ABS slaví narozeniny

Před třiceti lety se dnes již běžné ABS poprvé objevilo v sériových osobních automobilech. Dnes se pomalu stává standardem i v těch nejmenších vozech.

Od roku 1978 mohly být na přání tímto systémem osazeny vozy Mercedes-Benz třídy S a BMW řady 7. Mezi první vozy, jež tímto zařízením byly vybavovány sériově ve všech svých verzích, patřil v roce 1984 Ford Scorpio. Myšlenka protiblokovacího zařízení brzd (Anti-lock Brake System či Antiblockiersystem) je však stará takřka osmdesát let. V roce 1929 ji totiž aplikoval Francouz Gabriel Voisin na svých letadlech. Ačkoli v omezených sériích vyráběl i exkluzivní automobily ve stylu art deco, do nich ABS neinstaloval. Každopádně se mělo jednat o zařízení, jež by při využití co nejvyššího brzdného účinku na kolech zabránilo jejich zablokování zejména při zhoršených adhezních podmínkách a uchovalo vozidlu jeho ovladatelnost. ABS musí zajistit optimální vlastnosti na všech površích, pracovat operativně, zabránit jakémukoli rozkývání vozidla, ale také neustále kontrolovat svoji vlastní funkčnost a při sebemenším náznaku dysfunkce samo sebe odpojit a informovat o tom řidiče.

Systém ABS pro použití v osobních vozech vyvinul Bosch ve spolupráci zvláště se zmíněnými německými automobilkami. Jeho podstata vychází z impulzních, „zubatých“ koleček na nábojích kol, příslušných snímačů otáček kol, elektrohydraulických ventilů a řídicí jednotky. Pokud tato jednotka zjistí, že se některé z kol otáčí výrazně pomaleji než ta ostatní (referenční rychlost je přitom určována z otáček diagonálně umístěných kol), uvolní na něm brzdný tlak do té míry, až se jeho otáčky k ostatním přiblíží. Poté opět tlak zvýší, při opětném zablokování jej zase sníží. K tomu přitom samozřejmě dochází velmi rychle, dnešní ABS dosáhnou i dvaceti těchto cyklů za vteřinu. Výsledky jsou při intenzivním brzdění zlepšení ovladatelnosti a zkrácení brzdné dráhy na kluzkých površích, ačkoli na těch drsnějších bývá brzdná dráha naopak delší.

První systémy nesly označení ABS 2. Zprvu fungovaly pouze na přední kola, třeba u Scorpia však již byl zvláštní okruh i pro zadní kola, jež však hlídal dohromady (tříkanálová soustava). ABS se dnes stalo takřka samozřejmou výbavou nových vozů včetně těch nejmenších.

Nejedná se sice o systém všespasitelný, ale řadě řidičů, i těm zkušeným, může ušetřit některé perné chvilky. Navíc je třeba brát v potaz skutečnost, že soustava ABS se stala východiskem takřka pro všechny moderní systémy řízení podvozku, od děliče momentu EBD přes umocňovač brzdného účinku a protiprokluzový systém TCS až po stabilizaci ESP. Pravověrní motoristé sice tyto pomocníky často proklínají, ale jejich zásluha na zvyšování bezpečnosti dopravy obecně je evidentní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků