Aféra Dieselgate zavedla ve vývoji Škody třísměnný provoz, říká Hrdlička

Informace o problémech se software v dieselových motorech koncernu Volkswagen se plně projevila o víkendu 18.-20. září, vzpomíná v knize V soukolí okřídleného šípu současný šéf vývoje motorů a podvozků značky Martin Hrdlička.
Aféra Dieselgate zavedla ve vývoji Škody třísměnný provoz, říká Hrdlička

"Den, kdy to vše odstartovalo, si pamatuji naprosto přesně. Byl pátek 18. září 2015 a odpoledne jsme trávili na výletě na hradě Bezděz, na který mě a kolegy pozval tehdejší člen představenstva odpovědný za vývoj dr. Frank Welsch," tak vzpomíná v právě aktualizované knize V soukolí okřídleného šípu Martin Hrdlička. Stejně jako tehdy, i dnes má v mladoboleslavské automobilce na starosti vývoj motorů a podvozků. Naopak Frank Welsch se v důsledku popisovaných skutečností stal novým šéfem technického vývoje Volkswagenu. 

"Byl to takový hezký neformální podvečer, pak jsme zamířili na večeři. Cestou mi naskočila SMS, že v Americe je nějaký emisní problém s diesely, a co s tím máme společného. My, vždyť tam neprodáváme, tedy nic, říkal jsem si, ale odpověděl jsem, že to prověřím," pokračuje ve vzpomínání.

Dieselgate: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí

Dieselgate: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí

Již druhý v jedenáct odpoledne prý přišla další sms s textem, že to ovlivní i Evropu. "V neděli se sešlo představenstvo koncernu a už to jelo. Naše představenstvo určilo Romana Havláska ze servisní sítě a mě, abychom se tím začali zabývat..." 

Od té doby podle něho uplynulo deset měsíců, kdy neexistovalo žádné volno, dokonce ani o Vánocích. "Telekonference třeba pětkrát denně, už se ani nestačil udělat zápis," udává příklad.

Dodnes je Martin Hrdlička přesvědčený, že v Evropě koncern Volkswagen nic protiprávního neudělal, připouští ale, že ve Spojených státech, kde jsou jiné předpisy, čelí složitějšímu problému. Není ani přesvědčený o tom, že by to nějak posunulo směrem kupředu celé automobilové odvětví. "Je to hodně zpolitizovaný problém, kde technika začala hrát druhé housle. Možná se kvůli tomu rychleji prosadí tvrdší emisní normy nebo elektromobily. Možná...," uzavírá.

Po skandálu s emisemi se volkswageny vrací zpět k dealerům. Třeba takto  

Po skandálu s emisemi se volkswageny vrací zpět k dealerům. Třeba takto  

Přesto mu prý celá záležitost něco dala. "Bez toho bych se nepodíval do britského parlamentu, nejednal na britském ministerstvu dopravy,... asi bych se nesešel a nejednal a nekomunikoval s ministry Bělobrádkem, Ťokem, Babišem, Mládkem či premiérem Sobotkou, se členy Evropského parlamentu, ministry dopravy visegrádské čtyřky. Také bych asi nikdy nezažil nepřetržitý třísměnný provoz ve vývoji..," uzavírá.

V jiné části knihy Martin Hrdlička uvádí, že již předtím zažil ve Škodě další složité období.

"Když jsem se zabýval tříválcem HTP, vypadalo to, že tím vývoj motorů ve Škodě skončí. Nemohl jsem se smířit s představou, že tomu Hrdlička vystrojí pohřeb. Co s tím?  Napadlo mě to při čtení historie naší automobilky. Psal se rok 2009. Sto deset let výroby motorů. To je přece úžasný kapitál v lidech, kteří tu pracují desítky let. To je jako kdyby v IKEMu zrušili transplantační program. Uspořádali jsme tedy s tehdejším šéfem výroby motorů Milanem Staňkem  v Mladé Boleslavi výstavu 110 let motorů, pozvali jsme špičky VW a ukázali jim tradici, co umíme, jak umíme. Nakonec nám pak dali zelenou," uvádí v knize.

Dieselgate: Týká se i vašeho motoru? A co s tím máte dělat?

Dieselgate: Týká se i vašeho motoru? A co s tím máte dělat?

Prý tomu, že nakonec se ve Škodě zřídilo centrum vývoje motorů MPI pro celý koncern, napomohla i hospodářská krize. Zpočátku linky ve výrobní hale motorů M6 stály. Jenže, pak přišlo šrotovné, výroba  se rozjela a nikdy nebyla tak intenzivní jako tehdy. "V celkovém ročním výsledku jsme hráli prim, protože tříválce se montovaly do levnějších motorů, které šly na odbyt," informuje Martin Hrdlička.

V důsledku toho se potvrdila nutnost investovat a v roce 2015 vzniklo motorové centrum s 15 brzdami.

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků