Nový Mercedes-Benz třídy V nabídne zájemcům o velký luxusní van design ve stylu osobních mercedesů, v dané třídě nevídaně honosný interiér a výhradně čtyřválcové motory. Automobilka ho představila na speciální akci v Mnichově.
Kapitoly článku:
Třída V s kódovým označením W447 nahrazuje v nabídce značky model Viano. Stejně jako on je technicky odvozena od užitkového Vita (v tomto případě příští generace) a bude se vyrábět ve španělské továrně Mercedesu na užitková auta, ale firma chce, abychom ho vnímali jako její největší osobní model.
Příslušnost k osobním modelům symbolizuje i návrat k označení písmenem; slovní názvy mají zůstat vyhrazeny užitkovým mercedesům
„Je to Mercedes mezi velkoprostorovými vozy,“ řekl Dr. Dieter Zetche, předseda představenstva Daimleru, který novinku osobně prezentoval novinářům. To je krajně neobvyklé a ukazuje to, jaký význam ve Stuttgartu nové třídě V přikládají.
Základem pochopitelně zůstává prostor. K dispozici je až osmimístné provedení, ale větší dojem na klienty nepochybně udělá „osobní“ varianta s šesticí samostatných, komfortně zkonstruovaných křesel.
Nejen hotelové taxíky
Třída V bude hledat zákazníky nejen mezi provozovateli lepších hotelových a letištních „shuttle“ služeb, ale také u firem a u početnějších rodin s aktivním životním stylem. Oslovit je chce atraktivnějším designem a výbavou.
Důraz na rodiny potvrzují i oficiální produktové fotografie nové třídy V
Vzhled nové třídy V spojuje nevyhnutelně „krabicovité“ proporce s vybranými znaky osobních Mercedesů. Světlomety s LED technologií hrdě přiznávají inspiraci u velké limuzíny třídy S, zatímco maska chladiče s velkou trojcípou hvězdou a dvojicí chromovaných lamel odkazuje na novou generaci třídy C. Celkem čtyři kusy, které byly k vidění naživo při světové premiéře, měly i efektní devatenáctipalcová kola.
Zejména z pohledu řidiče působí třída V skutečně spíš jako luxusní Mercedes než jako nastrojená dodávka. Klenutá, prostorově tvarovaná palubní deska s kruhovými výdechy ventilace opět odkazuje na novou třídu C. Touchpad na středovém panelu umožňuje ovládat komunikační a zábavní funkce systému Comand podobnými gesty jako na chytrých telefonech s dotykovou obrazovkou. Horní část palubní desky může být za příplatek potažená kůží.
Interiér dává zcela zapomenout na užitkový původ třídy V; displej ve tvaru tabletu i ovládací touchpad připomínají novou generaci sedanu třídy C
Za příplatek bude k dispozici také řada funkcí známých z osobních Mercedesů, od adaptivního tempomatu se systémem autonomního brzdění v případě hrozící srážky přes luxusní audio Burmester se 16 reproduktory až po nepřímé vnitřní osvětlení s přepínatelnými barvami.
Na rodinné využití pamatuje třída V samostatně výklopným zadním oknem a dvojitou podlahou zavazadlového prostoru. Horní patro unese až padesát kilogramů a má vybrání pro dvě skládací nákupní přepravky. Navíc je umístěné v příhodné výšce, aby se člověk průměrného vzrůstu nemusel při skládání věcí do přepravek ohýbat.
Čtyři válce, sedm rychlostí
Fanoušky Viana možná trochu zaskočí, že třída V bude k mání s jediným motorem – a to pouze čtyřválcovým. Jedná se o nejnovější evoluci agregátu OM 651 se dvěma turbodmychadly, který nadchl v třídě C, vzbudil kontroverzi ve třídě S a objevil se skoro všude mezi tím. Bude k mání ve třech úrovních výkonu, přičemž Mercedes až příliš často zdůrazňoval, že ta nejvýkonnější nabízí dynamiku šestiválce při spotřebě čtyřválce.
Základem je V 200 CDI s výkonem 136 koní a točivým momentem 330 Nm. Střed nabídky tvoří V 220 CDI (163 k, 380 Nm) a na vrcholu stojí V 250 BlueTec (190 k, 440 Nm).
Kombinovaná spotřeba nepřesáhne ani u nejvýkonnější verze hodnotu 6,0 l/100 km, což ve srovnání se šestiválcem představuje úsporu 28 procent.
Kromě samostatných otočných sedadel lze objednat i třímístnou lavici
Dokonce ani Mercedes nepředstírá, že za udávanou spotřebu budete opravdu jezdit. Nižší hodnota homologované spotřeby ale uspoří zákazníkům až desítky tisíc eur v zemích, kde se výše registrační či silniční daně odvíjí od nominálních emisí CO2. Vzhledem k předpokládanému flotilovému nasazení je vhodné zmínit i fakt, že automobilka prodloužila servisní interval z 25 na 40 000 km.
Pro tradicionalisty zklamané odchodem šestiválce máme alespoň jednu dobrou zprávu: agregát je nadále uložen podélně a pohání zadní kola. Přenos síly zprostředkuje sedmistupňová samočinná převodovka 7G-Tronic Plus s přepínačem jízdních režimů Agility Select. Vedle výchozího módu Comfort je k mání ještě Eco, který mimo jiné omezí odběr spotřebičů jako vyhřívání sedadel, a Sport, který upraví i mapování plynového pedálu.
7G-Tronic je standardem pro vrcholnou motorizaci, obě slabší verze mají sériově šestistupňový manuál.
Podvozek je tvořen vzpěrami MacPherson vpředu a vlečenými rameny vzadu. Třída V může mít dokonce adaptivní tlumiče, což je ve třídě „luxusních vanů odvozených z dodávek“ opravdová rarita. Elektromechanické řízení umožňuje Mercedesu mimo jiné nabídnout za příplatek aktivní parkovací asistent, který dokáže do parkovacího místa sám najet a následně ho i opustit. Vzhledem k úctyhodným rozměrům vozu tuto pomoc nepochybně čas od času ocení i ti nejzručnější řidiči.
Zpočátku bude nový Mercedes-Benz třídy V k dostání v provedení s dlouhým rozvorem 3200 mm, jehož celková délka karoserie dosahuje 5140 mm. Později budou následovat také zkrácená a naopak extra dlouhá verze. Automobilka už oznámila, že přijímat objednávky začne 6. března. První kusy by se měly fyzicky objevit u prodejců v květnu.
Na další straně najdete tech. údaje všech motorizací a kompletní galerii: