Airbag? Dnes už samozřejmost.

Když to po nehodě odnesou jen plechy, je to ještě dobré. Pomačkaná karoserie a vysypané sklo se dají opravit. Lidská zranění se leckdy už napravit nedají vůbec. Pomoci může zatím nejmodernější prvek pasívní bezpečnosti – airbag. Poprvé se ale zkoušely už v roce 1954 a dnes už je vůz bez záchranných vaků už spíše výjimkou.
Airbag? Dnes už samozřejmost.
Jak systém funguje? Během 10 – 15 milisekund po nárazu elektronika zjistí, zda je nutné iniciovat plnicí mechanismus. Jestliže je náraz dostatečně intenzivní, rozhodne kladně. Po Klepněte pro větší obrázekdalších asi pěti milisekundách se zanítí plynová patrona a prudce se začne uvolňovat dusík. Tlak vaku zlomí víko ve volantu a přístrojové desce a vak se dále plní.

Po nárazu padesátikilometrovou rychlostí do pevné překážky se 45 milisekund po vydání pokynu k nafouknutí posune horní část řidičova těla vpřed asi o 12 cm. Pak obklopí airbag podstatnou část hlavy a hrudi. V té chvíli současně plyn opět z airbagu řízeně uniká, aby co nejšetrněji utlumil energii horní části těla. Proces práce airbagu je tak rychlý, že během jedné a půl desetiny vteřiny se opět zcela vyprázdní a řidičovo tělo se vrací do původní polohy. Postupem času nejsou vzácností ani boční airbagy, které chrání cestující pří nárazu z boku. Existují i malé vaky nad dveřmi, které chrání hlavu.

Airbagy se v dražších autech dají na spolujezdcově sedadla vyřadit, aby se sem dala upevnit dětská sedačka. Důležité je, že správně funguje airbag jen v součinnosti s bezpečnostními pásy. Existují pověry, že pásy nebo airbag, někomu při nehodě ublížily. Možná – s pravděpodobností jedna k několika miliónům. Každé pravidlo má svou výjimku. Ale spolehnout se na to, že právě mě postihne ta milióntina procenta, je nesmysl. Proto je bezpodmínečně nutné s airbagy vždycky využívat i zapnuté pásy. Možná, že jste i vy viděli zpomalené záběry z nejrůznějších zkušeben, kde rozfázované obrázky ukazují figuríny letící do nafouknutého pytle a bez zranění se zase vracejí. To je ten nejlepší důkaz, že taková zařízení skutečně fungují.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 230 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků