Aerodynamika nového Fordu Ranger dle not F1

U zrodu nového Ford Rangeru byli i dva specialisté se zkušenostmi z F1. Vysoký vůz pro ně představoval velkou výzvu.

Nový Ford Ranger se poprvé ukázal spolu se svou sestrou Mazdou BT-50 na autosalonu v Sydney 2010 a nechyběl ani na nedávno ukončené Ženevě. Výrobce se chlubí tím, že je nová generace jeho terénního pick-upu snad ve všech ohledech lepší než ta předchozí. Jako důkaz odhalil způsob, jakým se ladila aerodynamika.

Metr jako na F1

Před čtyřmi lety přišli k Fordu dva specialisté na aerodynamiku: Thorsten Maertens a Neil Lewington, kteří s sebou přinesli technologie a know-how pro dosažení co nejlepší aerodynamiky s ohledem na spotřebu paliva. Zatímco v seriálu F1 se zmíněná dvojice snažila o to, aby vozy, na kterých pracovali, dosahovaly co nejrychlejší časy, v případě Fordu Ranger bylo jejich úkolem dosáhnout nejnižšího možného součinitele odporu vzduchu.

“Hlavním úkolem bylo vyřešit proudění vzduchu přes střechu a různé variace nákladového prostoru,“ říká Maertens a dodává, že pro něj byla aerodynamika velkého a vysokého pick-upu další zajímavou výzvou. 

Výsledkem snažení celého týmu je konečný součinitel odporu vzduchu cx = 0,40. Ve spolupráci s designéry jsou optimalizovány A-sloupky, C-sloupky se kvůli lepší aerodynamice zužují a na horní části zadních dveří se objevil malý spoiler.

Nejdůležitější je ale přední spoiler, který omezuje proudění vzduchu pod vůz a posílá větší množství nad a kolem karoserie. Díky němu klesl aerodynamický odpor přibližně o sedm procent. Všechna tato drobná vylepšení jsou v konečném důsledku velmi důležitá.

Ford udává, že při dálniční jízdě spotřebuje zhruba 60 procent výkonu motoru právě odpor vzduchu. Čím je menší, tím méně energie potřebujeme k jeho překonání a logicky se tím snižuje spotřeba paliva.

Více než 1000 simulací

Ford používal při tvarování karoserie software používaný ve Formuli 1. Na něm bylo provedeno přes 1000 simulací a díky němu byl celý proces výrazně jednodušší, kratší, efektivnější a hlavně v konečném důsledku levnější.

Nový Ford Ranger má namířeno do 180 zemí celého světa. Pod kapotou bude umístěn dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru (150 k, 375 Nm) nebo pětiválec 3.2 l (200 k, 470 Nm) taktéž spalující naftu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Aerodynamiku u nového Fordu Ranger ladili Thorsten Maertens a Neil Lewington. 
 

 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 168 078 km
Cena: 40 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků