A zase konec roku

S nadcházejícím nový rokem nás čeká opět jedna nemilá povinnost. Pokud totiž využíváte naše zpoplatněné dálnice a pozemní komunikace a to ať už často a nebo jenom třeba jednou za čas, budete si muset zakoupit dálniční znánku.
A zase konec roku
Ne že by to snad byla nějaká novinka, ale i tak se na příklad sluší připomenout, za kolik jednotlivé známky pořídíme a jak s nimi zacházet. Je sice pravda, že mnozí z nás si občas při jízdě po dálnici řeknou "a za tohle mám platit, vždyť je to samá uzavírka, samé zúžení, samá kolona a oni za to ještě chtěj peníze". No s tím asi my nic nenaděláme, ale můžeme jenom doufat, že za ty naše "dobře" investované peníze to Klepněte pro větší obrázekbude jednou lepší.

Na území České republiky je již od roku 1995 užívání dálnic a rychlostních silnic zpoplatněno pro motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly nebo jízdní soupravy. Zaplacení určitého poplatku se prokazuje takzvaným dvoudílným kupónem a je samozřejmě stanoveno zákonem. Jedná se o zákon č.13/1997 Sb. o pozemních komunikacích s následnou novelou vyhlášky č.102/2000 Sb. Dvoudílný kupón se skládá ze dvou částí.

První, ta větší z nich, se celou svou plochou nalepí na vnitřní stranu předního skla automobilu. Přesně je určeno i místo, kde by se měl kupón nacházet. Nalepit ho musíte do pravého spodního rohu čelního skla (z pohledu řidiče). Dříve ho bylo možné umístit i do pravého horního rohu, a tak jej můžeme dnes najít i na tomto místě. Správně je ale první varianta. Nejenom že je to kvůli dobrému výhledu řidiče z vozidla, ale také proto, aby byl kupón dobře viditelný z vnější strany automobilu. Co se týče druhého dílu, tak ten si řidič uschová, nejlépe k dokladům od vozidla, aby ho měl vždy po ruce pro případ kontroly Policií ČR. Na obou částech této dálniční známky by měla být vyplněna státní poznávací značka vašeho vozidla. Obě části dálniční nálepky musí mít stejné Klepněte pro větší obrázekoznačení, což je dvoupísmenná série a šestimístné číslo. Samozřejmostí je i shoda SPZ na obou částech známky. Po skončení platnosti jednotlivého kupónu by měla být nálepka z předního skla odstraněna.

Platnost roční dálniční známky je stanovena od 1. prosince 2001 do 31. ledna 2003. Dálniční známky je možno zakoupit ve všech provozovnách České pošty, na provozovnách ÚAMK, ABA, na čerpacích stanicích a na hraničních přechodech České republiky. Pokud by se vám náhodou stalo, že by jste nějakým způsobem dálniční známku poničili, je možno ji vyměnit na vybraných pobočkách České pošty. Bohužel se zde jedná pouze o roční kupón, který musí mít stále dobu platnosti a výměna podléhá určitým pravidlům. A na závěr ještě jedno upozornění! Nezapomínejte, že jízda po zpoplatněné komunikaci bez platné dálniční známky by vás mohla podle nové vyhlášky stát až 15.000,- korun. Takže by se vám to nemuselo zrovna dvakrát vyplatit. 

Dálniční nálepka do celkové hmotnosti 3,5 t, 1 rok, 800 Kč
Dálniční nálepka do celkové hmotnosti 3,5 t, 1 měsíc, 200 Kč
Dálniční nálepka do celkové hmotnosti 3,5 t, 10 dní, 100 Kč
Dálniční nálepka cel. hmotnosti nad 3,5 t do 12 t, 1 rok, 6 000 Kč
Dálniční nálepka cel. hmotnosti nad 3,5 t do 12 t, 1 měsíc, 1 000 Kč
Dálniční nálepka cel. hmotnosti nad 3,5 t do 12 t, 10 dní, 400 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 1 rok, 12 000 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 1 měsíc, 2 000 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 10 dní, 800 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 1 den, 300 Kč
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků