ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Německý autoklub ADAC se zaměřil na ovládání nejpoužívanějších funkcí v autech střední třídy.

Rostoucí počet komunikačních, zábavních a informačních funkcí v autech klade stále vyšší nároky na přehlednost, srozumitelnost a dosažitelnost ovládacích rozhraní. Špatně čitelný údaj nebo nešťastně umístěné tlačítko může odlákat pozornost řidiče zrovna v situaci, kdy je životně důležité sledovat provoz před sebou.

Většina výrobců dnes používá kombinaci tlačítek na volantu a dotykového displeje, zejména mezi prémiovými auty ale můžeme stále častěji vidět i otočný nebo vícesměrný ovladač, mnohdy s odporovou zpětnou vazbou.

Na ergonomii ovládacích systémů ve vozech střední třídy se před časem zaměřil německý autoklub ADAC. Jeho technici vybrali k porovnání tyto modely: Audi A4, BMW řady 3, Citroen DS5, Hyundai i40, Mercedes-Benz třídy C a Volkswagen Passat.

Test se soustředil zejména na ovládání nejčastěji používaných funkcí. Jednotlivé ovládací prvky byly zkoumány z hlediska svého potenciálu odlákat pozornost řidiče nepřiměřeným způsobem nebo na nepřiměřeně dlouhou dobu. Konkrétně technici autoklubu ADAC hodnotili ovládání hlavních a mlhových světel, klimatizace, vyhřívání zadního okna, vyhřívání sedadel, audio systému, navigace, tempomatu, palubního počítače a výstražného osvětlení.

Vedle objektivních měření bylo součástí hodnocení rovněž subjektivní posouzení skupinou mužů i žen nejrůznějších věkových kategorií.

Nároky kladené na pozornost řidiče byly ověřovány při jízdních zkouškách. Osoba za volantem musela během stanovené vzdálenosti provést požadované úkony, přičemž oční kamera snímala pohyby zraku a dobu, po kterou řidič nesleduje situaci před vozem.

Riziku ztráty pozornosti byla v hodnocení přisouzena nejvyšší váha – 60 %. Po dvaceti procentech připadlo na jednoduchost ovládání a přehlednost.

Předchozí KAPITOLY Následující
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků