Aerodynamika nového Fordu Ranger dle not F1

U zrodu nového Ford Rangeru byli i dva specialisté se zkušenostmi z F1. Vysoký vůz pro ně představoval velkou výzvu.

Nový Ford Ranger se poprvé ukázal spolu se svou sestrou Mazdou BT-50 na autosalonu v Sydney 2010 a nechyběl ani na nedávno ukončené Ženevě. Výrobce se chlubí tím, že je nová generace jeho terénního pick-upu snad ve všech ohledech lepší než ta předchozí. Jako důkaz odhalil způsob, jakým se ladila aerodynamika.

Metr jako na F1

Před čtyřmi lety přišli k Fordu dva specialisté na aerodynamiku: Thorsten Maertens a Neil Lewington, kteří s sebou přinesli technologie a know-how pro dosažení co nejlepší aerodynamiky s ohledem na spotřebu paliva. Zatímco v seriálu F1 se zmíněná dvojice snažila o to, aby vozy, na kterých pracovali, dosahovaly co nejrychlejší časy, v případě Fordu Ranger bylo jejich úkolem dosáhnout nejnižšího možného součinitele odporu vzduchu.

“Hlavním úkolem bylo vyřešit proudění vzduchu přes střechu a různé variace nákladového prostoru,“ říká Maertens a dodává, že pro něj byla aerodynamika velkého a vysokého pick-upu další zajímavou výzvou. 

Výsledkem snažení celého týmu je konečný součinitel odporu vzduchu cx = 0,40. Ve spolupráci s designéry jsou optimalizovány A-sloupky, C-sloupky se kvůli lepší aerodynamice zužují a na horní části zadních dveří se objevil malý spoiler.

Nejdůležitější je ale přední spoiler, který omezuje proudění vzduchu pod vůz a posílá větší množství nad a kolem karoserie. Díky němu klesl aerodynamický odpor přibližně o sedm procent. Všechna tato drobná vylepšení jsou v konečném důsledku velmi důležitá.

Ford udává, že při dálniční jízdě spotřebuje zhruba 60 procent výkonu motoru právě odpor vzduchu. Čím je menší, tím méně energie potřebujeme k jeho překonání a logicky se tím snižuje spotřeba paliva.

Více než 1000 simulací

Ford používal při tvarování karoserie software používaný ve Formuli 1. Na něm bylo provedeno přes 1000 simulací a díky němu byl celý proces výrazně jednodušší, kratší, efektivnější a hlavně v konečném důsledku levnější.

Nový Ford Ranger má namířeno do 180 zemí celého světa. Pod kapotou bude umístěn dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru (150 k, 375 Nm) nebo pětiválec 3.2 l (200 k, 470 Nm) taktéž spalující naftu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Aerodynamiku u nového Fordu Ranger ladili Thorsten Maertens a Neil Lewington. 
 

 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků