Airbagy zlepšují svou účinnost

Již mnoho motoristů se přesvědčilo, jak účinným bezpečnostním prvkem jsou při haváriích airbagy. Bohužel. Nebo bohudík?
Airbagy zlepšují svou účinnost
V každém případě jsou dnes bezpečnostní vaky již standardní součástí většiny aut jezdících po silnicích. Ale i v této oblasti je stále co zlepšovat …

Výrobce automobilové techniky, firma Bosch, uvádí na trh systém řízení vzduchových vaků se zvětšeným rozsahem funkcí pro vysoce přesné spuštění airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů. Tento systém zjistí nárazovou rychlost již ve velmi časném stadiu čelního střetu, a to za pomoci dvou čidel přímo v motorovém prostoru. Vysokou přesnost rozhodnutí zajišťují dále údaje centrálního nárazového čidla. Zádržné systémy pro posádku mohou být v závislosti na průběhu nehody spuštěny v jednom či dvou krocích.

Spolehlivá informace o skutečné nárazové rychlosti je při dnešním, centralizovaném snímání veškerých údajů za jistých podmínek nehody k dispozici přibližně 50 milisekund po střetu. Předtím se například signál o pomalém čelním nárazu do pevné překážky lišil prakticky jen velmi málo od prudkého čelního střetu s přijíždějícím vozidlem. Nový systém využívá dvě čidla zrychlení, která jsou integrována do deformační zóny. Tato takzvaná příďová čidla vysílají signály, z nichž elektronická řídicí jednotka velmi brzy a přesně propočítá pohlcení ničivé energie, jakož i rychlost deformace vozidla v případě střetu. Po pouze patnácti milisekundách je jednoznačně zjištěno, zda jde o malý náraz bez nutnosti zásahu airbagů, či kritický střet se spuštěním nezbytných systémů pasivní bezpečnosti.

Boční střet je zjišťován prostřednictvím čtyř bočních nárazových čidel. Jejich signály jsou z hlediska věrohodnosti konfrontovány s údaji centrálního čidla v elektronické řídicí jednotce airbagů. Tato koncepce zajišťuje včasné spuštění bočních airbagů pro ochranu hlavy a hrudi. Proto mají cestující optimum ochrany také v případě bočního střetu. Firma Bosch dodává bezpečnostní vaky, resp. technologii valné části automobilek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků