Na letošní Sorokinově výstavě byla k vidění zajímavá přibližovadla někdejších ruských a sovětských špiček. A nejen ta, k vidění byly i další zajímavé exponáty.
Také letos ožilo moskevské výstaviště Crocus Expo Exhibition Center nejvýznamnější výstavou historických vozidel v celé východní Evropě. Její plné jméno zní Výstava veteránů a rarit Ilji Sorokina.
Také letošní ročník byl nejen výstavní, ale i prodejní, přes dvacet procent vystavených vozidel zde nalezlo své nové majitele. Na výstavě se podílelo 172 subjektů z dvanácti zemí a navštívilo ji 62 500 diváků. Jak se stalo u Sorokinových výstav veteránů zvykem, součástí jsou také expozice starých hraček či bicyklů, ale také dobového umění nebo oděvní módy.
Car Mikuláš II. měl velkou sbírku
Hlavním tématem letošní přehlídky bylo stoleté výročí založení automobilové sbírky cara Mikuláše II., která byla již na počátku první světové války největší mezi evropskými monarchy. V té době čítala na padesát automobilů renomovaných značek Rolls – Royce, Mercedes nebo Renault, car však záhy udělil statut oficiálního dodavatele svého vozového parku domácí automobilce Russobalt.
Z carovy sbírky se bohužel do dnešních dnů dochovalo jen několik exemplářů, mezi nimi elektromobil Columbia z roku 1902, dar amerického prezidenta, či vozítko Peugeot Bébé z roku 1913, jež car věnoval svému synu Alexeji k jeho jmeninám. Po komunistickém puči v roce 1917 připadla správa carských garáží krátce na Automobilový fond provizorní vlády, záhy přešla přímo pod bolševiky.
Když roku 1918 Lenin přemístil hlavní město z Petrohradu do Moskvy, posloužily carské vozy jako základ oficiálního vozového parku komunistických pohlavárů. Sbírka byla natolik rozsáhlá, že pokrývala všechny vládní potřeby až do poloviny dvacátých let.
Měli rádi drahá auta
V meziválečném období používal Josef Stalin zprvu Rolls – Royce Phantom I, později pancéřovaný Packard Twelve, teprve po roce 1945 začaly špičky sovětského impéria používat vozy vyrobené na domácí půdě. Nejprve se jednalo o licenční předválečné Packardy, produkované pod označením ZIS 110, resp. pancéřované verze ZIS 115, až do dnešních dnů pak trvá výroba speciálních limuzín ZIL. Nyní si stručně představme hlavní hvězdy výstavy.
Peugeot Bébé byl poprvé vystaven na pařížském autosalonu v roce 1912, vůz vyrobený o rok později posloužil roku 1914 jako dárek cara desetiletému princi Alexeji. Po bolševické revoluci vůz přemístili do Leningradského paláce pionýrů, který však byl v roce 1942 těžce poškozen německými bombardéry a Alexejův vůz zničen. Stroj na snímku je jeho věrnou kopií.
Tmavý Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost na snímku byl objednán sovětským Ministerstvem obchodu v roce 1922, ale hned následujícího roku jej zabral Lenin pro své soukromé potřeby a užíval jej až do své smrti. Poté vůz sloužil ve státní správě a roku 1939 byl umístěn do Leninova muzea v jeho rodné vesnici poblíž Moskvy. O dvacet let později jej od základu zrenovovali v závodech ZIL a znovuzrozený Rolls umístili v novém Leninově muzeu na Rudém náměstí poblíž Kremlu, dnes se nachází ve Státním historickém muzeu.
Stalin miloval Packardy. Proto se po druhé světové válce zasadil o licenční výrobu právě vozů této značky. Předválečný Packard Clipper se v SSSR vyráběl jako ZIS 110. Zde vidíme Packard Eight z počátku třicátých let.
Vozy Ford V8 byly pro své kompaktní rozměry a vysoké jízdní výkony velmi populární u bezpečnostních složek Kremlu. Ford na snímku byl vyroben roku 1935 a v Kremlu sloužil po celý zbytek třicátých let.
Pancéřový vůz ZIS 115 je na první pohled od standardního typu 110 takřka k nerozeznání. Podvozek byl však výrazně vyztužen, karosérie neprůstřelná a okna tlustá 75 mm. ZIS 115 měl klimatizaci, speciální dveřní zámky, dvojitou olejovou pumpu, chladič oleje nebo rezervní akumulátor. Vůz na fotografii má čísla podvozku i motoru 43 a motoru 2620 a dokončen byl roku 1954.
Vyrobeno bylo jen pět vozů typu ZIL 111 a vyobrazené auto, s číslem podvozku 4, je jediné, které se dochovalo. Světlo světa spatřilo v roce 1957 a řada jeho technických fines byla v Sovětském svazu použita vůbec poprvé. Šlo především o automatickou, dvoustupňovou automatickou převodovku, hydraulický posilovač řízení, tranzistorové rádio, elektrické ovládání oken nebo bezdušové pneumatiky.
Omezená série známého typu GAZ 24 Volha s pohonem na všechna kola (označení GAZ 24-95 4x4 Volha) vznikla s využitím pohonného ústrojí terénního užitkového vozidla GAZ 69. Dochovaly se dva vozy, speciál na snímku používal Brežněv při svých lovech poblíž Moskvy.
Další zajímavé exponáty
GAZ 13 Čajka, 1964 --- Horch 830BL Pullmann-Cabriolet, 1939
Horch 853A, 1938 --- Chrysler CM6 New Six Sport Roadster, 1931
Bentley 4 Litre Saloon, 1931 --- Cord 812 Roadster, 1937
Ferrari 365 GT 2+2, 1969 --- GAZ 12 ZIM, 1950
Mercedes - Benz 300 Adenauer, 1952 --- Mercedes-Benz 220 W111, 1962
Minerva AL De Ville, 1931
Chevrolet Corvette Stingray,1964 --- Opel GT, 1970 --- Trabant, 1975
Wanderer W25K, 1938 --- AMO 4, 1931
ZIL-11G, 1963