Airbagy zlepšují svou účinnost

Již mnoho motoristů se přesvědčilo, jak účinným bezpečnostním prvkem jsou při haváriích airbagy. Bohužel. Nebo bohudík?
Airbagy zlepšují svou účinnost
V každém případě jsou dnes bezpečnostní vaky již standardní součástí většiny aut jezdících po silnicích. Ale i v této oblasti je stále co zlepšovat …

Výrobce automobilové techniky, firma Bosch, uvádí na trh systém řízení vzduchových vaků se zvětšeným rozsahem funkcí pro vysoce přesné spuštění airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů. Tento systém zjistí nárazovou rychlost již ve velmi časném stadiu čelního střetu, a to za pomoci dvou čidel přímo v motorovém prostoru. Vysokou přesnost rozhodnutí zajišťují dále údaje centrálního nárazového čidla. Zádržné systémy pro posádku mohou být v závislosti na průběhu nehody spuštěny v jednom či dvou krocích.

Spolehlivá informace o skutečné nárazové rychlosti je při dnešním, centralizovaném snímání veškerých údajů za jistých podmínek nehody k dispozici přibližně 50 milisekund po střetu. Předtím se například signál o pomalém čelním nárazu do pevné překážky lišil prakticky jen velmi málo od prudkého čelního střetu s přijíždějícím vozidlem. Nový systém využívá dvě čidla zrychlení, která jsou integrována do deformační zóny. Tato takzvaná příďová čidla vysílají signály, z nichž elektronická řídicí jednotka velmi brzy a přesně propočítá pohlcení ničivé energie, jakož i rychlost deformace vozidla v případě střetu. Po pouze patnácti milisekundách je jednoznačně zjištěno, zda jde o malý náraz bez nutnosti zásahu airbagů, či kritický střet se spuštěním nezbytných systémů pasivní bezpečnosti.

Boční střet je zjišťován prostřednictvím čtyř bočních nárazových čidel. Jejich signály jsou z hlediska věrohodnosti konfrontovány s údaji centrálního čidla v elektronické řídicí jednotce airbagů. Tato koncepce zajišťuje včasné spuštění bočních airbagů pro ochranu hlavy a hrudi. Proto mají cestující optimum ochrany také v případě bočního střetu. Firma Bosch dodává bezpečnostní vaky, resp. technologii valné části automobilek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků