Airbag? Dnes už samozřejmost.

Když to po nehodě odnesou jen plechy, je to ještě dobré. Pomačkaná karoserie a vysypané sklo se dají opravit. Lidská zranění se leckdy už napravit nedají vůbec. Pomoci může zatím nejmodernější prvek pasívní bezpečnosti – airbag. Poprvé se ale zkoušely už v roce 1954 a dnes už je vůz bez záchranných vaků už spíše výjimkou.
Airbag? Dnes už samozřejmost.
Jak systém funguje? Během 10 – 15 milisekund po nárazu elektronika zjistí, zda je nutné iniciovat plnicí mechanismus. Jestliže je náraz dostatečně intenzivní, rozhodne kladně. Po Klepněte pro větší obrázekdalších asi pěti milisekundách se zanítí plynová patrona a prudce se začne uvolňovat dusík. Tlak vaku zlomí víko ve volantu a přístrojové desce a vak se dále plní.

Po nárazu padesátikilometrovou rychlostí do pevné překážky se 45 milisekund po vydání pokynu k nafouknutí posune horní část řidičova těla vpřed asi o 12 cm. Pak obklopí airbag podstatnou část hlavy a hrudi. V té chvíli současně plyn opět z airbagu řízeně uniká, aby co nejšetrněji utlumil energii horní části těla. Proces práce airbagu je tak rychlý, že během jedné a půl desetiny vteřiny se opět zcela vyprázdní a řidičovo tělo se vrací do původní polohy. Postupem času nejsou vzácností ani boční airbagy, které chrání cestující pří nárazu z boku. Existují i malé vaky nad dveřmi, které chrání hlavu.

Airbagy se v dražších autech dají na spolujezdcově sedadla vyřadit, aby se sem dala upevnit dětská sedačka. Důležité je, že správně funguje airbag jen v součinnosti s bezpečnostními pásy. Existují pověry, že pásy nebo airbag, někomu při nehodě ublížily. Možná – s pravděpodobností jedna k několika miliónům. Každé pravidlo má svou výjimku. Ale spolehnout se na to, že právě mě postihne ta milióntina procenta, je nesmysl. Proto je bezpodmínečně nutné s airbagy vždycky využívat i zapnuté pásy. Možná, že jste i vy viděli zpomalené záběry z nejrůznějších zkušeben, kde rozfázované obrázky ukazují figuríny letící do nafouknutého pytle a bez zranění se zase vracejí. To je ten nejlepší důkaz, že taková zařízení skutečně fungují.

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků