka není zrovna dvakrát velká.
Větší odkládací prostor najdete ve spodním patře tunelu, kam ale zpoza volantu není snadné dosáhnout. Předměty tam uložené tedy nemáte vysloveně po ruce. Palubní desce dominují displeje – jeden uprostřed s úhlopříčkou 12,3 palce a další tři před řidičem. Infozábavní systém má pro základní obsluhu celkem přehlednou strukturu, najdete v něm obrovské množství všemožných nastavení, v nichž je orientace o něco složitější, stejně jako v ladění rádia. To mimochodem při startu vždy přeskočí na FM, pokud posloucháte DAB (v U5 s poněkud slabším příjmem), čeká vás několikeré klovnutí do obrazovky. Spolupráci s ní bohužel narušují pomalé reakce, což za jízdy nepříjemně rozptyluje. Ovladač hlasitosti na palubní desce nenajdete, regulujete ji jen voličem na volantu. A navigace chybí – musíte si ji stáhnout ve formě aplikace.
Přístrojový štít má velmi jednoduchou grafiku a logické členění – uprostřed rychloměr, kapacita baterie a dojezd, vlevo palubní počítač, vpravo média. Jeho čtení ztěžuje titěrné písmo, které má na výšku doslova pár milimetrů. A mimochodem, hledáte kastlík u spolujezdce? Není tu. Místo něj se zde nachází kožená odnímatelná brašna, které vás (pokud si ji neschováte) nějaký nenechavec při nejbližší příležitosti jistě rád zbaví. Obecně vzato se vpředu dá bez problému fungovat, pokud se nepotřebujete při každé jízdě příliš hrabat v nastavení. Některé výše zmíněné věci jsou sice trochu k vzteku, ale dá se na ně zvyknout.
V druhé řadě sedadel pak panuje velká pohoda – sedáky jsou sice poněkud nízko nad podlahou, ale místa pro nohy je zde královské množství a dojem z prostoru zlepšuje velké střešní okno. Kufr má na šířku rovný metr, hluboký je 92 centimetrů a od jeho podlahy k roletce jsme naměřili 42 centimetrů. Pod podlahou najdete tři velké přihrádky z tvrdého polystyrenu, při jejich vyjmutí se objeví ještě další „lavor.“ Nakládací hrana leží ve výšce 75 cm nad vozovkou a po sklopení opěradel zadních sedaček plus vyklopení sedáků směrem dopředu vznikne rovná plocha. K předním opěradlům tak vzniká prostor s délkou zhruba 2,2 metru. Další úložný prostor na dobíjecí kabel je pod kapotou.
Pokračování 2 / 3
Za volantem v pohodlí a daleko
Se svými 150 kW je Aiways U5 na stovce za 7,8 sekundy a jeho maximem je 170 km/h. Bez problému drží tempo s provozem a velmi slušně tlumí nerovnosti – ran odspodu se zde dočkáte jen na velkém výmolu ve velké rychlosti. Asfaltu se drží zdatně, při běžném cestování přichází nedotáčivost pozvolně a hmotu auta sunoucí se do strany výrazněji ucítíte až na mokru. I řízení je velmi pohodové, netrpí zbrklostí, i když zpětné vazby je v něm poskrovnu. Problém je ale s brzdou, které do značné míry chybí odpor a dost špatně se moduluje. Intenzita rekuperace se regulovat dá, ale pouze přes displej infotainmentu, kde ji za jízdy rozhodně hledat nechcete.
Při jízdě je U5 hezky tiché, šum od kol i svist větru jsou dobře odfiltrovány. Kapalinou chlazená baterie má brutto kapacitu 63 kWh (k dispozici budou i verze se 72 nebo 88 kWh) a podle WLTP by měla vystačit na 400 kilometrů. K této vzdálenosti se můžete bez větší snahy přiblížit, se spotřebou se i se zapnutými komfortními prvky vejdete do udávaných 17 kWh (s trochou přemáhání lze jezdit i za méně) a apetit lehce přes 20 kWh na dálnici také není kdovíjak strašný.
Nabíjet můžete střídavým proudem 6,6 kW z nuly na sto procent za zhruba deset hodin, nebo stejnoměrně až 90 kW (což ale není světoborná hodnota a v reálných podmínkách téměř nedosažitelná) z 20 na 80 % za 35 minut. Na baterii mimochodem platí záruka 8 let při nájezdu do 150.000 kilometrů, garantující kapacitu 75 procent.
Čínský elektromobil má v základní výbavě nemálo asistenčních systémů. Nechybí mu například adaptivní tempomat, systém pro udržení v jízdním pruhu, sledování slepých úhlů, nouzové brzdění před dalšími auty či chodci, automatické dálkové světlomety nebo parkovací asistent. Při manévrování si můžete zapnout 3D pohled na vůz a jeho okolí. Zatímco tempomat funguje bez problémů, systém zásahů do řízení je poněkud nevyzrálý a vzdá svou snahu v každé trochu větší zatáčce. Jinak se vám ale pomocníci nepletou do díla a neokřikují vás varovnými signály, pokud to není skutečně nutné.
Pokračování 3 / 3
Chyb nemálo, ale chápu, proč si ho koupíte
Základní cena činí 36.677 eur – v přepočtu devět set tisíc korun a nějaké drobné. Což není málo peněz, ale například všudypřítomný Enyaq iV začíná v základu na 1.179.900 Kč, za Ioniq 5 dáte 1.149.990 Kč, Kia EV6 vyjde na 1.275.980 Kč a nové bateriové Niro začíná na 1.169.980 Kč. Z finančního hlediska tedy Aiways U5 odpovídá slibované dostupnosti/výhodnosti čínských vozů.
Aiways U5 nezklame ani po stránce zpracování a co je asi nejdůležitější – dojezdu. Navíc je komfortní, tiché a velmi prostorné. Ale při jeho provozu na vás čeká nemálo specifik a záludností, počínaje neodladěným infotainmentem, ergonomickými přešlapy v přední části kabiny až po divný chod brzdového pedálu. Také mu chybí rozumná integrovaná navigace, kterou by člověk v této cenové hladině čekal, a asistenční systémy působí dost jalově. Nabíjení není úplně rychlé a taška místo kastlíku spolujezdce je dost bizarní nápad.
Pokud Aiways do dvou let skutečně vstoupí na náš trh, jeho U5 nenáročného uživatele jistě osloví a ten výše zmíněné výhrady přežije, zatímco ho v kapse budou hřát ušetřené statisíce oproti zavedeným značkám. Jde o respektuhodnou volbu, za kterou se mu smát nebudu.
Aiways U5: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
cca. 905.000 Kč (150 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
cca. 1.050.000 Kč (150 kW Prime) |
Cena testovaného vozidla |
cca. 1.050.000 Kč (150 kW Prime) |
Technické údaje: Aiways U5
Rok • stupeň výbavy
2022 • Prime
Nejvyšší výkon
150 kW (204 koní)
Nejvyšší krouticí moment
310 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,8 s
Nejvyšší rychlost
170 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
496 l • 1 619 l
Hmotnost: provozní • celková
1 770 kg • 2 135 kg
Rozměry: délka × šířka × výška
4 680 × 1 865 × 1 700 mm
Standardní výbava: Automatické LED světlomety, Zadní mlhové světlo , LED světla pro denní svícení , LED zadní světla, Zadní LED směrové světlo, Signalizace nouzového brzdění , Elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, Automaticky sklopná vnější zpětná zrcátka při zamykání, Elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Automatická dvouzónová klimatizace, Zadní výdechy klimatizace, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v 6 směrech, Zadní parkovací radar, Přední parkovací radar - 360° panoramatický obraz, Adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (ACC) , Automatické nouzové brzdění - vozidla, chodci, jízdní kola (AEB) , Varování před čelním nárazem (FCW), Varování před opuštěním jízdního pruhu (LDW) Asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LKA), Funkce omezení rychlosti (SLF), Inteligentní řízení dálkových světel (IHBC), Rozpoznávání dopravních značek (TSR), Asistent pro jízdu v dopravní zácpě (TJA), Asistent pro jízdu na dálnici (HWA), Detekce mrtvého úhlu (BSD), Alarm při změně jízdního pruhu (LCA), Automatický parkovací asistent (APA), Elektrické ovládání oken s možností ovládání jedním dotykem, Výškově nastavitelný volant, 12,3" dotykový displej Centro , Audiosystém s 8 reproduktory, Bluetooth, USB a další