Airbag? Dnes už samozřejmost.

Když to po nehodě odnesou jen plechy, je to ještě dobré. Pomačkaná karoserie a vysypané sklo se dají opravit. Lidská zranění se leckdy už napravit nedají vůbec. Pomoci může zatím nejmodernější prvek pasívní bezpečnosti – airbag. Poprvé se ale zkoušely už v roce 1954 a dnes už je vůz bez záchranných vaků už spíše výjimkou.
Airbag? Dnes už samozřejmost.
Jak systém funguje? Během 10 – 15 milisekund po nárazu elektronika zjistí, zda je nutné iniciovat plnicí mechanismus. Jestliže je náraz dostatečně intenzivní, rozhodne kladně. Po Klepněte pro větší obrázekdalších asi pěti milisekundách se zanítí plynová patrona a prudce se začne uvolňovat dusík. Tlak vaku zlomí víko ve volantu a přístrojové desce a vak se dále plní.

Po nárazu padesátikilometrovou rychlostí do pevné překážky se 45 milisekund po vydání pokynu k nafouknutí posune horní část řidičova těla vpřed asi o 12 cm. Pak obklopí airbag podstatnou část hlavy a hrudi. V té chvíli současně plyn opět z airbagu řízeně uniká, aby co nejšetrněji utlumil energii horní části těla. Proces práce airbagu je tak rychlý, že během jedné a půl desetiny vteřiny se opět zcela vyprázdní a řidičovo tělo se vrací do původní polohy. Postupem času nejsou vzácností ani boční airbagy, které chrání cestující pří nárazu z boku. Existují i malé vaky nad dveřmi, které chrání hlavu.

Airbagy se v dražších autech dají na spolujezdcově sedadla vyřadit, aby se sem dala upevnit dětská sedačka. Důležité je, že správně funguje airbag jen v součinnosti s bezpečnostními pásy. Existují pověry, že pásy nebo airbag, někomu při nehodě ublížily. Možná – s pravděpodobností jedna k několika miliónům. Každé pravidlo má svou výjimku. Ale spolehnout se na to, že právě mě postihne ta milióntina procenta, je nesmysl. Proto je bezpodmínečně nutné s airbagy vždycky využívat i zapnuté pásy. Možná, že jste i vy viděli zpomalené záběry z nejrůznějších zkušeben, kde rozfázované obrázky ukazují figuríny letící do nafouknutého pytle a bez zranění se zase vracejí. To je ten nejlepší důkaz, že taková zařízení skutečně fungují.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků