TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Vladimír Kadera

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Vladimír Kadera

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro | Foto: Samuel Mareček

TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček
TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček
TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček
TEST Abarth 595 Scorpioneoro Foto: Samuel Mareček
42
Fotogalerie

TEST Abarth 595 Scorpioneoro (121 kW): Bez blbostí, ale za nesmysl

Abarth z roku 2020 je vlastně pořád auto z roku 2008. V něčem to nevadí, ale chtějí za něj strašně moc peněz...

Radosti
Zábavné svezení
Cool vzhled
Stačí sednout a jet
Starosti
Vysoká cena
Řidičská pozice
Příliš tuhé řízení ve sportovním režimu
6  /10

Na začátku roku 2007 se v továrně Mirafiori znovuzrodila značka Abarth jako nezávislý výrobce sportovních aut pod křídly automobilky Fiat. Začalo se sportovní verzí hatchbacku Grande Punto se čtrnáctistovkou o výkonu 150 koní. Tu krátce poté následovala ostrá verze městského vozu 500.

Abarth Grande Punto se přestal vyrábět v roce 2010 a vystřídala jej nová verze Abarth Punto Evo. 500 jela dál. Punto Evo skončilo v roce 2015… a 500 jela pořád dál. Místo sportovního hatchbacku se pak Abarth podíval na zoubek sourozenci Mazdy MX-5, Fiatu 124 Spider, s nímž Honza terorizoval před dvěma lety sousedy.

Abarth 124 Spider už ale také skončil, respektive Fiat 124 Spider skončil na začátku tohoto roku na posledním trhu, kterým byla Severní Amerika. A ostrá pětistovka se pořád vyrábí dál. Přežila všechny své bratry ve zbrani a je tu s námi už 13 let. Aktuálně se nám do redakční garáže dostala loňská limitka 595 Scorpioneoro. Je i přes svůj pokročilý věk lákavým sportovním autem?

Kde se vzal?

Abarth 595 Scorpioneoro je poctou vozu Autobianchi A112 Abarth z roku 1979, kterému se říkalo Targa Oro a vznikl pouze ve 150 kusech. Výroba nového modelu je také limitovaná, ale počtem 2000 kusů. Unikátní je především černo-zlatou barevnou kombinací, šachovnicovým vzorem na střeše a zlatými detaily v interiéru. Nechybí ani plaketka na středovém tunelu.

Technicky nevychází z nejvyšší verze řady 595 Competizione, ale z varianty Turismo. Jeho motor 1.4 T-Jet je tedy naladěný na výkon 121 kW (165 koní) při 5500 otáčkách a od 2250 otáček produkuje 230 N.m točivého momentu. 1145 kg vážícímu autu tento skromný výkon stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a k dosažení až 218 km/h.

O kontakt s vozovkou se starají pro tuto edici unikátní zlatá kola Formula Gold s červenými středy, která obouvají pneumatiky Pirelli P Zero o rozměrech 205/40. Testovaný vůz byl obdařen pětistupňovou manuální převodovkou, ale k mání i převodovka robotizovaná. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní tyčí. Obě nápravy disponují dodatečnými stabilizátory.

Standardem jsou adaptivní tlumiče na všech kolech, vzadu od značky Koni. Vpředu najdete pružiny Eibach. O zastavení se starají vpředu ventilované (284 mm) a vzadu klasické brzdové kotouče (240 mm). Samosvorný diferenciál nabízí varianta Competizione, zde najdete jen systém TTC, tedy jeho elektronickou náhražku. Jak to všechno funguje dohromady?

Pokračování 2 / 3

Retro jako blázen

Fiat 500, potažmo Abarth 500, jsou už od debutu skvělá retro auta. Za volantem Abarthu teď pocítíte retro dvojnásobné, protože čas jako by se tam zastavil. Scorpionero odemknete tlačítkem na klíči a klíčem ho i startujete. Nevypínáte systém start/stop, ani hlídání jízdních pruhů, prostě nic. Po dlouhé době jsem rád, že jsem si sedl do auta, nastartoval, připoutal se, zařadil a odjel. Nic víc!

Po nastartování se Abarth začne hlasitě projevovat z koncovek výfuků. Vozy této značky jsou agresivními výfuky známé, ale platí to především pro kousky s příplatkovým výfukem Monza, který střílí, prská a dělá kravál všude, kam vjede. Scorpioneoro ho nemělo a znělo za studena jako kloktající hroch. Lépe to ale možná vystihl Honza: „Diesel pod vodou.

Ve vysokých otáčkách předá štafetu motoru, který se naopak moc hezky poslouchá. Stejně jako téměř vše na tomto voze se jedná o původní techniku z roku 2008. Provedly se na něm vlastně jen dílčí úpravy kvůli splňování emisních norem. Tato verze má turbodmychadlo Garrett. Motor je pod kapotu doslova nacpaný, žádná větší jednotka se sem jednoznačně nevejde.

V nízkých otáčkách je líný a pomalu se sbírá. Něco se pořádně začne dít až od třech tisíc otáček, kdy je turbo dostatečně roztočené a tlačí auto kupředu. Pak motor táhne konstantně až do pěti a půl tisíc, kde už lehce zvolňuje. Klíčové je ale zapnout režim Sport, který změní reakci na plynový pedál k lepšímu a auto je pak pohotovější.

S režimem Sport je ale jeden velký problém. Motoru prospěje, o tom není pochyb, ale řízení doslova přitíží. Volant v rukou nepřirozeně ztuhne a odmítá povolit v jakékoliv rychlosti. I kvůli tomu v něm není moc citu a hlavně by mohlo být strmější. Vyhnout se díře na silnici znamená otočit volantem o více jak čtvrt otáčky. Na některých silnicích aby si tak člověk ruce ukroutil.

Brzdný účinek auta je velmi dobrý a fajn se dávkuje. Vpředu je ale skoro všechno - motor, převodovka a poháněná náprava. Pokud tak půjdete na brzdy tvrdě, zadek se výrazně odlehčí a začne tancovat. S ne moc citlivým řízením se pak hůře skládá do ostrých zatáček, ale za jejich apexem, na některých místech klidně před ním, už budete díky TTC zase na koni.

Abarth se umí prosmýknout technickými pasážemi opravdu snadno. Kola má nacpaná v rozích karoserie, rozvor je krátký a motor má ve správných otáčkách sílu. Podvozek je hodně tuhý a velmi komunikativní. Na rozbitých silnicích ale nestíhá a všemožně s autem klepe.

Sportovní jízda na horším povrchu se tak zdánlivě mění v boj o udržení auta na silnici. Při agresivní jízdě se pak karoserie pohupuje ze strany na stranu a volant se třese jako drahý pes. Ve výsledku by tak bylo nejlepší mít ve sportovním režimu výchozí nastavení posilovače, které je výrazně měkčí a auto se s ním po silnici vede lépe.

Ale když se do toho všeho pořádně opřete, je Abarth 595 Scoriponeoro velmi zábavným autíčkem i na úzké okresní silnice, kde máte dostatek prostoru na hraní. Úplně sportovním autem bych ho ale nenazval hned z několika důvodů. Jedním z nich je řidičská pozice, která je prakticky stejná s výchozí 500 a sedadla s lepším bočním vedením to nezachrání.

Sedíte vysoko a volant se dá nastavit jen výškově. Sedák se dá sice snížit páčkou, která se kvůli nedostatku prostoru přesunula blízko ruční brzdy, ale místo snížení se sedák jen sklopí dozadu, takže mezi ním a opěrkou vznikne mezera, do níž vám mohou zapadnout věci z kapes a budete je pak hledat pod sedadlem.

Výbava?

Už bylo řečeno, že výbavy moc není, ale nechat to tak by nebylo úplně fér. Je tu třeba infotainment s podporou Apple Carplay a klimatizace. U víkendového auta pro zábavu osobně nic víc nepotřebuji, ale jako auto na každý den by si Abarth zasloužil aspoň ten základní tempomat a LED potkávací světlomety, protože výkon základních halogenek je mizerný.

Stáří interiér se rozhodně nezapře. Plasty jsou tvrdé a ošklivé, ale většina prvků má své vlastní velké tlačítko, které snadno najdete. Snaha o modernu tady je v podobě digitálního přístrojového štítu a naše edice se ještě vyznačuje zlatými doplňky a imitací karbonu na palubní desce. Ve výsledku si tak koupíte staré načančané auto. A právě to je jeho největší problém.

Abarth 595 Scorpioneoro totiž stojí 689.000 Kč, a to si nedělám srandu. Stojí o čtvrt milionu více než Volkswagen Up! GTI a o více než sto tisíc víc než Ford Fiesta ST. Možná si teď říkáte, že vysokou cenu dělá limitovaná edice. Zčásti máte pravdu, ale základní Abarth 595 Turismo stojí stejně 629.000 Kč.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Abarth 595 Scorpioneoro na mě působí jako ojetina za třeba 300 tisíc korun, do které někdo dokoupil infotainment s aktuálním softwarem a vecpal do kapličky digitální přístrojový štít. Peníze, které za to chtějí jako za novinku se zárukou, jsou šílené. Jízdní vlastnosti jsou ale na danou třídu moc dobré a mezi konkurenty se rozhodně neztratí. Je s ním prostě sranda. Škoda jen tvrdého řízení ve Sportu a líného projevu motoru ve standardu.

Jako hračka pro velké kluky samozřejmě bude fungovat, ale spíše jde o záležitost pro italské srdcaře. V takovém případě už ale nevidím jediný důvod, proč nejít do verze Competizione, která má i mechanické úpravy na podvozku, jmenovitě třeba samosvorný diferenciál a brzdy Brembo. Abarth 595 Scorpioneoro styl má, budete ho milovat, ale i u samotného Abarthu prostě pořídíte lépe.

Abarth 595 Scorpioneoro: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   529.900 Kč (595/107 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 689.900 Kč (595 Scoprioneoro/121 kW)
Cena testovaného vozidla           689.900 Kč (595 Scoprioneoro/121 kW)

Technické údaje: Abarth 595

Rok • stupeň výbavy
2020 • Scorpioneoro
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 368 cm3
Nejvyšší výkon
121 kW (165 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 2 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,3 s
Nejvyšší rychlost
218 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
185 l
Objem palivové nádrže
35 l
Hmotnost: provozní
1 035 kg
Rozvor náprav
2 300 mm
Rozměr pneumatik
205/40 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
3 657 × 1 627 × 1 485 mm

Standardní výbava: 17palcová kola, klimatizace, dvojitý výfuk, ocelové sportovní pedály, tlumiče FSD, Systém Uconnect™ se 7” dotykovou obrazovkou, rozhraním Bluetooth®, 6 reproduktory, streamováním audia, vstupy USB/AUX a digitálním příjmem rádia DAB, zrcadlení chytrých telefonů, kožený sportovní volant, sportovní sedadla

Abarth

Abarth je značka, která se stala synonymem výkonu, sportovnosti a tuningu. Ve znaku automobilky je štír, který reprezentuje klíčové vlastnosti vozů Abarth.

Společnost Abarth & C. založil Karl Abarth v roce 1949. Výroba se původně zaměřovala na závodní vozy a tuningové sady. Značka Abarth je nyní součástí skupiny Stellantis.

Abarth 595 • Abarth 695

Doporučujeme

Články odjinud