Acabion GTBO: letecké dni

Máte radi extrémne stroje? Acabion GTBO prináša netradičnú koncepciu a nadpozemskú dynamiku.

Projekt Acabion GTBO je jedným z tých, nad ktorými sa pozastavuje rozum. Táto Švajčiarska spoločnosť zaoberajúca sa leteckými produktmi sa rozhodla postaviť vskutku extrémny stroj nie nepodobný lietadlu. V podstate ale nejde o žiadnu novinku, samotný projekt odštartoval v roku 1993 a tento rok sa v Ženeve predstavila jeho štvrtá generácia.

Tipujete blízkosť k motocyklu? Určite tu je, ale tento stroj má nakoniec kolesá štyri, dve pomocné, potrebné pre stabilitu. Základné proporcie karosérie z uhlíkových vlákien vychádzajú priamo z tvarov lietadiel – výborná aerodynamika bola pri tvorbe projektu prioritou.

Určite vás ale najviac zaujíma, čo konštruktéri zvolili pre pohon. Na jediné zadné koleso putuje výkon z 1,3-litrového štvorvalca Suzuki – presne toho, ktorý poháňa určitú dobu najrýchlejší motocykel sveta, model Hayabusa.

Sériový výkon 129 kW (175 k) určite nebol dostatočný, a tak prišiel čas na úpravy. Turbodúchadlo sa javilo ako správna voľba, k nemu museli prísť dva efektívne medzichladiče stlačeného vzduchu a tieto úpravy si vďaka zvýšeným tlakom vyžiadali radu ďalších. Pôvodný v podstate zostal len blok motoru. Samotný výrobca uviedol, že na motore bolo nutné vymeniť celkom tri stovky dielov.

A výsledok? Famóznych 265 kW (360 koní) pri 9300 ot./min. sa s 360 kg ťažkým Acabionom doslova pohráva. Maximálna rýchlosť je na hranici 448 km/h, zrýchlenie sa udáva vskutku netradične. Pre obmedzenú trakciu z nízkych rýchlostí udávaná dynamika 288 - 448 km/h za 9 sekúnd hovorí za všetko. Teoretická maximálka siaha ešte podstatne vyššie, pre zachovanie aspoň určitej miery bezpečnosti však musela byť obmedzená.

A ešte jedna špecialita. Acabion má zabudované dva malé elektromotory, ktoré dokáže využívať pri rýchlostiach do 40 km/h. Vtedy nikoho ohromovať nebudete a dokonca vás nebude skoro ani počuť. Vskutku nenápadný stroj.

A čo spotreba? Vďaka prepracovanej aerodynamike (Cx = 0,18) až neskutočne nízka. Pri 200 km/h spotrebuje GTBO cca 6 l/ 100 km, pri 300 km/h je to smiešnych 9 l. Aspoň tak uvádza výrobca. Prevodovka je sekvenčná šesťstupňová.

Pokiaľ si myslíte, že papier znesie všetko a len tu teoretizujeme, mýlite sa. GTBO skutočne funguje a kilometrov má pri testovaní najazdených naozaj veľa. Pokiaľ vás dynamika áut a motocyklov omrzela a Acabion vás okúzlil, pripravte si cca 540 tisíc Eur (18,6 mil. Sk/14,9 mil. Kč).

A ešte niečo, spoločnosť pripravuje ešte brutálnejšie modely GTBO 55 a 70 s výkonmi 550 a 700 koní. Tých sa vyrobí za najbližších päť rokov len 26 a začínať budú na astronomickej cenovke 1,6 milióna Eur. Zákazníkov si však určite nájdu…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Acabion GTBO

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků