Airbag - razantní záchranář

Airbag letos slaví své třicáté narozeniny. Není přesně vyčísleno, kolik zachránil lidských životů, ale zcela jistě to budou desítky tisíc.

Pokud pomineme neúspěšné pokusy amerického koncernu General Motors v 70. letech, tak první značkou, která zavedla airbagy do sériově vyráběných automobilů, byl Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka představila systém tříbodového bezpečnostního pásu s předpínačem a nafukovacím vakem v březnu 1981 na Ženevském autosalonu v luxusním sedanu Mercedes-Benz Třídy S. Airbag, jemuž je za celou jeho kariéru připisována záchrana tisíců lidských životů, slaví tedy letos své 30. narozeniny.

Pomalé první krůčky

Vynálezci přišli již v 50. letech s myšlenkou nafukovacího „polštáře“, který by při čelním nárazu zachytil směrem dopředu vržená těla osob sedících na předních sedadlech a zabránil tak poranění částí těla v důsledku nárazu do tvrdých dílů v interiéru, ale cesta do sériové výroby byla velmi dlouhá. Bylo nutné vyřešit například způsob detekce nárazu a následného bleskurychlého naplnění airbagu.

Klepněte pro větší obrázek
Airbag se naplní během několika desítek milisekund od prvního kontaktu vozidla s překážkou.

Zavádění airbagů do sériové výroby bylo proto velmi pozvolné a záviselo na vývoji elektroniky. Rychleji se airbag prosazoval v USA, zatímco v Evropě nabral dech k větším rozmachu až v průběhu 90. let.

Přestože v USA měl být airbag dlouho náhradou bezpečnostních pásů, zůstává „vzduchový“ vak dodnes pomocným zádržným systémem, který se bez kombinace s bezpečnostním pásem může snadno stát zdrojem smrtelného zranění nepřipoutané osoby. Nafukování airbagu je totiž extrémně rychlé a razantní. I proto je více než počet dodávaných airbagů důležité vzájemné sladění všech prvků pasivní bezpečnosti.

Řízená exploze

Ve vyvíječi plynu v podstatě dojde k explozi, která je však důmyslně řízená, aby se airbag nafukoval požadovaným způsobem. Airbagy vyráběné z nylonové tkaniny mají různé tvary a velikosti a při aktivaci jsou naplňovány dusíkem.

Používají se nejrůznější druhy airbagů. Nejčastější jsou čelní a boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, dále okenní airbagy, které chrání cestující na vnějších místech (zpravidla ve všech řadách sedadel), a začínají se prosazovat také kolenní airbagy pro řidiče nebo spolujezdce.

Některé automobilky nabízejí pro své modely navíc boční airbagy pro zadní sedadla. Ojedinělé uplatnění nalezly ovšem i další typy airbagů, například airbag pro zadní okno v Toyotě iQ nebo airbag v bezpečnostním pásu v americkém Fordu Explorer.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 153 578 km
Cena: 130 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků