Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) | Foto: Petr Homolka

Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka
Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka
Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka
Dacia Spring Cargo (33 kW) Foto: Petr Homolka
35
Fotogalerie

TEST Dacia Spring Cargo (33 kW): Asi jediný elektromobil, který vám nevěsí bulíky na nos

Dacia Spring je nejlevnějším osobním elektromobilem na našem trhu. Jeho verze Cargo pak apeluje na městské rozvážkové služby. Stojí za to?

Radosti
Solidní podvozek
Ukazuje reálný dojezd
Velký nákladový prostor
Starosti
Úzká kabina
Vysoká cena
Bídná dynamika
7  /10

Udělat z prvního elektromobilu Dacie i užitkový vůz byl skvělý nápad. Je to nejlevnější normální elektroauto na našem trhu a širší využití tak bylo jenom vítané. No jo, jenže ono je to i tak 538.400 Kč za základ a za „vybavené“ auto na fotkách byste dali 565.900 Kč. A klasický Spring? Teď se výkonnějším elektromotorem je za 576.400 Kč. Na papíře tak zní jako střet protikladů. Ano, sice je malý a elektrický, ale za cenu Fabie Monte Carlo s automatem, nebo skoro i Dacie Duster s naftou a čtyřkolkou.

Levně hlavně vypadá

Na první pohled vypadá užitková Dacia Spring jako auto za maximálně čtvrt milionu. A vypadá tak i na druhý i třetí pohled. A i když jsem s ním týden jezdil a pochopil, komu je vlastně určené a že je vlastně velmi dobré, stejně se na tom nic nemění. Ano, tohle auto je levný elektromobil, to brát nikomu nebudu, ale optikou celé šíře trhu je to také dost drahé auto. S tím prostě budou elektromobily ještě chvilku bojovat.

Vzpomeňte třeba na Škodu Citigoe iV, stála v roce 2019 „krásných“ 429.900 Kč, ovšem šlo o zvýhodněnou cenu s ročním nabíjením zdarma u ČEZu, jinak byla cena 479.900 Kč. Dejte to ale do inflační kalkulačky třeba u Monety a vyjde vám, že takové auto by stálo loni 591.702 Kč. A to je Spring dnes o dost levnější a reálně nemá o moc menší dojezd. A typický malý elektrický hatchback do města je dnes třeba Opel Corsa-e za 889.990 Kč.

Spring Cargo nemá zadní sedačky, místo nich je ložná plocha, která společně s kufrem pojme 1000 litrů nákladu. Maximální zatížení je 358 kg, délka ložné plochy činí 1172 mm a šířka 931 mm, takže to na běžné převážení menších zásilek po městě bohatě stačí. Je nutné ale počítat s tím, že Spring Cargo je značně osekaný po stránce výbavy. Už na první pohled ostatně prozradí, že jde o velmi vylevněné auto.

Chybí mu třeba střešní ližiny, barevné akcenty na krytech vnějších zrcátek nebo kliky dveří v barvě karoserie. Jediná možná barva je bílá Kaolin, jediné disky jsou čtrnáctky a jediné čalounění je černou látkou. Za 12.500 Kč navíc dostanete infotainment a za 15.000 Kč možnost nabíjet výkonem až 30 kW. To je vše, běžný Spring má na výběr z mnoha barev, infotainment má ve standardu a hlavně má výkonnější elektromotor s 48 kilowatty.

Spring Cargo se po zabouchnutí dveří celý zavlní, vnitřek zapáchá jako prášek do čínské polévky a boční vedení sedadel takřka neexistuje. Vzhledem k šířce 1579 mm ale není problém s oporou v pravotočivých zatáčkách, celou dobu jízdy jste totiž opření rameny o B sloupek karoserie. Spring uvedete do chodu klíčem jako v klasickém autě, s brzdou otočíte klíčem v zapalování a počkáte, až se na displeji objeví hláška „Ok“. Pak jen povolíte mechanickou ruční brzdu, otočíte kolečkem voliče jednostupňové převodovky a jedete.

Zpětná zrcátka nastavujete velmi nepřesným kolíčkem, místo tlačítek jsou na volantu záslepky funkcí, které Spring mít nemůže a vstup USB je tak vysoko, že pokud nemáte metrový kabel, bude váš telefon viset. Nákladový prostor od posádky rozděluje mříž, nicméně Spring má i tak zadní dveře, kterými můžete nakládat menší předměty. Na vnitřní straně pátých dveří je holý plech, nicméně alespoň je kufr čalouněný, nebo jej chrání plasty výplní zadních dveří.

U většiny funkcí vozu mohu říct jen to, že fungují. Klimatizace fouká studený vzduch, světla svítí, klakson troubí. Není tu nic, na co by se dalo zaměřit, Spring vlastně splňuje jen základní funkce automobilu. Cením ale třeba vypínač parkovacích senzorů a vám se bude líbit taky. Při couvání totiž dokáží vyloudit jeden z nejotravnějších zvuků ve známém vesmíru, který navíc ještě rezonuje otevřenou kabinou. Na vypnutí je klasické tlačítko, takže pro zapnutí senzorů musíte tlačítko opět zmáčknout.

Pokračování 2 / 3

Moc nejede, ale stačí to

Dacia Spring Cargo používá elektromotor o výkonu 33 kW (45 koní), který pohání přes jednostupňovou převodovku přední kola. Baterie má kapacitu 26,8 kWh, z čehož je 25,0 kWh využitelných. Za příplatek lze nabíjet na stanicích výkonem 30 kW a skutečně se na podobné číslo krátce po připojení dostanete. Spring je ale zrovna to auto, kterému není cizí ani domácí zásuvka, třeba ze 40 na 100 % to zvládl za osm hodin, což je běžná pracovní doba.

Pokud jde o dynamiku, jsou hodnoty úsměvné. Z na 100 km/h to trvá 19,1 sekundy a maximálka je 125 km/h, ačkoliv se mi rychloměr zastavil vždy na 115 km/h a víc ani ťuk. Na papíře tedy Spring Cargo vypadá spíše jako procvičení vaší bránice, jenže v reálném světě je prostě skvělý. Suchá hmotnost je okolo jedné tuny a celkové sladění pohonu vyústilo v to, že vám dynamika přijde jako dostačující.

Spring má poměrně těžký převod, není v něm ten prvotní kopanec známý z jiných elektromobilů, takže se spíše tak nějak rozkolíbá na běžnou cestovní rychlost. Samozřejmě, že se s ním hůře předjíždí a je potřeba to dopředu promyslet. Na dálnici jste odkázáni na levý pruh a když už chcete po nějaké chvíli předjet kamion a levý pruh máte volný, stihne vás z dálky dojet pár aut než dokončíte předjížděcí manévr.

S trochou nadsázky nemá tohle auto na dálnici co dělat, se mnou jen nemělo jinou možnost. Ale když už se rozhýbe, tak jede. A je to vlastně hodně vtipná jízda. Vyšší hluk v kabině je i v nízkých rychlostech, bez přepážky nákladového prostoru je jako velká rezonující plechovka, ale není to až tak hrozné, pořád je třeba mít na paměti, že je to vlastně dodávka. A všechno na autě je komicky malé a snad až roztomilé jako obsah kabelky japonské teenagerky. Vždyť kola jsou čtrnáctky s pneumatikami 165/70 R16 a brzdy jsou velké asi jako podtácky pod pivo.

Jenže tím jak Spring vlastně nejede, tak mu to stačí. Přenos výkonu na kola se téměř vždy obejde bez prokluzu pneumatik, což bývá problémem elektromobilů s pohonem předních kol. Občas si jen pneumatiky hrábnou, když se horlivě rozjedete z příjezdové cesty, kde je menší nájezd nebo štěrk. Jízdní vlastnosti jsou vlastně hodně příjemné a rozhodně jsou více charakterní než u Joggeru a rodiny Sandera.

Volant je s předními koly spojený velmi dobře, řízení sice není žádný velký zážitek, ale kam zatočíte, tam se Spring stočí. Asi nikdy nebudete mít takovou rychlost, abyste ho donutili k přetáčivosti nebo nedotáčivosti, prostě jede jako malá elektrická motokára a s uzoučkými pneumatikami se maximálně dočkáte dojmu, že se vám chce auto sklouznout po všech čtyřech jako staré závodní auto na Dunlopech. Teď samozřejmě hodně přeháním.

Komfort odpružení je dostatečný, vlastně bych řekl až nadprůměrný. Spring není tupý, nechá tlumiče pracovat a jízda vám nepřijde prkenná. Rozhodně to nebylo tak, že bych chtěl z auta po nějaké chvíli vystoupit kvůli nepohodlí.

A pak je tu dojezd. Tím, jak Dacia Spring nejede a má těžký převod, vám palubní počítač prakticky nelže o dojezdu. Když ukáže dojezd 214 km (dle WLTP 230 km), tak si můžete být jistí, že těch 200 km prostě ujedete.

Nicméně já měl zcela ideální podmínky, klimatizace byla skoro vždy vypnutá a mrazy jsou už dávno pryč. Kolega, který tohle auto testoval v zimě, měl opačnou zkušenost. Za sebe ale mohu říct, že jsem se na auto mohl vždy spolehnout. Když ukázalo dojezd 60 km, věděl jsem, že to k 40 km vzdálené nabíječce zvládnu i po dálnici. Ostatně spotřeba se pohybovala v rozmezí 13 až 15 kWh/100 km.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Dacia Spring je vtipné auto plné kontrastů. Na jednu stranu nejede, na druhou stranu mimo zimu nelže o svém dojezdu. Do takzvané želvy vám padat nemusí, protože želva je jeho primární nastavení pohonu. Máte Apple Carplay, ale zrcátka nastavujete kolíčkem jako u veteránu. Škoda, že stojí takových peněz, má totiž svébytný charakter a nedivil bych se, kdyby si ho za to někdo oblíbil.

Za volantem Springa Cargo jsem se necítil trapně, bylo to fajn. Jen jsem byl uvnitř poskládaný jako orangutan, co imituje řízení, načichl jsem smradem jako z čínské polévky a všude jsem měl dojezdový čas jako na Vespě s padesátkou motorem. Svět ale potřebuje malou elektrickou dodávečku, tahle je skvělá a bez zbytečností. Jen stojí více než benzinový Renault Kangoo, který se vejde do půl milionu.

Tohle auto má navíc nějaký smysl, jeho existence je opodstatněná a nejde o další z řady naprosto zbytečných SUV vyvinutých pro zisk. Samozřejmě, každé auto se dělá pro zisk, jako každý produkt, ale Spring Cargo je skutečně účelné auto, nad kterým by se neměl ohrnovat nos. Spíše se mu upřímně zasmějte a ne škodolibě vysmívejte.

Dacia Spring Cargo: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 538.400 Kč (Electric 45/33 kW Cargo)
Cena s testovaným motorem a výbavou 538.400 Kč (Electric 45/33 kW Cargo)
Cena testovaného vozidla         565.900 Kč (Electric 45/33 kW Cargo)

Technické údaje: Dacia Spring

Rok • stupeň výbavy
2023 • Cargo
Nejvyšší výkon
33 kW (45 koní)
Nejvyšší krouticí moment
125 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
19,1 s
Nejvyšší rychlost
125 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
1 000 l • 1 000 l
Hmotnost: provozní
935 kg
Rozvor náprav
2 423 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 385 mm • 1 365 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 734 × 1 579 × 1 516 mm

Sériová výbava: 14“ ocelová kola, barva bílá Kaolin, látkové čalounění, ABS, ESP, E-Call, Čelní airbag řidiče a spolujezdce, sada pro opravu pneumatik, omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory, elektromechanický posilovač, LED denní světla, světelný senzor, manuálně nastavitelná zrcátka, centrální dálkové zamykání, elektricky ovládaní přední okna, manuální klimatizace, Radio MP3 s čelním vstupem, Nabíjecí kabel Flexicharger 2,3 kW, Nabíjecí kabel z Wallboxu (typ 2/typ 2), AC nabíjení 6,6 kW/h

Volitelná výbava: Paket Multimédia (12.500 Kč), DC nabíjení 30 kW/h (15.000 Kč)

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud