Ještě před pár lety by si na Kiu nevsadil ani beznadějný optimista. Jenže časy Sephií jsou dávno pryč. Kam až došel korejský tygr?
Kapitoly článku:
V novém tisíciletí Kia málem vyhlásila bankrot nebýt pomoci od jiné korejské automobilky, Hyundai. V podstatě od té chvíle čerpá Kia technologické bohatství Hyundaie a její prodeje celosvětově rostou. Nyní zejména v segmentu, který ji postavil na nohy – v nižší střední třídě.
Teprve 30. července 1993 začal na našem území působit importér Kia Motors Chzech s.r.o., stoprocentní dceřiná společnost japonského obchodního koncernu Itochu. Jako první prošel homologací sedan Sephia a jeho prodej byl zahájen 12. května 1994 u příležitosti slavnostního otevření autosalonu v Praze na Chodově.
Model Sephia byl novinkou v evropské nabídce jihokorejského výrobce. Technicky vycházel z japonských licencí, které Kia skupovala jako na běžícím pásu. Poměrně bytelný sedan mnohdy svým majitelům vydržel až dodnes. Sephia byla postavena na základě Mazdy 323, vyráběné v letech 1989 – 1994. V roce 1997 se do nabídky dostal i pětidvéřový hatchback Leo.
V roce 1998 se představila druhá generace modelu Sephia a z modelové nabídky se vydělil sedan pod samostatným obchodním označením Shuma. Ty pak bez valného úspěchu vydržely v nabídce do roku 2001, kdy je nahradil faceliftovaný nástupce.
Modely Sephia/Shuma vydržely ve výrobě do roku 2004, kdy je střídal nový model Cerato vyvinutý již ve spolupráci s Hyundaiem. To se projevilo technologickým skokem, širokou nabídkou motorů včetně turbodieselů a také přitažlivějším designem.
Teprve v roce 2006 byl na náš trh uveden zbrusu nový model Kia Cee´d, který brzy dostane koncernového sourozence pod označením Hyundai i30. Cee´d sklízí v poslední době mnoho úspěchů; jsou obrazem skutečných kvalit vozu, nebo jen důkazem dobré práce marketingového oddělení automobilky? To se pokusíme zjistit na následujících řádcích.
Ve stopách Corolly?
Zdá se, že Korejci si pořádně prostudovali snad všechny marketingové příručky a hodně je inspiroval celosvětový úspěch modelu Toyota Corolla, který dnes nahrazuje Toyota Auris. Ta je, zřejmě jen náhodou, Kie Cee´d v základních rysech docela podobná.
Aby to tolik nebilo do očí, Korejci se přiznávají k inspiraci Golfem. Kdo ale pozná Cee´d zblízka, ten spatří spíše japonský perfekcionismus. I když...
Přední maska je řešena samostatně a od předních světlometů s čirou optikou je oddělena masivním předním nárazníkem a přední kapotou. Kdo se podívá Cee´du pod sukni, objeví celou příď z měkkých plastů, což výrazně zlevňuje případnou opravu.
Typickou přední masku Kie doplňuje stejně střižený masivní gril ve spodní části nárazníku. Vlnovku rozevlátých asijských očí v podobě předních světlometů opakuje prolis v předním nárazníku s decentními kulatými mlhovkami.
Čisté tvary přídě se přenášejí do přední kapoty a čelního skla, nikde nic kontroverzního, jen samé čisté linie s decentními prolisy.
Profil Cee´du pokračuje v čistotě tvarů, jedinou extravagancí je prolis ve tvaru bumerangu ve spodní části dveří u prahů. Konformní dveře doplňuje dynamická linka bočního prosklení, která se končí nahoru vedenou spodní hranou prosklení C sloupku. Záď podobně jako u Corolly nebo Aurisu od Toyoty napodobuje do boků protažené koncové svítilny. V rozích karosérie se nacházejí elegantní sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 225/45.
Revoluce v interiéru
Kdo si pamatuje na historický interiér v modelu Sephia, pokus o modernizaci v Shumě nebo laciné plasty v Ceratu, ten bude po spatření Cee´du v sedmém nebi.
Kvalitní plasty, pečlivé slícování, vhodná barevná kombinace dávají dohromady celek převyšující německou strohost a napodobující francouzskou eleganci. Přední sedadla ze všeho nejvíce připomínají Corollu. Chybí jim boční vedení, zato mají báječný design a jsou vyrobeny z kvalitních materiálů, které by vůz měly přežít bez případných oděrek.
Na zadních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech a dobrou zprávou je přívětivost k pasažérům s výškou nad 180 cm. Jedinou drobnou výtkou zůstává krátký sedák a krátké opěrky hlavy.
Palubní deska je ukázkou funkcionalismu. Jednoduché tvary, masivní val podobný řešení u Toyoty, měkčené plasty, barevná kombinace světlých a tmavých odstínů. V zájmu krásy schází jakékoliv poličky v horní části palubní desky, přístrojový štít je pro změnu hodně vysunut z palubní desky. Přihrádka před spolujezdcem je rozměrnější než u konkurence a potěší jednoduchostí a prostorností.
Středový panel nese všechny znaky automobilky Kia. Po stranách se nacházejí výdechy automatické klimatizace, uprostřed multifunkční displej audiosoustavy a palubního počítače. Pod audiosoustavou se nalézá ovládání automatické klimatizace. Pod středovým panelem se nachází přechod ke středovému tunelu. Hned na jeho začátku se nachází zásuvka palubního napětí a konektor pro připojení iPodu nebo sluchátek.
Za přihrádkou na drobnosti se nachází kulisa řadicí páky. Ta má klasické tvary koncernu Hyundai a zaujme lehkým a přesným chodem. Ruční brzda je řešena v kombinaci měkčený plast–chrom a působí hodnotněji než tvrdé plastové páky u ostatních modelů Kia. Středový tunel vyúsťuje do loketní opěrky s přihrádkou na CD a další drobnosti.
Zavazadlový prostor má základní objem 340 litrů, ale lze ho zvětšit až na 1 300 litrů sklopením zadních sedadel. Vyniká variabilitou, a tak jedinou výtku lze mít k vysoké nákladové hraně, která je zase kompromisem mezi pohodlím a tuhostí karosérie. Ve stranách jsou plastové poličky, v rozích podběhů se nacházejí malé plastové přihrádky, pod dnem zavazadlového prostoru se nachází neplnohodnotné rezervní kolo. V něm naleznete polystyrénovou formu s pečlivě uloženým nářadím.