Aerodynamika má u elektromobilů velký význam. Jak je řešena u Škody Enyaq iV?

Ať už s konvenčním nebo elektrickým pohonem, vůz s tvarem cihly vždy ujede méně, než když je pečlivě odladěn z hlediska odporu vzduchu. Takto si poradili v Boleslavi u svého elektrického SUV.

Škoda Enyaq iV se již brzy dostane k prvním zákazníkům, kteří se u verze 80 mohou těšit na dojezd přes 520 kilometrů. Na dojezd má společně se spotřebou a velikostí baterie nemalý vliv také kvalitní aerodynamika vozu. K té si Enyaq iV pomáhá celou řadou triků a řešení.

Nová Škoda Enyaq iV Sportline oficiálně: Má jen krůček k iV RS, i ten se ale počítá

Nová Škoda Enyaq iV Sportline oficiálně: Má jen krůček k iV RS, i ten se ale počítá

V přední části má například uzavřenou masku chladiče, v centrálním přívodu vzduchu se pak nachází nastavitelné rolo. To se umí samo otevřít pouze tak, jak je v aktuální situaci nutné z hlediska potřeby vzduchu pro chlazení pohonu, baterie nebo klimatizaci. Pokud je uzavřené, prodlužuje dojezd až o sedm kilometrů. Tvary spodní části předního nárazníků optimalizují proudění vzduchu ve směru pod vozidlo, kde najdeme zcela plochý podvozek.

Nová Škoda Enyaq iV vs. konkurence na českém trhu: Komu ještě připadá drahá?

Nová Škoda Enyaq iV vs. konkurence na českém trhu: Komu ještě připadá drahá?

Na předním nárazníku se nachází i vzduchové clony Air Curtain, které urychlují proudění vzduchu ve směru okolo podběhů a k zadní části vozu. Zajímavým faktem je, že kola se podílejí na odporu vzduchu přibližně 25 procenty, proto jsou u Enyaqu iV k dispozici aerodynamické disky z lehké slitiny, omezující turbulence. Na aerodynamiku mají vliv i vnější zpětná zrcátka, která díky svému umístění v přední části dveří lépe vedou vzduch k zadní části vozu.

Nová Škoda Enyaq iV poprvé naživo: Už jsme v ní seděli! Levná není, stojí za to?

Nová Škoda Enyaq iV poprvé naživo: Už jsme v ní seděli! Levná není, stojí za to?

Turbulence za Enyaqem iV dále omezují střešní spoiler a difuzor s integrovaným spoilerem. Výsledkem je činitel odporu vzduchu cx od 0,257. To je bezesporu zajímavé číslo, například Nissan Ariya, který bude přímým konkurentem první čistě elektrické Škody, má být nejaerodynamičtějším crossoverem značky, přičemž cílem u něj bylo dosažení hodnoty 0,297.

Speciál: Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV je první elektromobil automobilky Škoda Auto na modulární platformě MEB. SUV s dojezdem až 500 km na jedno nabití v roce 2020 převzalo po modelu Superb roli vlajkové lodi automobilky a vzniká ve dvou karosářských verzích. Základem je pohon zadních kol, v nabídce jsou i verze s pohonem 4x4 a sportovněji zaměřené provedení RS iV. Světová premiéra proběhla 1. září 2020 v Praze.

První dojmyCenaPrvní test prototypuVnější designInteriérEnyaq iV - význam názvu

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid: Obr se bez zásuvky neobejde

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost

Je vám Ford Galaxy malý? Chcete plnotučné SUV s výkonem Mustangu? Milujete ticho? Pokud jste odpověděli třikrát ano, vlajková loď americké značky na českém trhu může být to pravé.

včera | Richard Herbich
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

16.  4.  2021 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička