ABS slaví narozeniny

Před třiceti lety se dnes již běžné ABS poprvé objevilo v sériových osobních automobilech. Dnes se pomalu stává standardem i v těch nejmenších vozech.

Od roku 1978 mohly být na přání tímto systémem osazeny vozy Mercedes-Benz třídy S a BMW řady 7. Mezi první vozy, jež tímto zařízením byly vybavovány sériově ve všech svých verzích, patřil v roce 1984 Ford Scorpio. Myšlenka protiblokovacího zařízení brzd (Anti-lock Brake System či Antiblockiersystem) je však stará takřka osmdesát let. V roce 1929 ji totiž aplikoval Francouz Gabriel Voisin na svých letadlech. Ačkoli v omezených sériích vyráběl i exkluzivní automobily ve stylu art deco, do nich ABS neinstaloval. Každopádně se mělo jednat o zařízení, jež by při využití co nejvyššího brzdného účinku na kolech zabránilo jejich zablokování zejména při zhoršených adhezních podmínkách a uchovalo vozidlu jeho ovladatelnost. ABS musí zajistit optimální vlastnosti na všech površích, pracovat operativně, zabránit jakémukoli rozkývání vozidla, ale také neustále kontrolovat svoji vlastní funkčnost a při sebemenším náznaku dysfunkce samo sebe odpojit a informovat o tom řidiče.

Systém ABS pro použití v osobních vozech vyvinul Bosch ve spolupráci zvláště se zmíněnými německými automobilkami. Jeho podstata vychází z impulzních, „zubatých“ koleček na nábojích kol, příslušných snímačů otáček kol, elektrohydraulických ventilů a řídicí jednotky. Pokud tato jednotka zjistí, že se některé z kol otáčí výrazně pomaleji než ta ostatní (referenční rychlost je přitom určována z otáček diagonálně umístěných kol), uvolní na něm brzdný tlak do té míry, až se jeho otáčky k ostatním přiblíží. Poté opět tlak zvýší, při opětném zablokování jej zase sníží. K tomu přitom samozřejmě dochází velmi rychle, dnešní ABS dosáhnou i dvaceti těchto cyklů za vteřinu. Výsledky jsou při intenzivním brzdění zlepšení ovladatelnosti a zkrácení brzdné dráhy na kluzkých površích, ačkoli na těch drsnějších bývá brzdná dráha naopak delší.

První systémy nesly označení ABS 2. Zprvu fungovaly pouze na přední kola, třeba u Scorpia však již byl zvláštní okruh i pro zadní kola, jež však hlídal dohromady (tříkanálová soustava). ABS se dnes stalo takřka samozřejmou výbavou nových vozů včetně těch nejmenších.

Nejedná se sice o systém všespasitelný, ale řadě řidičů, i těm zkušeným, může ušetřit některé perné chvilky. Navíc je třeba brát v potaz skutečnost, že soustava ABS se stala východiskem takřka pro všechny moderní systémy řízení podvozku, od děliče momentu EBD přes umocňovač brzdného účinku a protiprokluzový systém TCS až po stabilizaci ESP. Pravověrní motoristé sice tyto pomocníky často proklínají, ale jejich zásluha na zvyšování bezpečnosti dopravy obecně je evidentní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků