Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC

Lexus LC
Lexus LC
24
Fotogalerie

Lexus se prý při vývoji zavěšení kol kupé LC inspiroval jídelními hůlkami

Japonci zřejmě tuto inspiraci chytili během pracovního oběda...

Vývoj moderního vozu se dnes odehrává převážně v programech výkonných počítačů. Inspiraci ze světa mimo automobilismus a dopravu slýcháme často spíše od designérů než od vývojářů podvozkových komponent.

Přesto se nyní Lexus nechává slyšet, že zavěšení kol modelu LC bylo inspirováno jídelními hůlkami. Celá myšlenka startuje s výzvou. Hlavní konstruktér Kodži Sato chtěl, aby produkční LC bylo maximálně věrné stejnojmennému konceptu. To se mu povedlo, velké GT je opravdu odvážným vozem.

S tím se však pojí velmi nízká kapota, což zvyšuje konstruktérské požadavky na přední zavěšení. To mělo u sportovního vozu nabídnout především skvělé vedení kola, ale právě v LC muselo být také opravdu prostorově úsporné. Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru. Musel přijít s něčím neobvyklým.

„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“

A tady se konečně dostáváme k roli japonských jídelních pomůcek. Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie právě jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl.

Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.

Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována,“ uzavírá.

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud