ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Německý autoklub ADAC se zaměřil na ovládání nejpoužívanějších funkcí v autech střední třídy.

Rostoucí počet komunikačních, zábavních a informačních funkcí v autech klade stále vyšší nároky na přehlednost, srozumitelnost a dosažitelnost ovládacích rozhraní. Špatně čitelný údaj nebo nešťastně umístěné tlačítko může odlákat pozornost řidiče zrovna v situaci, kdy je životně důležité sledovat provoz před sebou.

Většina výrobců dnes používá kombinaci tlačítek na volantu a dotykového displeje, zejména mezi prémiovými auty ale můžeme stále častěji vidět i otočný nebo vícesměrný ovladač, mnohdy s odporovou zpětnou vazbou.

Na ergonomii ovládacích systémů ve vozech střední třídy se před časem zaměřil německý autoklub ADAC. Jeho technici vybrali k porovnání tyto modely: Audi A4, BMW řady 3, Citroen DS5, Hyundai i40, Mercedes-Benz třídy C a Volkswagen Passat.

Test se soustředil zejména na ovládání nejčastěji používaných funkcí. Jednotlivé ovládací prvky byly zkoumány z hlediska svého potenciálu odlákat pozornost řidiče nepřiměřeným způsobem nebo na nepřiměřeně dlouhou dobu. Konkrétně technici autoklubu ADAC hodnotili ovládání hlavních a mlhových světel, klimatizace, vyhřívání zadního okna, vyhřívání sedadel, audio systému, navigace, tempomatu, palubního počítače a výstražného osvětlení.

Vedle objektivních měření bylo součástí hodnocení rovněž subjektivní posouzení skupinou mužů i žen nejrůznějších věkových kategorií.

Nároky kladené na pozornost řidiče byly ověřovány při jízdních zkouškách. Osoba za volantem musela během stanovené vzdálenosti provést požadované úkony, přičemž oční kamera snímala pohyby zraku a dobu, po kterou řidič nesleduje situaci před vozem.

Riziku ztráty pozornosti byla v hodnocení přisouzena nejvyšší váha – 60 %. Po dvaceti procentech připadlo na jednoduchost ovládání a přehlednost.

Předchozí KAPITOLY Následující
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků