Airbagy zlepšují svou účinnost

Již mnoho motoristů se přesvědčilo, jak účinným bezpečnostním prvkem jsou při haváriích airbagy. Bohužel. Nebo bohudík?
Airbagy zlepšují svou účinnost
V každém případě jsou dnes bezpečnostní vaky již standardní součástí většiny aut jezdících po silnicích. Ale i v této oblasti je stále co zlepšovat …

Výrobce automobilové techniky, firma Bosch, uvádí na trh systém řízení vzduchových vaků se zvětšeným rozsahem funkcí pro vysoce přesné spuštění airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů. Tento systém zjistí nárazovou rychlost již ve velmi časném stadiu čelního střetu, a to za pomoci dvou čidel přímo v motorovém prostoru. Vysokou přesnost rozhodnutí zajišťují dále údaje centrálního nárazového čidla. Zádržné systémy pro posádku mohou být v závislosti na průběhu nehody spuštěny v jednom či dvou krocích.

Spolehlivá informace o skutečné nárazové rychlosti je při dnešním, centralizovaném snímání veškerých údajů za jistých podmínek nehody k dispozici přibližně 50 milisekund po střetu. Předtím se například signál o pomalém čelním nárazu do pevné překážky lišil prakticky jen velmi málo od prudkého čelního střetu s přijíždějícím vozidlem. Nový systém využívá dvě čidla zrychlení, která jsou integrována do deformační zóny. Tato takzvaná příďová čidla vysílají signály, z nichž elektronická řídicí jednotka velmi brzy a přesně propočítá pohlcení ničivé energie, jakož i rychlost deformace vozidla v případě střetu. Po pouze patnácti milisekundách je jednoznačně zjištěno, zda jde o malý náraz bez nutnosti zásahu airbagů, či kritický střet se spuštěním nezbytných systémů pasivní bezpečnosti.

Boční střet je zjišťován prostřednictvím čtyř bočních nárazových čidel. Jejich signály jsou z hlediska věrohodnosti konfrontovány s údaji centrálního čidla v elektronické řídicí jednotce airbagů. Tato koncepce zajišťuje včasné spuštění bočních airbagů pro ochranu hlavy a hrudi. Proto mají cestující optimum ochrany také v případě bočního střetu. Firma Bosch dodává bezpečnostní vaky, resp. technologii valné části automobilek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

dnes | Jan Mička
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků