AAA: Riziko při koupi auta z dovozu hrozivě roste!

Společnost AAA AUTO varuje před nebezpečím ojetých automobilů, dovážených do ČR. „Na naše výkupní oddělení po celé republice přijíždí stále více vozů, které jsme nuceni striktně odmítat kvůli jejich pochybnému původu či jiným závažným technickým či právním závadám,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu a prodeje AAA AUTO.

A dodává: „Zvláště hrozivým způsobem roste počet aut z dovozu, u kterých naši profesionální výkupčí odhalují závažné vady. Odhadujeme jejich počet až na 15 denně. V loňském roce to přitom byla asi polovina. Z celkového počtu zhruba 500 vozů týdně, které jsou nabízeny našemu výkupu, jich odmítáme kolem 60 %. Z těchto odmítnutých 60 % tvoří zhruba třetinu právě auta z dovozu. Nejčastějšími podvody, se kterými se přitom setkáváme, je tzv. „omlazení“ vozu, nelegální přestavba a neodpovídající typ motoru. Auta jsou často načerno přihlášená a mají podvodně získané osvědčení o STK a splnění emisních norem. Často přitom mají vyhořelý katalyzátor nebo nesplňují závažným způsobem technické parametry.“

Vzrůstající dovozy potvrzují i nově publikované statistické údaje Sdružení automobilového průmyslu, podle kterých oproti loňskému roku prudce stouply registrace ojetých vozidel, a to o alarmujících 32 %. Dovozci využívají zjednodušení administrativy a omezení kontrol po vstupu do EU, což bohužel vede ke stále se snižující kvalitě dovážených ojetin. Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která je uznávanou autoritou pro prověřování vozů, dodává: „V současné době je dokonce každé čtvrté auto dovezené do ČR omlazené, a to nejméně o dva roky.“ Podle výsledků testů, prováděných touto společností v pěti letech před vstupem do EU, bylo přitom „závadové“ jen každé páté auto (19 %).

Častými příklady, se kterými se výkupčí AAA AUTO setkávají, je právě omlazení vozidla, které závažným způsobem útočí na peněženku i bezpečnost případného kupce. Pokud je například upraven vůz z roku 1995 tak, aby vypadal jako z roku 1998 (nejčastěji pomocí výměny přední části a kapoty), cena se podvodně zvyšuje až o 50 000 Kč! Vůz z roku 1995 by přitom podle stávající legislativy nebylo už vůbec možné do ČR dovézt. Přesto se to často děje, samozřejmě s padělanými doklady.

Velkým problémem se začíná stávat i kvalita dovezených užitkových vozů. U nich je nejčastější závadou padělaný údaj o nosnosti vozu, která je zvýšena například z 1,8 t na 2,5 t. Vůz je pak při provozu systematicky přetěžován, aniž by takové hmotnosti odpovídaly např. brzdy. Takový vůz se pak na silnici stává doslova časovanou bombou. U dodávek je také často měněn údaj o počtu míst pro cestující, a to například ze 3 na 6. Není ani třeba dodávat, že takový vůz není z bezpečnostního hlediska uzpůsoben k přepravě vyššího počtu pasažérů.

„Jediným způsobem, jak se zákazník může bránit, je vyžadovat při koupi ojetého vozu vždy písemnou doživotní garanci legálního původu a provozuschopnosti vozu,“ zdůrazňuje Tomáš Lachout.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků