Vyzkoušeli jmse Hondu FR-V s turbodieselem 2,2 i-CTDi. Vyrovná se svými kvalitami pružné a úsporné benzinové osmnáctistovce?
Kapitoly článku:
Honda nemá velkou tradici ve výrobě MPV a nemůže se měřit s tradičními výrobci vozů této kategorie. Jenže Honda se nikdy nenechala zahanbit, a tak v roce 2004 v rámci modelové ofenzivy představila originální MPV se třemi místy vpředu stejně jako vzadu. Pod jeho kapotou ovšem tehdy bily jen dva benzinové čtyřválce o objemu 1,7 a 2,0 litru. Teprve v roce 2005 se představil zbrusu nový turbodiesel 2.2 i-CTDi pod kapotou efervéčka.
Přerostlá formule
Od komformně pojaté přední masky se dynamicky zvedají přední světlomety s čirou optikou, zvedající se linku zachovává i přední nárazník integrovaný s karosérií. Zkosení krátké kapoty připomíná nejvíce Mercedes třídy B, případně přes velikostní disproporci mercedesovské áčko. To připomene i rozměrné čelní sklo s odvážným sklonem. Na ně navazují vnější zpětná zrcátka ukotvená za malým trojúhelníkovým sklem v A sloupku.
Přední nárazník má zajímavě řešené prolisy, kromě středového grilu jsou to výrazné boční profily s prostorem pro zabudování předních mlhových světel. Za zmínku stojí i ostře řezané přední světlomety, jejichž vnitřní roh tvoří integrované ukazatele směru.
Krabicovitý profil vpředu odlehčuje prolis v předních blatnících, tvořící linku k čelnímu sklu a bočnímu prosklení. Mohutný A sloupek je odlehčen malým trojúhelníkovým sklem, rozměrné přední i zadní dveře mají spíše klasické tvary, než aby provokovaly. Dynamiku zádi vytváří zvedající se boční linka a obdobně tvarované zvedající se okno nad zavazadlovým prostorem za C sloupkem. Linku pak dokončují do boku protažené koncové svítilny.
Záď vozu je stejně hravá a netradiční jako příď, připomínající spíše přioděný hatchback. Jak se to Hondě podařilo? Klasická MPV udržují zadní linku takřka rovnou, jako by se jednalo o dodávku. Ne tak Honda. Ta zkosila prosklení pátých dveří a zalomením v polovině zadního skla dosáhla vizuální dynamiky u MPV nevídané.
Záď je rozdělena prolisem v úrovni koncových svítilen s čirými kryty a kouřovým zabarvením ukazatelů směru. Pod tímto prolisem je umístěna chromovaná lišta a hned pod ní v kosodélníku umístěná registrační značka. Na ni navazuje do karosérie integrovaný zadní nárazník. Trochu neharmonicky nebyla do nárazníku zakomponována koncovka výfuku, a tak spolu s katalyzátorem ční pod nárazníkem.
Jak neurazit milenku ani manželku?
Představte si, že byste měli najednou odvézt svou právoplatnou manželku i novou milenku? Kam kterou posadit? Jak to udělat, abyste neurazili manželku ani milenku? Řešení je nasnadě, když máte Hondu FR-V. Jednoduše si je obě posadíte vedle sebe a kocháte se jejich vzájemnou rivalitou.
Přední sedadla jsou totiž hned tři, i když prostřední sedadlo zrovna neoplývá dostatkem místa. Pokud máte sklony k masochismu, hubenou manželku posaďte k oknu pravých předních dveří a uprostřed si nechte rozvalitou tchýni. Sice vás bude poměrně výrazně utiskovat, ale v případě nárazu máte lepší ochranu než s bočními airbagy, totiž živý štít.
Prostřední sedačku můžete sklopit a na její zadní stěně rozdělat držáky nápojů pro vás i cestující vzadu, případně stačí jen odklopit část sedáku a vznikne šikovná polička hned vedle řidiče. Komu to nestačí, má plastovou zásuvku pod prostřední sedadlem.
Na zadních sedadlech mají všichni dostatek místa a užívají si ho plnými doušky dokonce i ve třech. Nezmínili jsme komfort pro řidiče. Měříte-li pod 180 cm, nebudete mít problém. Jste-li vyšší, čeká vás omlácené pravé koleno od tvrdého plastu přístrojové desky. Jinak je FR-V pohodlné.
Před řidičem se kromě tříramenného volantu s tenkým věncem nachází analogový přístrojový štít, ve vyvýšené kapličce na středovém panelu najdeme audiosoustavu, řadu tlačítek, ještě níže je uložena malá přihrádka a nalevo od ní, tedy blízko k volantu leží kulisa řadicí páky. Řešení převzaté z dodávek se naplno osvědčilo a umožňuje právě sezení tří cestujících vpředu vedle sebe. Ještě jedna specialita se nachází přímo pod řadicí pákou. Je to táhlo ruční brzdy, další nezvyklá věc, která odlišuje FR-V od běžné automobilové konfekce.
Zavazadlový prostor má základní objem 439 litrů, sklopením zadní řady sedadel jej lze zvětšit až na 1 600 litrů. Polstrovaný prostor je dobře obestavěný, nepříliš vysoká spodní hrana pátých dveří přívětivá k zavazadlům cestujících. Pod rovným dnem se nachází plnohodnotné rezervní kolo a hever s nářadím.
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E