ADAC objevil „ameriku“. Podle jiné metody měření produkují auta více emisí

Přesně jak jsme ráno psali, máme tu další senzační studii, která hodlá šokovat tím, že automobily v reálném provozu pouštějí více emisí, než co slibují tabulky. Tentokrát s ní přišel německý ADAC, který změřil emise podle cyklu WLTC. Výsledek musel všechny vážně šokovat, protože byly naměřeny hodnoty vyšší.
ADAC objevil „ameriku“. Podle jiné metody měření produkují auta více emisí

 

ADAC přišel se svým testem, ve kterém prezentuje hodnoty produkce emisí NOx naměřené podle cyklu WLTC. Jde o cyklus, o jehož zavedení se uvažovalo v horizontu několika málo let a který je přísnější než NEDC, podle kterého se měří dnes a podle kterého automobilky plní normu Euro 6. Jenže ADAC odhalil, že podle jiného cyklu produkují auta více emisí. Zpráva opravdu šokující.

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Jen pro zopakování, metodika měření WLTC je v mnoha ohledech odlišná ve srovnání s tím, co předepisuje NEDC. Tak například 44 % testu připadá na akceleraci (NEDC má 22 %) a akcelerace je prudší. Zatímco NEDC připouští 1,042 m/s2, WLTC počítá s hodnotou 1,58 m/s2. Výrazně se omezila ustálená rychlost, zvýšila se průměrná rychlost, nejsou pevně dané momenty přeřazení a jiné jsou i teploty při testování. Už z tohoto vyplývá, že výsledky, které prezentuje ADAC, těžko mohly být jiné.

Limit 80 mg/km překročila řada aut, některá jen mírně, jiná o násobky, největší rozdíly pak znamenají více než čtrnáctinásobné překročení stávajících limitů. Konkrétně se jedná o motor 1.6 dCi (Nissan X-Trail, Renault Espace), Volvo S60 D4 nebo Jeep Renegade. Zajímavé je umístění hybridní DS5, která vykázala sedminásobné překročení limitu. Je to takový typický příklad. Tam, kde v rámci NEDC třeba i na akceleraci stačil elektromotor, už podle WLTC elektromotor nestačí. Například.

V ČR je 148 tisíc aut dotčených kauzou VW. MDČR chce vlastní testy

V ČR je 148 tisíc aut dotčených kauzou VW. MDČR chce vlastní testy

Okamžitě se rozjely spekulace o tom, zda tedy Nissan, Volvo, Renault nebo Jeep také nepodvádí, když vykázaly tak vysoký rozdíl. Jenže problém je v tom, že ten rozdíl je naměřený podle jiné metodiky, takže ho těžko můžeme porovnávat s hodnotami, které vznikají na základě úplně jiných testů.

Upřímně vůbec nechápu celou tu „senzaci“ o autech, která produkují v reálném prostředí více emisí a mají vyšší spotřebu než udávají tabulky vzniklé na základě jízdního stylu, který vůbec neodpovídá realitě a ještě probíhá ve zkušebně. Vždyť je to přece naprosto logické. Jsem zvědav, kolik ještě senzačních studií přijde.

Ono to opravdu není o tom, že jsou automobilky v čele s VW zlé a chtějí znečistit ovzduší, ono to je o tom, že celý systém emisních limitů založený na nereálném měření emisí nemůže plodit nic jiného než nereálný stav věci. I to je přece logické. A EU nemůže požadovat nějaké kompenzace za to, že podle vlastní metodiky má auta v pořádku a jindy zase produkují více emisí. Určující je ta metodika. Kdyby se auta zkoušela normálně na silnici, bylo by to něco úplně jiného. Ale pravidla si bruselští úředníci nastavili jinak. Tak proč teď najednou ten hrozný údiv a ta senzace.

Životní prostředí se v ČR nelepší, ale pomohou tomu další ekodaně?  

Životní prostředí se v ČR nelepší, ale pomohou tomu další ekodaně?  

Že se automobilky testovacímu cyklu přizpůsobily na maximum, to není nic nenormálního. Mimochodem to je zřejmě menší problém (primárně nejde o život), než jaký se ukázal v momentě, když IIHS vzal některá auta a poslal je proti sloupu. V mnoha případech pět hvězdiček dle Euro NCAP vůbec nestačilo k tomu, aby z tohoto testu odešly ty stejné modely s uspokojivým výsledkem. Crashgate se ale kupodivu nekonal, i když si určitě mnoho zákazníků koupilo nový vůz a myslelo si, že má auto absolutně bezpečné.

Ať už ale přijde jakýkoliv nový test, pořád bude realita na silnicích jiná. Nikdo přece nejezdí podle předem stanoveného grafu. 

Mimochodem, vzpomínáte si na začátek minulého roku? Ano, ten stejný ADAC, který teď ukazuje na možné podezřelé z falšování výsledků, měl sám kvůli falšování výsledků (šlo o anketu auto roku) problémy...

Klepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 871 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 420 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 480 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: 19 970 km
Cena: 480 000 Kč
Nissan X-Trail 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 45 218 km
Cena: 450 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

dnes | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků