AeroMobil 3.0: Nadějné létající auto vzniká na Slovensku

Kombinace osobního automobilu a letadla v jednom stroji láká mnoho konstruktérů už desítky let. Viděli jsme to ve filmech o Fantomasovi a v několika bondovkách, ale masové výroby se ještě žádný projekt nedočkal. Velmi nadějný je ale počin slovenských konstruktérů, který se prozatím jmenuje AeroMobil 3.0.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
AeroMobil má už od pohledu velmi slibný potenciál. Teď jen přesvědčit zájemce

Projekt vznikal už od počátku devadesátých let a od jiných fantastických nápadů se liší především tím, že je zaprvé skutečný a zadruhé opravdu létá. Ostatně, o tom se můžete přesvědčit, když si pustíte přiložené video.

Na stránkách konstruktérů se můžete ponořit do detailů celého projektu. My shrneme jen to nejdůležitější. Stroj nyní vstupuje do fáze oficiálního testování a certifikace pro provoz na silnici a ve vzduchu. Jedná se o dvoumístný letoun a automobil.

Podívejte se na slovenský prototyp létajícího auta video

Podívejte se na slovenský prototyp létajícího auta video

Konstrukce je poměrně konvenční. Létající auto drží pohromadě ocelový rám, na kterém jsou panely z uhlíkových vláken. Zajímavostí jsou sklápěcí křídla s proměnným úhlem náběhu, ocasní plochy kombinované s podvozkem a tlačná vrtule umístěná vzadu.

O pohon stroje se stará populární letecký motor Rotax 912 (plochý vzduchem chlazený čtyřválec), který může být nastaven na výkony od 80 do 100 koní. Stroji uděluje ve vzduchu rychlost přes 200 km/h (na silnici může AeroMobil 3.0 jezdit až 160 km/h).

GF7 je další koncept létajícího auta. Prototyp se má vznést do čtyř let

GF7 je další koncept létajícího auta. Prototyp se má vznést do čtyř let

Dolet AeroMobilu činí velmi slušných 700 km a podle odhadu spotřebuje ve vzduchu při cestoní rychlosti jen asi 15 litrů paliva na hodinu. Pádová rychlost je pak jenom 60 km/h, vzletová rychlost 130 km/h. Výhodou stroje je schopnost startovat z nezpevněných ploch. Teď nezbývá než držet konstruktérům palce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků