Airbagy zlepšují svou účinnost

Již mnoho motoristů se přesvědčilo, jak účinným bezpečnostním prvkem jsou při haváriích airbagy. Bohužel. Nebo bohudík?
Airbagy zlepšují svou účinnost
V každém případě jsou dnes bezpečnostní vaky již standardní součástí většiny aut jezdících po silnicích. Ale i v této oblasti je stále co zlepšovat …

Výrobce automobilové techniky, firma Bosch, uvádí na trh systém řízení vzduchových vaků se zvětšeným rozsahem funkcí pro vysoce přesné spuštění airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů. Tento systém zjistí nárazovou rychlost již ve velmi časném stadiu čelního střetu, a to za pomoci dvou čidel přímo v motorovém prostoru. Vysokou přesnost rozhodnutí zajišťují dále údaje centrálního nárazového čidla. Zádržné systémy pro posádku mohou být v závislosti na průběhu nehody spuštěny v jednom či dvou krocích.

Spolehlivá informace o skutečné nárazové rychlosti je při dnešním, centralizovaném snímání veškerých údajů za jistých podmínek nehody k dispozici přibližně 50 milisekund po střetu. Předtím se například signál o pomalém čelním nárazu do pevné překážky lišil prakticky jen velmi málo od prudkého čelního střetu s přijíždějícím vozidlem. Nový systém využívá dvě čidla zrychlení, která jsou integrována do deformační zóny. Tato takzvaná příďová čidla vysílají signály, z nichž elektronická řídicí jednotka velmi brzy a přesně propočítá pohlcení ničivé energie, jakož i rychlost deformace vozidla v případě střetu. Po pouze patnácti milisekundách je jednoznačně zjištěno, zda jde o malý náraz bez nutnosti zásahu airbagů, či kritický střet se spuštěním nezbytných systémů pasivní bezpečnosti.

Boční střet je zjišťován prostřednictvím čtyř bočních nárazových čidel. Jejich signály jsou z hlediska věrohodnosti konfrontovány s údaji centrálního čidla v elektronické řídicí jednotce airbagů. Tato koncepce zajišťuje včasné spuštění bočních airbagů pro ochranu hlavy a hrudi. Proto mají cestující optimum ochrany také v případě bočního střetu. Firma Bosch dodává bezpečnostní vaky, resp. technologii valné části automobilek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků