ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Německý autoklub ADAC se zaměřil na ovládání nejpoužívanějších funkcí v autech střední třídy.

Rostoucí počet komunikačních, zábavních a informačních funkcí v autech klade stále vyšší nároky na přehlednost, srozumitelnost a dosažitelnost ovládacích rozhraní. Špatně čitelný údaj nebo nešťastně umístěné tlačítko může odlákat pozornost řidiče zrovna v situaci, kdy je životně důležité sledovat provoz před sebou.

Většina výrobců dnes používá kombinaci tlačítek na volantu a dotykového displeje, zejména mezi prémiovými auty ale můžeme stále častěji vidět i otočný nebo vícesměrný ovladač, mnohdy s odporovou zpětnou vazbou.

Na ergonomii ovládacích systémů ve vozech střední třídy se před časem zaměřil německý autoklub ADAC. Jeho technici vybrali k porovnání tyto modely: Audi A4, BMW řady 3, Citroen DS5, Hyundai i40, Mercedes-Benz třídy C a Volkswagen Passat.

Test se soustředil zejména na ovládání nejčastěji používaných funkcí. Jednotlivé ovládací prvky byly zkoumány z hlediska svého potenciálu odlákat pozornost řidiče nepřiměřeným způsobem nebo na nepřiměřeně dlouhou dobu. Konkrétně technici autoklubu ADAC hodnotili ovládání hlavních a mlhových světel, klimatizace, vyhřívání zadního okna, vyhřívání sedadel, audio systému, navigace, tempomatu, palubního počítače a výstražného osvětlení.

Vedle objektivních měření bylo součástí hodnocení rovněž subjektivní posouzení skupinou mužů i žen nejrůznějších věkových kategorií.

Nároky kladené na pozornost řidiče byly ověřovány při jízdních zkouškách. Osoba za volantem musela během stanovené vzdálenosti provést požadované úkony, přičemž oční kamera snímala pohyby zraku a dobu, po kterou řidič nesleduje situaci před vozem.

Riziku ztráty pozornosti byla v hodnocení přisouzena nejvyšší váha – 60 %. Po dvaceti procentech připadlo na jednoduchost ovládání a přehlednost.

Předchozí KAPITOLY Následující
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků