Airbag? Dnes už samozřejmost.

Když to po nehodě odnesou jen plechy, je to ještě dobré. Pomačkaná karoserie a vysypané sklo se dají opravit. Lidská zranění se leckdy už napravit nedají vůbec. Pomoci může zatím nejmodernější prvek pasívní bezpečnosti – airbag. Poprvé se ale zkoušely už v roce 1954 a dnes už je vůz bez záchranných vaků už spíše výjimkou.
Airbag? Dnes už samozřejmost.
Jak systém funguje? Během 10 – 15 milisekund po nárazu elektronika zjistí, zda je nutné iniciovat plnicí mechanismus. Jestliže je náraz dostatečně intenzivní, rozhodne kladně. Po Klepněte pro větší obrázekdalších asi pěti milisekundách se zanítí plynová patrona a prudce se začne uvolňovat dusík. Tlak vaku zlomí víko ve volantu a přístrojové desce a vak se dále plní.

Po nárazu padesátikilometrovou rychlostí do pevné překážky se 45 milisekund po vydání pokynu k nafouknutí posune horní část řidičova těla vpřed asi o 12 cm. Pak obklopí airbag podstatnou část hlavy a hrudi. V té chvíli současně plyn opět z airbagu řízeně uniká, aby co nejšetrněji utlumil energii horní části těla. Proces práce airbagu je tak rychlý, že během jedné a půl desetiny vteřiny se opět zcela vyprázdní a řidičovo tělo se vrací do původní polohy. Postupem času nejsou vzácností ani boční airbagy, které chrání cestující pří nárazu z boku. Existují i malé vaky nad dveřmi, které chrání hlavu.

Airbagy se v dražších autech dají na spolujezdcově sedadla vyřadit, aby se sem dala upevnit dětská sedačka. Důležité je, že správně funguje airbag jen v součinnosti s bezpečnostními pásy. Existují pověry, že pásy nebo airbag, někomu při nehodě ublížily. Možná – s pravděpodobností jedna k několika miliónům. Každé pravidlo má svou výjimku. Ale spolehnout se na to, že právě mě postihne ta milióntina procenta, je nesmysl. Proto je bezpodmínečně nutné s airbagy vždycky využívat i zapnuté pásy. Možná, že jste i vy viděli zpomalené záběry z nejrůznějších zkušeben, kde rozfázované obrázky ukazují figuríny letící do nafouknutého pytle a bez zranění se zase vracejí. To je ten nejlepší důkaz, že taková zařízení skutečně fungují.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

dnes | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků