Japonci zřejmě tuto inspiraci chytili během pracovního oběda...
Vývoj moderního vozu se dnes odehrává převážně v programech výkonných počítačů. Inspiraci ze světa mimo automobilismus a dopravu slýcháme často spíše od designérů než od vývojářů podvozkových komponent.
Přesto se nyní Lexus nechává slyšet, že zavěšení kol modelu LC bylo inspirováno jídelními hůlkami. Celá myšlenka startuje s výzvou. Hlavní konstruktér Kodži Sato chtěl, aby produkční LC bylo maximálně věrné stejnojmennému konceptu. To se mu povedlo, velké GT je opravdu odvážným vozem.
S tím se však pojí velmi nízká kapota, což zvyšuje konstruktérské požadavky na přední zavěšení. To mělo u sportovního vozu nabídnout především skvělé vedení kola, ale právě v LC muselo být také opravdu prostorově úsporné. Na vedoucím konstruktérovi Hidejukim Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitou vidlicí nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru. Musel přijít s něčím neobvyklým.
„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“
A tady se konečně dostáváme k roli japonských jídelních pomůcek. Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie právě jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl.
Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a dolní ramena s upravenými montážními body. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.
„Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou montážní body horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována,“ uzavírá.