Škoda 1203 slaví významné jubileum. Kvůli přehřívání a celkové koncepci ale výlety s tímto autem vždy nemusely být tak idylické, jako v této reklamě...
V přiložené dobové reklamě má Škoda 1203 roli rodinného vozu. Odveze celou rodinku, i s bagáží a motorem mezi tatínkem a maminkou, do hor. Tato užitková epizoda značky Škoda je dnes už kultovní záležitostí, její historie se přitom přestala psát relativně nedávno.
V padesátých letech ještě trh s malými užitkovými vozy zdaleka nebyl tak rozvinutý, jako tomu bylo později. Dominanci začal udávat Volkswagen s Transporterem a Citroën s neméně ikonickým HY. V roce 1955 tak československé ministerstvo automobilového průmyslu zadalo vývoj nové trambusové dodávky. Nic však nešlo úplně po másle a práce byly na několik let dokonce zastaveny.
Přes několik prototypů, kompromisního vývoje úspěšné Škody 1202, snahy o výběr vhodného motoru a výrobní unifikaci s modelem 1000 MB se opravdová sériová výroba čistého lehkého užitkového vozu ve Vrchlabí spustila až v roce 1968 - pěkných pár let od prvního záměru a padesát let od dnešních dnů. Na trh se tak auto dostalo vlastně už zastaralé.
V té době už do produkce šly také sanitky, tedy asi nejznámější úprava tohoto modelu. Z Vrchlabí se kvůli nedostatečné kapacitě výroba po pěti letech přesunula do TAZ Trnava. Zeď socialismu a poté i nostalgie a zvyklost dovolila tento vůz nabízet zákazníkům až do konce devadesátých let, kdy se na český trh dostala samozřejmě úplně jiná auta, v segmentu užitkových vozů obzvlášť.
Při životě "raz-dva-trojku" poté držel a svým způsobem i stále drží nadšenec Roman Jirouš ze Žacléře. Ze zbylých náhradních dílů a karoserií několik let poté vyráběl v podstatě nové vozy. Postupně ovšem se ztrátou, a tak se dnes věnuje především jejich přestavbám a prodeji náhradních dílů.