Airbagy zlepšují svou účinnost

Již mnoho motoristů se přesvědčilo, jak účinným bezpečnostním prvkem jsou při haváriích airbagy. Bohužel. Nebo bohudík?
Airbagy zlepšují svou účinnost
V každém případě jsou dnes bezpečnostní vaky již standardní součástí většiny aut jezdících po silnicích. Ale i v této oblasti je stále co zlepšovat …

Výrobce automobilové techniky, firma Bosch, uvádí na trh systém řízení vzduchových vaků se zvětšeným rozsahem funkcí pro vysoce přesné spuštění airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů. Tento systém zjistí nárazovou rychlost již ve velmi časném stadiu čelního střetu, a to za pomoci dvou čidel přímo v motorovém prostoru. Vysokou přesnost rozhodnutí zajišťují dále údaje centrálního nárazového čidla. Zádržné systémy pro posádku mohou být v závislosti na průběhu nehody spuštěny v jednom či dvou krocích.

Spolehlivá informace o skutečné nárazové rychlosti je při dnešním, centralizovaném snímání veškerých údajů za jistých podmínek nehody k dispozici přibližně 50 milisekund po střetu. Předtím se například signál o pomalém čelním nárazu do pevné překážky lišil prakticky jen velmi málo od prudkého čelního střetu s přijíždějícím vozidlem. Nový systém využívá dvě čidla zrychlení, která jsou integrována do deformační zóny. Tato takzvaná příďová čidla vysílají signály, z nichž elektronická řídicí jednotka velmi brzy a přesně propočítá pohlcení ničivé energie, jakož i rychlost deformace vozidla v případě střetu. Po pouze patnácti milisekundách je jednoznačně zjištěno, zda jde o malý náraz bez nutnosti zásahu airbagů, či kritický střet se spuštěním nezbytných systémů pasivní bezpečnosti.

Boční střet je zjišťován prostřednictvím čtyř bočních nárazových čidel. Jejich signály jsou z hlediska věrohodnosti konfrontovány s údaji centrálního čidla v elektronické řídicí jednotce airbagů. Tato koncepce zajišťuje včasné spuštění bočních airbagů pro ochranu hlavy a hrudi. Proto mají cestující optimum ochrany také v případě bočního střetu. Firma Bosch dodává bezpečnostní vaky, resp. technologii valné části automobilek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků