Jako jediná automobilka se Abarth rozhodl dát vědecký základ emocím, které posádka zažívá při jízdě jeho auty. Výsledky jsou překvapivé!
S téměř každým novým vozem automobilky poukazují na vzrušující požitek z řízení a příval emocí. Je to dobrý marketingový tah, protože slibují něco, co je subjektivní a těžko měřitelné. A tím pádem obtížně vyvratitelné. Abarth se jako první rozhodl dát emocím za volantem vědecký základ a zkoumat je blíže.
To mu nejen pomůže naplnit mnohdy prázdná slova, ale také lépe poznat, co se při řízení jeho modelů lidem honí hlavou. Na výzkumu značka spolupracovala s univerzitou v Loughborough, konkrétně s Fakultou sociálních a humanitních studií a oborem Sportovních a trenérských věd. Cílem bylo srovnat, jestli si jízdu v Abarthu užijí lidé více než běhání nebo cvičení v posilovně. Této části výzkumu jsme se detailně věnovali v předešlém článku.
Pro výzkum zvolil Abarth své nejsilnější zbraně v podobě modelů F595, 595 Esseesse a 595 Competizione, které vyslal na okruh Mallory Park v Leicestershiru. Ostré pětistovky si účastnící užili během rychlých kol, jízd zručnosti i hry na „kočku a myš“, kde se vzájemně honili. Během zábavy byly emoce měřeny snímači tepu, zdravotnickými hodinkami a monitorováním výrazů v obličeji. Přispěl i tradiční dotazník.
Z vyhodnocených výsledků pomocí databází DeepFace Python a Facial Emotion Recognition vzešlo najevo, že nejvíce posádku zaplavilo během ostrých kol štěstí. Konkrétně 31,8 % u řidiče a spolujezdec se 35,4 % byl ještě šťastnější. Zážitek umocnila pasáž, kdy si za volant sedl profesionální pilot schopný využít potenciál vozu na maximum. K emocím se s 11,9 % přidaly záchvěvy šoku a strachu.
Projekt pomohl automobilce i univerzitě hlouběji poznat emoce na základě biometrického vybavení. I když je výzkum této oblasti omezený, může značkám pomoci vyrábět modely, které si prokazatelně klienti užijí.
Základní model 595 Turismo je pro český trh (682.400 Kč) dodáván s přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 121 kW. Spojený je buďto s pětistupňovou manuální nebo robotickou sekvenční převodovkou. Stovku pokoří za 7,3 sekundy a pak uhání maximální rychlostí až 218 km/h. Abarth si také zakládá na dravém akustickém projevu, který je slyšitelný dávno dříve, než se dravý skřítek ukáže. Pro lepší kontrolu nad vozem osadil zadní nápravu tlumiči s přímější zpětnou vazbou.
Abarth je značka, která se stala synonymem výkonu, sportovnosti a tuningu. Ve znaku automobilky je štír, který reprezentuje klíčové vlastnosti vozů Abarth.
Společnost Abarth & C. založil Karl Abarth v roce 1949. Výroba se původně zaměřovala na závodní vozy a tuningové sady. Značka Abarth je nyní součástí skupiny Stellantis.
Abarth 595 • Abarth 695