A zase konec roku

S nadcházejícím nový rokem nás čeká opět jedna nemilá povinnost. Pokud totiž využíváte naše zpoplatněné dálnice a pozemní komunikace a to ať už často a nebo jenom třeba jednou za čas, budete si muset zakoupit dálniční znánku.
A zase konec roku
Ne že by to snad byla nějaká novinka, ale i tak se na příklad sluší připomenout, za kolik jednotlivé známky pořídíme a jak s nimi zacházet. Je sice pravda, že mnozí z nás si občas při jízdě po dálnici řeknou "a za tohle mám platit, vždyť je to samá uzavírka, samé zúžení, samá kolona a oni za to ještě chtěj peníze". No s tím asi my nic nenaděláme, ale můžeme jenom doufat, že za ty naše "dobře" investované peníze to Klepněte pro větší obrázekbude jednou lepší.

Na území České republiky je již od roku 1995 užívání dálnic a rychlostních silnic zpoplatněno pro motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly nebo jízdní soupravy. Zaplacení určitého poplatku se prokazuje takzvaným dvoudílným kupónem a je samozřejmě stanoveno zákonem. Jedná se o zákon č.13/1997 Sb. o pozemních komunikacích s následnou novelou vyhlášky č.102/2000 Sb. Dvoudílný kupón se skládá ze dvou částí.

První, ta větší z nich, se celou svou plochou nalepí na vnitřní stranu předního skla automobilu. Přesně je určeno i místo, kde by se měl kupón nacházet. Nalepit ho musíte do pravého spodního rohu čelního skla (z pohledu řidiče). Dříve ho bylo možné umístit i do pravého horního rohu, a tak jej můžeme dnes najít i na tomto místě. Správně je ale první varianta. Nejenom že je to kvůli dobrému výhledu řidiče z vozidla, ale také proto, aby byl kupón dobře viditelný z vnější strany automobilu. Co se týče druhého dílu, tak ten si řidič uschová, nejlépe k dokladům od vozidla, aby ho měl vždy po ruce pro případ kontroly Policií ČR. Na obou částech této dálniční známky by měla být vyplněna státní poznávací značka vašeho vozidla. Obě části dálniční nálepky musí mít stejné Klepněte pro větší obrázekoznačení, což je dvoupísmenná série a šestimístné číslo. Samozřejmostí je i shoda SPZ na obou částech známky. Po skončení platnosti jednotlivého kupónu by měla být nálepka z předního skla odstraněna.

Platnost roční dálniční známky je stanovena od 1. prosince 2001 do 31. ledna 2003. Dálniční známky je možno zakoupit ve všech provozovnách České pošty, na provozovnách ÚAMK, ABA, na čerpacích stanicích a na hraničních přechodech České republiky. Pokud by se vám náhodou stalo, že by jste nějakým způsobem dálniční známku poničili, je možno ji vyměnit na vybraných pobočkách České pošty. Bohužel se zde jedná pouze o roční kupón, který musí mít stále dobu platnosti a výměna podléhá určitým pravidlům. A na závěr ještě jedno upozornění! Nezapomínejte, že jízda po zpoplatněné komunikaci bez platné dálniční známky by vás mohla podle nové vyhlášky stát až 15.000,- korun. Takže by se vám to nemuselo zrovna dvakrát vyplatit. 

Dálniční nálepka do celkové hmotnosti 3,5 t, 1 rok, 800 Kč
Dálniční nálepka do celkové hmotnosti 3,5 t, 1 měsíc, 200 Kč
Dálniční nálepka do celkové hmotnosti 3,5 t, 10 dní, 100 Kč
Dálniční nálepka cel. hmotnosti nad 3,5 t do 12 t, 1 rok, 6 000 Kč
Dálniční nálepka cel. hmotnosti nad 3,5 t do 12 t, 1 měsíc, 1 000 Kč
Dálniční nálepka cel. hmotnosti nad 3,5 t do 12 t, 10 dní, 400 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 1 rok, 12 000 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 1 měsíc, 2 000 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 10 dní, 800 Kč
Dálniční nálepka celkové hmotnosti nad 12 t, 1 den, 300 Kč
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků