ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Německý autoklub ADAC se zaměřil na ovládání nejpoužívanějších funkcí v autech střední třídy.

Rostoucí počet komunikačních, zábavních a informačních funkcí v autech klade stále vyšší nároky na přehlednost, srozumitelnost a dosažitelnost ovládacích rozhraní. Špatně čitelný údaj nebo nešťastně umístěné tlačítko může odlákat pozornost řidiče zrovna v situaci, kdy je životně důležité sledovat provoz před sebou.

Většina výrobců dnes používá kombinaci tlačítek na volantu a dotykového displeje, zejména mezi prémiovými auty ale můžeme stále častěji vidět i otočný nebo vícesměrný ovladač, mnohdy s odporovou zpětnou vazbou.

Na ergonomii ovládacích systémů ve vozech střední třídy se před časem zaměřil německý autoklub ADAC. Jeho technici vybrali k porovnání tyto modely: Audi A4, BMW řady 3, Citroen DS5, Hyundai i40, Mercedes-Benz třídy C a Volkswagen Passat.

Test se soustředil zejména na ovládání nejčastěji používaných funkcí. Jednotlivé ovládací prvky byly zkoumány z hlediska svého potenciálu odlákat pozornost řidiče nepřiměřeným způsobem nebo na nepřiměřeně dlouhou dobu. Konkrétně technici autoklubu ADAC hodnotili ovládání hlavních a mlhových světel, klimatizace, vyhřívání zadního okna, vyhřívání sedadel, audio systému, navigace, tempomatu, palubního počítače a výstražného osvětlení.

Vedle objektivních měření bylo součástí hodnocení rovněž subjektivní posouzení skupinou mužů i žen nejrůznějších věkových kategorií.

Nároky kladené na pozornost řidiče byly ověřovány při jízdních zkouškách. Osoba za volantem musela během stanovené vzdálenosti provést požadované úkony, přičemž oční kamera snímala pohyby zraku a dobu, po kterou řidič nesleduje situaci před vozem.

Riziku ztráty pozornosti byla v hodnocení přisouzena nejvyšší váha – 60 %. Po dvaceti procentech připadlo na jednoduchost ovládání a přehlednost.

Předchozí KAPITOLY Následující
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

včera | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 82 příspěvků
TEST Hyundai i20 1.0 T-GDI DCT: Když chcete prostě jen auto

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Hyundai se v segmentu B rozhodně nemá za co stydět. Nabízí dobře vybavený model se spoustou zajímavých funkcí. Má ale něco navíc?

7.  2.  2019 | David Rusol | 97 příspěvků