39
Fotogalerie

Karlovarským krajem se Subaru Levorg. Je to skvělý společník

Přestože Subaru Levorg žádnou velkou novinkou není, možnost provětrat tohle auto po jedněch z nejlepších silnic Karlovarského kraje je záležitost, která by se odmítala jen velmi těžko

Velmi zřetelně si pamatuji dynamickou prezentaci Subaru XV v italské Florencii, kde jsme u večeře měli možnost u stolu diskutovat s představiteli značky na libovolná témata. Nebývá zvykem, aby se jakýkoliv Japonec byť náznakem otřel o svého chlebodárce, my s kolegy jsme však nejspíš měli velké štěstí, které se opakuje maximálně jednou za sto let. 

Podívejte se na video z našich toulek se Subaru Levorg Karlovarským krajem:

Inženýr zodpovědný za podvozek se po „nátlaku“ italského lahodného Pinot Nero s námi rozpovídal na téma design a servítky si vůbec nebral. Ve zkratce řečeno, shodli jsme se, že Subaru má v tomto ohledu jisté rezervy a už i vedení značky začalo tento fakt brát vážně.

Jeho slova v následujících letech potvrdil nejen nový Outback, ale především WRX STI, ze kterého Levorg nejen designově vychází. A já musím říct, že z toho mám velikou radost, protože použít dynamický design ostrého STI na běžný rodinný automobil byl od Subaru mimořádně odvážný krok, který, jak se ukazuje, byl krokem správným. Přitom Subaru Levorg původně do Evropy vůbec dorazit nemělo. Štěstí, že si to někdo ve vedení svérázné automobilky rozmyslel. Ochudit našinec o tolik povedené „subo“ by byla věčná škoda.

SL-1 (Kopírovat).jpgSL-3 (Kopírovat).jpgSL-6 (Kopírovat).jpg

Už od roku 2014, kdy se Levorg vůbec poprvé představil, Subaru rezolutně oznámilo, že pakliže se vůz do Evropy nakonec dostane, není šance, že by se mohl objevit v jiné konfiguraci, než se zážehovým motorem s protilehlými písty o objemu 1,6 litru a bezstupňovou převodovkou Lineartronic. Prvotní reakce byly rozporuplné a nutno uznat, že i mě přepadla drobná skepse. Jenže to, co Subaru předvedlo s nastavením podvozku, rozehnalo většinu pochybností.

Levorg je sice podle vyjádření samotného výrobce nástupcem Legacy, ke kterému má rozměrově skutečně blízko (v objemu zavazadelníku se mu téměř vyrovnává), ovšem jde o praktičtější Imprezu. Na pohled působí Levorg kompaktně a po designové stránce vyloženě dravě. Ostatně je to pokrevný příbuzný s WRX STI, ze kterého si nebere pouze tvary přední části karoserie, ale také část konstrukce předního zavěšení.

ZAJÍMAVÉ CHEBSKO

S Levorgem jsem vyrazil na „toulky“ Karlovarským krajem, kde se to hemží nejen zajímavými architektonickými památkami, ale také stále se zvyšujícím se počtem silnic s kvalitním povrchem. Výživné je zejména Chebsko a je v podstatě jedno, jakým směrem se vydáte. Historický Cheb z 11. století (první doložená zmínka) nabízí velmi zajímavou nadílku architektury, ale také parádní, vesměs opravené sinice. Přesně ten typ, na kterých se cítí úplně nejlépe, ovšem Levorg nepohrdne ani horším povrchem.

SL-23 (Kopírovat).jpgSL-26 (Kopírovat).jpgSL-32 (Kopírovat).jpg

K nejznámějším symbolům chebské městské památkové rezervace patří Špalíček, Pachelbelův dům, dějiště vraždy Albrechta z Valdštejna a jeho věrných druhů, a Chebský hrad z 12. století. Jestli do těcho míst někdy zavítáte, zastavte se, stojí to za to. Stejně jako okolí Františkových Lázní, kde se rozprostírá například Národní přírodní rezervace SOOS s rozsáhlým rašeliništěm a minerálním slatiništěm s bublajícími bahenními sopkami, tzv. mofety.

Mimochodem, pokud jsou lázeňská města váš šálek čaje, v Karlovarském kraji jich je hned několik dalších. Z „Frantovek“ doporučuji přes silnice druhé třídy (zejména 212/213 stojí za to) a silničky třetí třídy (2125) zajet do Lázní Kynžvart, které se mohou pochlubit nejen 18jamkovým hřištěm a nádherným okolím, kterému dominuje lokalita Kladská, ale také klasicistní zámek, jehož historie je spojena s rodem Metternichů.

VYNIKAJÍCÍ PODVOZEK

Podvozek tohoto rodinně střiženého vozu je dost možná tím vůbec nejlepším, co tato kategorie nabízí. A to z prozaického důvodu - Levorg umí být sportovní a současně pohodlný. Jeho poddajnost a zároveň sveřepost je jednoduše unikátní a já neznám jiné auto, které by dokázalo tak umně kombinovat dvě zdánlivě neslučitelné charakteristiky.

V zatáčkách se karoserie Levorgu mírně nakloní, ale podvozek zvolenou stopu drží s maximální zarputilostí. Díky tomuto nastavení se vám nestane, že by na horším povrchu auto při zatáčení uskakovalo a vektorování točivého momentu brzděním jednotlivých kol, které má své kořeny také u WRX STI, účinně omezuje vrozenou nedotáčivost všech aut s pohonem všech kol. Pro pořádek, u Levorgu je čtyřkolka řešena hydraulickou ovládanou mezinápravovou spojkou.

SL-50 (Kopírovat).jpgSL-55 (Kopírovat).jpgSL-67 (Kopírovat).jpg

Ukázkovým příkladem silnice se špatným povrchem je například kopec z Lázní Kynžvart na Kladskou. Technicky náročná silnice s několika slepými zatáčkami a povrchem v nepříliš svěží kondici skvěle prověří nejen řidičské schopnosti, ale dá vám jasně najevo, o čem jsem psal výše. Podvozek Levorgu se nenechá rozhodit ani většími nerovnostmi a i přes moderní elektronické systémy, které z dnešních aut dělají spíše playstation, nabízí citlivé řízení a dobrou zpětnou vazbu od předních kol. Jeho velkou výhodou je nízko položené těžiště, pramenící z koncepce motorů s protilehlými písty.

VÝKON NENÍ ZÁVRATNÝ, ALE BOHATĚ STAČÍ

Plochý zážehový boxer z relativně skromného objemu odevzdává výkon 125 kW (170 koní) a točivý moment 250 Nm. Papírové předpoklady jsou k Levogru možná až moc přísné, protože pokud se motorem a samočinnou převodovkou naučíte pracovat, pomalí rozhodně nebudete. Základ této jednotky pochází z prvního XV, turbo a přímý vstřik zase motoráři převzali z dvoulitrového atmosférického dvoulitru z modelu Forester, a pokud chcete dynamiku, musíte ho řádně točit.

Převodovka Lineartronic má v sobě zabudovaný software, který převodovku přepne do jakého si měničového režimu, pokud rozpozná, že žádáte dynamickou jízdu. Šest předvolených stupňů tedy řidiči dává pocit, že převodovka skutečně řadí jednotlivé rychlostní stupně. Tento software je naprogramovaný ryze pro evropské zákazníky, kteří plynulost variátoru za klad nepovažují.

SL-78 (Kopírovat).jpgSL-79 (Kopírovat).jpgSL-82 (Kopírovat).jpg

Řadit lze buď voličem, nebo pádly pod volantem, které jsou pro tento úkol vhodnější. Jen by mohly být větší. Přijdou vhod zejména v točivých okreskách, jaké se nacházejí například v okolí Bečova nad Teplou. Tohle malé městečko nedaleko Karlových Varů s nádherným hradem a zámkem, tvořící dohromady jedinečný soubor historických budov, není jen místem, kde se na Karlovarsku parádně svezete, ale také tu je uložen unikátní relikviář sv. Maura, který je spolu s korunovačními klenoty nejcennější zlatnickou památkou České republiky.

ŘIDIČOVY DRUHÉ OČI

Interiér Subaru Levorg je v rámci své kategorie nadprůměrně dimenzovaný a jeho interiér je příjemně jednoduchý. Vynikající jsou tradičně sedadla, která jsou dostatečně pohodlná, mají dobře tvarované bočnice a celkově nabízí jednu z nejlepších pozic za volantem v tomto segmentu. Zaměření na řidiče je pro Subaru charakteristickým znakem bez ohledu na konkrétní model.

Bývaly doby, kdy se Subaru vyčítalo, že nenabízí stejné množství jízdních asistentů, jako konkurence. A nutno podotknout, že tyto výtky nebyly úplně liché. Dnes je situace poněkud jiná a na palubě Levorgu již najdete všechny moderní asistenční systémy, kterým vévodí systém EyeSight, který kombinuje dvojici kamer a podobně jako druhý pár očí sleduje vozovku před automobilem. Snímá barevný prostorový obraz a zajišťuje rozpoznávání obrazu. Ne náhodou si Subaru k tomuto systému vymyslelo slogan „Řidičovy druhé oči“.

Třebaže Levorg není úplně proevropským autem, dokázal si zdejší zákazníky získat, a to nejen svými jízdními vlastnostmi, ale také tím, jak vypadá. Maloobjemový čtyřválec s protilehlými písty boxer Levorgu uděluje dostatečnou dynamiku, která není vykoupená přehnanou spotřebou. Pochopitelně, pokud za to vezmete, dá vám Levorg vzpomenout, kdo že jeho pokrevní bratr. Což se vám ovšem na kvalitních a zábavných silnicích může stávat docela často…

Prohlédněte si také kompletní fotogalerii:

SL-11 (Kopírovat).jpgSL-14 (Kopírovat).jpgSL-19 (Kopírovat).jpg

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud