Korejské vozy bývaly často skloňovány v souvislosti s korozí karoserie. Od zavedení sedmileté záruky se ale situace podstatně zlepšila a třeba kvalita výfukové soustavy je špičková. I karoserie je chráněna slušně s jedinou výjimkou: kolem hrany střešního okna se občas objevují v laku bublinky. Také podvozkové díly bývají pokryty povrchovým korozivním povlakem – ovšem bez vlivu na funkci.

Korejské vozy bývaly často skloňovány v souvislosti s korozí karoserie. Od zavedení sedmileté záruky se ale situace podstatně zlepšila a třeba kvalita výfukové soustavy je špičková. I karoserie je chráněna slušně s jedinou výjimkou: kolem hrany střešního okna se občas objevují v laku bublinky. Také podvozkové díly bývají pokryty povrchovým korozivním povlakem – ovšem bez vlivu na funkci.

Na českém bazarovém trhu aktuálně nenarazíte na jediný benzinový motor. Je jasné proč: moderní dieselové jednotky 2.0 a 2.2 CRDi řady R se jednoduše povedly. A nemění se to ani po letech. Mechanický základ je obdivuhodně fortelný, rozvodové řetězy nezlobí a i dynamika především silnějšího z nich je více než dostatečná. Z pohledu spolehlivosti patří korejské vznětové jednotky na absolutní špičku. Dnes už ani tolik nestraší často brutální ceny originálních dílů, které zde ale na rozdíl od konkurence zlobí spíše výjimečně. Ale pro pořádek: repasované vstřikovače pořídíte za pět tisíc korun za kus, kvalitní turbodmychadlo seženete za dvacet… Nejkrutější tak je výměna částicového filtru, jehož instalaci se vyhnulo jen pár manuálů z počátku výroby. Ten vyjde i na devadesát tisíc. Problémy s ním ale nebývají a navíc dnes seženete kvalitně repasovaný ani ne za čtvrtinu.

Na českém bazarovém trhu aktuálně nenarazíte na jediný benzinový motor. Je jasné proč: moderní dieselové jednotky 2.0 a 2.2 CRDi řady R se jednoduše povedly. A nemění se to ani po letech. Mechanický základ je obdivuhodně fortelný, rozvodové řetězy nezlobí a i dynamika především silnějšího z nich je více než dostatečná. Z pohledu spolehlivosti patří korejské vznětové jednotky na absolutní špičku. Dnes už ani tolik nestraší často brutální ceny originálních dílů, které zde ale na rozdíl od konkurence zlobí spíše výjimečně. Ale pro pořádek: repasované vstřikovače pořídíte za pět tisíc korun za kus, kvalitní turbodmychadlo seženete za dvacet… Nejkrutější tak je výměna částicového filtru, jehož instalaci se vyhnulo jen pár manuálů z počátku výroby. Ten vyjde i na devadesát tisíc. Problémy s ním ale nebývají a navíc dnes seženete kvalitně repasovaný ani ne za čtvrtinu.

Sorento je velký a rozměrný vůz, což se projevuje na životnosti především tlumičů. Z tohoto pohledu je důležité, jestli je vůz vybaven třetí řadou sedadel. Taková dostala drahé samonivelační tlumiče. Pokud ale budete hledat, seženete je na internetu od čtyř tisíc korun za kus. Za podobnou cenu kolem osmi a půl tisíce se nabízí také sada per a tlumičů, které přestaví vůz na konvenční řešení. Vcelku pravidelnou závadou jsou u sorent také vadná horní uložení tlumičů, která často stojí za nejistými jízdními vlastnostmi.

Sorento je velký a rozměrný vůz, což se projevuje na životnosti především tlumičů. Z tohoto pohledu je důležité, jestli je vůz vybaven třetí řadou sedadel. Taková dostala drahé samonivelační tlumiče. Pokud ale budete hledat, seženete je na internetu od čtyř tisíc korun za kus. Za podobnou cenu kolem osmi a půl tisíce se nabízí také sada per a tlumičů, které přestaví vůz na konvenční řešení. Vcelku pravidelnou závadou jsou u sorent také vadná horní uložení tlumičů, která často stojí za nejistými jízdními vlastnostmi.

Zbytek podvozku je vcelku odolný. Jak bývá běžné i u konkurence, nejprve se většinou ozvou tyčky stabilizátorů. I zásadnější výměny ale zvládnete pomocí dílů z aftermarketu, přičemž ceny výrazněji nevybočují. Rameno pořídíte od šesti tisíc, silentbloky ale vyměníte i za řádově nižší ceny. Jak je v kategorii větších SUV obvyklé, životnost brzd a pneumatik není právě excelentní.

Zbytek podvozku je vcelku odolný. Jak bývá běžné i u konkurence, nejprve se většinou ozvou tyčky stabilizátorů. I zásadnější výměny ale zvládnete pomocí dílů z aftermarketu, přičemž ceny výrazněji nevybočují. Rameno pořídíte od šesti tisíc, silentbloky ale vyměníte i za řádově nižší ceny. Jak je v kategorii větších SUV obvyklé, životnost brzd a pneumatik není právě excelentní.

Poměr vozů s automatickou převodovkou je zhruba poloviční. Zde je namístě říct, že vlastní ústrojí Kie většinou vydrží do vysokých nájezdů bez problémů. Stejně jako u jiných vozů však důrazně doporučujeme pravidelnou výměnu oleje – v servisním plánu výrobce zařazena není a nezávislé servisy si za ni naúčtují kolem osmi tisíc korun.

Poměr vozů s automatickou převodovkou je zhruba poloviční. Zde je namístě říct, že vlastní ústrojí Kie většinou vydrží do vysokých nájezdů bez problémů. Stejně jako u jiných vozů však důrazně doporučujeme pravidelnou výměnu oleje – v servisním plánu výrobce zařazena není a nezávislé servisy si za ni naúčtují kolem osmi tisíc korun.

Ani výměna spojky a setrvačníku u manuálních variant ale není právě levná. U dieselů jde dvouhmotové řešení, za které dáte minimálně čtyřicet tisíc korun, samotná spojková sada pak vyjde na dalších asi patnáct tisíc korun. Životnost přitom není zrovna oslnivá – zvláště trpí u vozidel, která se využívala k tahání přívěsů.

Ani výměna spojky a setrvačníku u manuálních variant ale není právě levná. U dieselů jde dvouhmotové řešení, za které dáte minimálně čtyřicet tisíc korun, samotná spojková sada pak vyjde na dalších asi patnáct tisíc korun. Životnost přitom není zrovna oslnivá – zvláště trpí u vozidel, která se využívala k tahání přívěsů.

Většina vozů dodaných do Evropy byla vybavena pohonem všech kol. Samotné řešení se liší podle roku výroby, stejně jako u konkurence ale bývá zcela bezproblémové. Zcela výjimečně u modernější verze selhává akurátor, který šikovný mechanik sežene do čtyř tisíc korun. U hodně ojetých vozidel se mohou objevit problémy s napojením kardanu – při testovací jízdě se zaměřte na bezchybné chování.

Většina vozů dodaných do Evropy byla vybavena pohonem všech kol. Samotné řešení se liší podle roku výroby, stejně jako u konkurence ale bývá zcela bezproblémové. Zcela výjimečně u modernější verze selhává akurátor, který šikovný mechanik sežene do čtyř tisíc korun. U hodně ojetých vozidel se mohou objevit problémy s napojením kardanu – při testovací jízdě se zaměřte na bezchybné chování.

Vcelku pravidelně se objevují nejrůznější problémy s rádii a satelitními navigacemi. Asi nejčastěji se vyskytuje nefunkční zadní parkovací kamera. Nejen z toho důvodu má řada vozidel domontováno neoriginální rádio. Digitální přístrojový štít, kterým mohly být vybaveny vozy po faceliftu funguje bez problémů.

Vcelku pravidelně se objevují nejrůznější problémy s rádii a satelitními navigacemi. Asi nejčastěji se vyskytuje nefunkční zadní parkovací kamera. Nejen z toho důvodu má řada vozidel domontováno neoriginální rádio. Digitální přístrojový štít, kterým mohly být vybaveny vozy po faceliftu funguje bez problémů.

Jak jezdí Kia Sorento s motorem 2.2 CRDi a automatickou převodovkou se dočtete v následující kapitole.

Jak jezdí Kia Sorento s motorem 2.2 CRDi a automatickou převodovkou se dočtete v následující kapitole.

Na českém bazarovém trhu aktuálně nenarazíte na jediný benzinový motor. Je jasné proč: moderní dieselové jednotky 2.0 a 2.2 CRDi řady R se jednoduše povedly. A nemění se to ani po letech. Mechanický základ je obdivuhodně fortelný, rozvodové řetězy nezlobí a i dynamika především silnějšího z nich je více než dostatečná. Z pohledu spolehlivosti patří korejské vznětové jednotky na absolutní špičku. Dnes už ani tolik nestraší často brutální ceny originálních dílů, které zde ale na rozdíl od konkurence zlobí spíše výjimečně. Ale pro pořádek: repasované vstřikovače pořídíte za pět tisíc korun za kus, kvalitní turbodmychadlo seženete za dvacet… Nejkrutější tak je výměna částicového filtru, jehož instalaci se vyhnulo jen pár manuálů z počátku výroby. Ten vyjde i na devadesát tisíc. Problémy s ním ale nebývají a navíc dnes seženete kvalitně repasovaný ani ne za čtvrtinu.
Sorento je velký a rozměrný vůz, což se projevuje na životnosti především tlumičů. Z tohoto pohledu je důležité, jestli je vůz vybaven třetí řadou sedadel. Taková dostala drahé samonivelační tlumiče. Pokud ale budete hledat, seženete je na internetu od čtyř tisíc korun za kus. Za podobnou cenu kolem osmi a půl tisíce se nabízí také sada per a tlumičů, které přestaví vůz na konvenční řešení. Vcelku pravidelnou závadou jsou u sorent také vadná horní uložení tlumičů, která často stojí za nejistými jízdními vlastnostmi.
Zbytek podvozku je vcelku odolný. Jak bývá běžné i u konkurence, nejprve se většinou ozvou tyčky stabilizátorů. I zásadnější výměny ale zvládnete pomocí dílů z aftermarketu, přičemž ceny výrazněji nevybočují. Rameno pořídíte od šesti tisíc, silentbloky ale vyměníte i za řádově nižší ceny. Jak je v kategorii větších SUV obvyklé, životnost brzd a pneumatik není právě excelentní.
Poměr vozů s automatickou převodovkou je zhruba poloviční. Zde je namístě říct, že vlastní ústrojí Kie většinou vydrží do vysokých nájezdů bez problémů. Stejně jako u jiných vozů však důrazně doporučujeme pravidelnou výměnu oleje – v servisním plánu výrobce zařazena není a nezávislé servisy si za ni naúčtují kolem osmi tisíc korun.
44
Fotogalerie

Test ojetiny Kia Sorento: Co vydrží veliké SUV s jednoduchou technikou?

První generace Kie Sorento proslula nejen řadou drahých závad, ale také jako SUV se slušnými schopnostmi v terénu. Jak funguje druhé generace z let 2009 až 2014?

Kapitoly článku:


Korejské automobilky podchytily nástup vlny SUV hned v počátcích. Konkrétně u Kie vzpomeňme třeba model Sportage, který se na trh dostal už v roce 1993 - i když tehdy ještě s pomocí japonské Mazdy.

To první generace Kie Sorento, která dorazila v roce 2002, už byla zcela svébytným vozem. I v Česku přitom při příchodu na trh způsobila docela poprask – solidní design, i přes páteřový rám vlastně slušné jízdní vlastnosti, výkonný motor a především nízká cena zákazníkům imponovaly. Průměrná spolehlivost a na dobu šokující náklady údržby ale později vyvolaly nemenší vlnu zájmu.

Druhá generace, která se ukázala v roce 2009, však trefila hřebíček na hlavičku ještě lépe. Obrovská čtyřkolka za cenu malé? Na to Češi vždy slyšeli, a když se k tomu přidala sedmiletá záruka, atraktivní design a vynikající nové motory, bylo na úspěch zaděláno. Co na tom, že auto se vzdalo páteřového rámu, skutečné orientace na život mimo silnici, a také interiér stále působil na poměry třídy lacině.

Alespoň jeho vzhled se výrazně změnil v roce 2012, kdy dorazila modernizovaná verze. Úpravy se u Korejců nesmrsknuly na běžné retuše světlometů a nárazníků, ale dotknuly se i mechanických celků. Karoserie byla vyztužena, podvozek lépe naladěn a i vnitřek vozu od té doby působí o poznání hodnotněji.

Tato verze vydržela v nabídce do roku 2014, kdy ji nahradila třetí generace. Nejlevnější ojeté vozy nyní pořídíte od 190 tisíc korun, auta z konce výroby vyjdou asi na trojnásobek.

Na co si dát pozor poradíme v galerii:

1.jpg2.jpg3.JPG

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud