Abt Leon iS: první inteligentní sporťák

Jeden Leon, jeden motor 2,0 TFSI a hned tři možnosti nastavení výkonu a kroutícího momentu. Jak je to možné? Prostě si na čerpací stanici vyberete, jaký výkon od svého vozu požadujete. Stále kroutíte nevěřícně hlavou? Pak si přečtěte náš článek nebo si zajeďte přímo do Essenu na tuningovou autoshow.
Abt Leon iS: první inteligentní sporťák

Tuningová motorshow v Essenu je největší podzimní akcí pro každého tunera a příznivce laděných vozů. Vedle velkých tunerských firem se rádi představí i menší ladičské firmy a když nemají vystavené celé auto, rádi se prezentují svými doplňky: od spoilerů a křídel přes zajímavé designy disků až po karbonové či hliníkové obložení interiéru.

Dvorní tuner vozů koncernu Volkswagen, firma Abt Sportsline, přivezl do Essenu první inteligentní motor. Jde o přepracovaný čtyřválec 2,0 TFSI pracující po kapotou "Auto Emoción" - Seatu Leon s označením iS (intelligent Sport). Nový integrovaný systém totiž dokáže rozpoznat, jaký benzín auto do nádrže dostalo. Při natankování Naturalu 91 má Leon iS výkon 147 kW (200 k) a 280 Nm; když do nádrže nalijete Natural 95, motor bude disponovat výkonem 162 kW (220 k) a kroutícím momentem 320 Nm; a při natankování Naturalu 98 budete krotit celých 176 kW (240 k) a 330 Nm.

Nárůst výkonu je způsoben tím, že systém rozpozná, jaký benzín byl natankován a podle toho přizpůsobí práci svíček, ventilů, změní plnící tlak turbodmychadla, namixuje různorodou směs paliva atd. Při výkonu 176 kW akceleruje Leon iS z 0 km/h na 100 km/h za 6,5 s a nejvyšší rychlost je 243 km/h.

O řádný zvukový projev se stará sportovní tlumič výfukového systému, dravou image zajistí snížený podvozek o 35 milimetrů a karosářský kit (decentní spoiler, vytažené prahy, oplechování zádě a dvojice přítlačných lišt na pátých dveřích). V blatnících jsou velká, 19palcová kola SP1 Titan.


Seat Leon iS
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků