Airbag - razantní záchranář

Airbag letos slaví své třicáté narozeniny. Není přesně vyčísleno, kolik zachránil lidských životů, ale zcela jistě to budou desítky tisíc.

Pokud pomineme neúspěšné pokusy amerického koncernu General Motors v 70. letech, tak první značkou, která zavedla airbagy do sériově vyráběných automobilů, byl Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka představila systém tříbodového bezpečnostního pásu s předpínačem a nafukovacím vakem v březnu 1981 na Ženevském autosalonu v luxusním sedanu Mercedes-Benz Třídy S. Airbag, jemuž je za celou jeho kariéru připisována záchrana tisíců lidských životů, slaví tedy letos své 30. narozeniny.

Pomalé první krůčky

Vynálezci přišli již v 50. letech s myšlenkou nafukovacího „polštáře“, který by při čelním nárazu zachytil směrem dopředu vržená těla osob sedících na předních sedadlech a zabránil tak poranění částí těla v důsledku nárazu do tvrdých dílů v interiéru, ale cesta do sériové výroby byla velmi dlouhá. Bylo nutné vyřešit například způsob detekce nárazu a následného bleskurychlého naplnění airbagu.

Klepněte pro větší obrázek
Airbag se naplní během několika desítek milisekund od prvního kontaktu vozidla s překážkou.

Zavádění airbagů do sériové výroby bylo proto velmi pozvolné a záviselo na vývoji elektroniky. Rychleji se airbag prosazoval v USA, zatímco v Evropě nabral dech k větším rozmachu až v průběhu 90. let.

Přestože v USA měl být airbag dlouho náhradou bezpečnostních pásů, zůstává „vzduchový“ vak dodnes pomocným zádržným systémem, který se bez kombinace s bezpečnostním pásem může snadno stát zdrojem smrtelného zranění nepřipoutané osoby. Nafukování airbagu je totiž extrémně rychlé a razantní. I proto je více než počet dodávaných airbagů důležité vzájemné sladění všech prvků pasivní bezpečnosti.

Řízená exploze

Ve vyvíječi plynu v podstatě dojde k explozi, která je však důmyslně řízená, aby se airbag nafukoval požadovaným způsobem. Airbagy vyráběné z nylonové tkaniny mají různé tvary a velikosti a při aktivaci jsou naplňovány dusíkem.

Používají se nejrůznější druhy airbagů. Nejčastější jsou čelní a boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, dále okenní airbagy, které chrání cestující na vnějších místech (zpravidla ve všech řadách sedadel), a začínají se prosazovat také kolenní airbagy pro řidiče nebo spolujezdce.

Některé automobilky nabízejí pro své modely navíc boční airbagy pro zadní sedadla. Ojedinělé uplatnění nalezly ovšem i další typy airbagů, například airbag pro zadní okno v Toyotě iQ nebo airbag v bezpečnostním pásu v americkém Fordu Explorer.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

bazar

Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků